Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

MD1747 - Pràctiques de Clínica Medicoquirúrgica II

Curs 5 - Anual

Activitats

Ensenyaments teòrics

15 0
Hores presencials Hores no presencials

Ensenyaments pràctics (laboratori)

10 0
Hores presencials Hores no presencials

Ensenyaments pràctics (pràctiques externes)

85 0
Hores presencials Hores no presencials

Seminaris

5 0
Hores presencials Hores no presencials

Tutories

2 0
Hores presencials Hores no presencials

Avaluació

3 0
Hores presencials Hores no presencials

Treball personal

0 30
Hores presencials Hores no presencials

Competències

AER01 - Mostrar actituds professionals adequades.

AER02 - Aspectes ètics.

AER03 - Responsabilitats legals.

AER04 - Pràctica de la medicina en una societat multicultural.

AER05 - Aspectes psicosocials. Ser capaç de relacionar-se amb els pacients i col·legues i tenir en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana.

AER10 - Professionalisme. Mostrar els principis del respecte cap als altres, l'empatia, la compassió, l’honestedat, la integritat, l'altruisme, la confidencialitat i l’excel·lència professional. Han d’estar preparats per a defensar els seus valors professionals en la societat actual.

CI01 - Principis generals de la bona comunicació (pròpia i de la persona entrevistada).

CI02 - Comunicació amb els pacients i familiars.

CI03 - Comunicació amb els companys i treball en equip.

CI04 - Comunicació com a educador.

CI06 - Habilitats informàtiques i accés a bases de dades.

DP01 - Capacitat d'autocrítica i d'autoavaluació.

DP02 - Aprenentatge autònom.

DP04 - Carrera professional.

DP05 - Motivació.

EP01 - Principis generals de la investigació del pacient.

EP02 - Proves de diagnòstic del laboratori. Proves funcionals.

EP02 - Proves de diagnòstic del laboratori. Proves funcionals.

EP03 - Diagnòstic per la imatge.

EP04 - Investigació clínica.

EP05 - Tècniques electrofisiològiques. Conèixer les indicacions principals de les tècniques electrofisiològiques (electrocardiograma, electroencefalogrames, electromiografia i d'altres).

EP06 - Neuroelectrofisiologia. Saber com realitzar i interpretar un electroencefalograma i una electromiografia.

EP08 - Biologia molecular. Conèixer els marcadors bioquímics, citogenètics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic.

FSS02 - Responsabilitat dels metges. Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi.

FSS03 - El metge com a investigador.

FSS06 - El metge com a membre d’un equip multidisciplinari. Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, i de desenvolupar el treball en equip.

HC01 - Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars.

HC02 - Exploració física. Ser capaç de realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica..

HC03 - Valoració de l’estat general.

HC04 - Pell i mucoses.

HC05 - Cap i coll.

HC08 - Sistema digestiu i abdomen. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l’aparell digestiu.

HC10 - Sistema nerviós. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels principals patologies del sistema nerviós central i perifèric.

HC11 - Aparell locomotor. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l’aparell locomotor.

HC13 - Oftalmologia. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies oftalmològiques.

HC14 - Psiquiatria. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies psiquiàtriques.

HC15 - Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries.

HC17 - Establiment d’un pla d’actuació. Capacitat d’establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que implique tots els membres de l’equip de salut.

HC18 - Registre de les troballes.

HC19 - Patologies de la pell. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de la pell.

HC20 - Patologies del sistema immune. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema immune.

HC23 - Patologies del sistema endocrí. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema endocrí.

HC24 - Patologia tumoral. Conèixer la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.

HC25 - Patologia sanguínia i hematopoètica. Saber reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de la sang.

HC27 - Intoxicacions. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals intoxicacions.

HC28 - Pediatria i neonatologia. Saber reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del nounat, del xiquet i de l’adolescent. Conèixer les característiques morfofuncionals del nounat prematur, del nounat a terme, el xiquet i l’adolescent. Creixement. Desenvolupament cognitiu, emocional i psicosocial en la infància i adolescència. Diagnòstic i consell genètic.

HC30 - Nutrició. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les patologies de la nutrició.

HC31 - Urgències i emergències. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de la patologia de risc vital i urgent. Estar entrenat en situacions d’emergència.

PP04 - Oftalmologia.

PP05 - Laboratori.

PP06 - Radiologia.

PP07 - Cirurgia general i primeres cures.

PP08 - Sistema musculoesquelètic.

PP09 - Col·locació de vies i administració de medicació.

RJC01 - Raonament clínic.

RJC02 - Medicina basada en l’evidència (MBE)

RJC03 - Judici crític i capacitat per a fer front a la incertesa i l’error en la presa de decisions.

RJC04 - Creativitat i enginy.

RJC05 - Ser capaç de prioritzar.

RJC06 - Lectura crítica. Entendre i interpretar les dades estadístiques de la literatura mèdica. Comprendre i interpretar críticament textos científics.

SP01 - Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per a la salut dels individus i poblacions de risc.

SP02 - Habilitat per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que reduïsquen els riscos en els pacients. Habilitat per a avaluar la qualitat assistencial.

SP03 - Col·laborar amb altres professionals i institucions a fi de promocionar la salut i prevenir malalties.

SP04 - Implementació d’accions preventives per a promocionar la salut tant en l’àmbit individual com en el poblacional.

SP05 - Desenvolupament d’estratègies de salut i cribratge. Salut laboral. Seguretat alimentària. Conèixer com intervé el medi ambient en l’estat de salut i les conseqüències que comporta.

SP06 - Ser capaç de:

SP07 - Immunoprevenció.

TP01 - Principis generals per al tractament del pacient.

TP02 - Fàrmacs.

TP03 - Hemoderivats.

TP04 - Cirurgia.

TP05 - Anestèsia i control del dolor.

TP06 - Psicològics.

TP08 - Radioteràpia.

TP09 - Socials.

TP10 - Nutrició.

TP11 - Tractament precoç. Ser capaç de realitzar cures i tractaments en situacions agudes.

TP12 - Actuació precoç.

TP14 - Actuació intensiva.

TP15 - Cures cròniques.

TP18 - Derivació del pacient. Saber reconèixer les necessitats d’un pacient donat d’alta.

TP19 - Hemorràgia i trombosi. Ser capaç de controlar l’hemorràgia quirúrgica i conèixer la profilaxi tromboembòlica.

TP20 - Reanimació cardiopulmonar. Saber fer maniobres de suport vital bàsic i avançat.

TP21 - Terapèutica. Conèixer i saber utilitzar els fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.

HC16 – Portar a terme una orientació diagnòstica. Ser capaç: - D’analitzar tota la informació disponible. - De definir sindròmicament el pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques.

TP07 -Rehabilitació i fisioteràpia. Conéixer: - El paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties. - Les indicacions d’ortesis i pròtesis. - Les tècniques de teràpia manual, agents físics, electroteràpia i mecanoteràpia.

TP13 -Actuació vital. Conèixer i/o tractar: - Insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncoespasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncoaspiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria. - Infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril·lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conéixer les indicacions de la desfibril·lació, la cardioversió elèctrica i els marcapassos. - Xoc, segons la seua etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor. - Reacció al·lèrgica. - Intoxicació aguda greu. - Crisi hipertensiva. - Hemorràgia externa i interna. - Lesions traumàtiques cranials, medul·lars toràciques, abdominals i d’extremitats. - Coma metabòlic. - Convulsions. - Hipotèrmia i hipertèrmia profunda. - Selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments. - Diagnòstic d’òbit i aproximació de l’hora.

TP16 -Cures pal·liatives. Conèixer: - Les cures pal·liatives en règim d’ingrés o domiciliaris. - El paper dels centres sociosanitaris. - El control de les cures domiciliàries. - Les estratègies per a alleujar els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal. - El paper de la família. - Les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal. - Les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn.

TP17 -Teràpies alternatives o complementàries. - Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries. - Saber valorar el possible efecte d’aquestes teràpies quan s’associen als tractaments convencionals (acupuntura, massatge terapèutic, homeopatia, musicoteràpia, medicina naturista, osteopatia, quiropràxia, bioretroalimentació, etc.).

Resultats d'aprenentatge

Valoració de l'estat general. Ser capaç de: - Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura). - Valorar el nivell de consciència. - Valorar la presència de simptomatologia vegetativa. Valorar l'estat nutricional.

Urgències i emergències. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de la patologia de risc vital i urgent. Estar entrenat en situacions d'emergència.

Tècniques electrofisiològiques. Conèixer les indicacions principals de les tècniques electrofisiològiques (electrocardiograma, electroencefalogrames, electromiografia i altres).

Tractament precoç. Ser capaç de realitzar cures i tractaments en situacions agudes.

Teràpies alternatives o complementàries. - Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries. - Saber valorar el possible efecte d'aquestes teràpies quan s'associen als tractaments convencionals (acupuntura, massatge terapèutic, homeopatia, musicoteràpia, medicina naturista, osteopatia, quiropràctica, bioretroalimentació, etc.).

Terapèutica. Conèixer i saber utilitzar els fàrmacs analgèsics, antineoplàstics, antimicrobians i antiinflamatoris.

Socials. Ser capaç de: - Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes mèdiques. - Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d'acord en l'adhesió al tractament.

Sistema reproductor. Ser capaç de: - Visualitzar la vagina i el coll uterí. - Fer un tacte vaginal. - Fer una exploració abdominal de la gestant. - Fer una exploració mamària i adenopaties axil·lars. - Fer una exploració prostàtica. - Fer una exploració de penis i testicles.

Sistema nerviós. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric. Ser capaç de: - Explorar l'orientació i funcions superiors. - Valorar el llenguatge. - Explorar el camp visual. - Explorar els parells cranials. - Explorar un nistagme. - Explorar la força i el to musculars. - Identificar la presència d'asterixis. - Valorar la marxa. - Identificar el signe de Romberg. - Explorar els reflexos osteotendinosos. - Explorar els reflexos del bebè. - Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria. - Valorar alteracions del moviment. - Reconèixer signes de meningis. - Explorar un malalt en coma. - Explorar el cerebel. - Valorar el desenvolupament psicomotor del xiquet.

Sistema musculoesquelètic. Saber: - Fer una antropometria. - Fer una goniometria. - Fer un test muscular manual. - Fer una immobilització provisional amb guix d'extremitats. - Col·locar embenats compressius i elàstics. - Col·locar un collar cervical en un accidentat. - Explorar els malucs del lactant.

Sistema digestiu i abdomen. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l'aparell digestiu. Ser capaç de: - Inspeccionar l'abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col·lateral. - Palpar i reconèixer masses i visceromegàlies i saber fer la palpació bimanual. - Auscultar el peristaltisme intestinal. - Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal. - Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy. - Percudir l'abdomen. - Fer i valorar la percussió de puny lumbar. - Reconèixer un abdomen agut. - Reconèixer una ascites. - Reconèixer un globus vesical. - Reconèixer hèrnies abdominals. - Fer un tacte rectal. - Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals.

Ser capaç de: - Aplicar un protocol de despistaje de patologies d'alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip... - Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmissibles. - Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cròniques i degeneratives. - Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitària i prevenció d'accidents de tràfic), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici. - Promocionar el bon ús dels medicaments.

Ser capaç de prioritzar. Ha de: - Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d'important i el d'urgent. - Aprendre a desenvolupar l'activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l'envolten (personals, familiars, socials, ètics). - Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l'experiència i la iniciativa pròpia. - Aprendre a saber utilitzar el temps propi per traure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica).

Responsabilitats legals. Ser capaç d'assumir les responsabilitats legals, particularment en: - La mort. - La prescripció de fàrmacs. - Els abusos físics i psíquics. - La declaració sobre la mala praxi d'altres professionals. - El respecte dels drets humans.

Responsabilitat dels metges. Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi.

Rehabilitació i fisioteràpia. Conèixer: - El paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties. - Les indicacions d'ortesi i pròtesi. - Les tècniques de teràpia manual, agents físics, electroteràpia i mecanoteràpia.

Registre de les troballes. Ser capaç de: - Redactar una història clínica que siga llegible, concisa i actualitzada. - Elaborar un informe clínic, instruccions i altres registres, de forma comprensible per a pacients, familiars i altres professionals.

Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per a la salut dels individus i poblacions de risc. Ser capaç de: - Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat. - Conèixer els components de l'educació sanitària. - Utilitzar adequadament el consell mèdic. - Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d'una malaltia, com ara el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentàries... - Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç. - Conèixer la validesa i el significat dels diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques.

Reanimació cardiopulmonar. Saber fer maniobres de suport vital bàsic i avançat.

Raonament clínic. Ser capaç de: - Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l'anamnesi, l'exploració física i les exploracions complementàries. - Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual. - Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s'avé amb les dades clíniques. - Conjurar tots els signes i símptomes en un o en diverses síndromes i confeccionar una diagnosi diferencial raonada i en funció del pacient atès. - Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència. - Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d'experiència) a fi de sol·licitar la col·laboració d'altres col·legues.

Radioteràpia. Ser capaç de: - Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia. - Valorar la resposta al tractament, així com les possibles reaccions i/o seqüeles secundàries a aquest tractament.

Radiologia. Saber: - Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet). - Interpretar l'anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia.

Psicològics. Ser capaç de: - Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometen la seua evolució. - Conèixer les diverses tècniques de psicoteràpia.

Pràctica de la medicina en una societat multicultural. Reconèixer: - Les característiques de la nostra societat multicultural i respectar-les. - La importància de l'aprenentatge d'idiomes. - L'existència de costums i de creences que poden aconsellar l'evitació o la modificació d'actituds diagnòstiques i terapèutiques.

Proves diagnòstiques de laboratori. Proves funcionals. Dins dels àmbits d'hematologia, bioquímica, immunologia, genètica, microbiologia i anatomia patològica fa falta: - Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes. - Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació. - Saber interpretar els resultats de les diferents proves.

Professionalisme. Mostrar els principis del respecte cap als altres, l'empatia, la compassió, l'honestedat, la integritat, l'altruisme, la confidencialitat i l'excel·lència professional. S'ha d'estar preparat per defensar els valors professionals en la societat actual.

Principis generals per al tractament del pacient. Ser capaç de: - Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials). Valorar la relació risc/benefici dels procediments terapèutics. - Saber fer ús d'un tractament multidisciplinari. - Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans. - Supervisar el compliment d'instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploradors o de canvis en hàbits de salut.

Principis generals de la investigació del pacient. Ser capaç de: - Establir una metòdica raonada i ordenada d'exploracions complementàries, segons el procés de base i la diagnosi diferencial establida. - Valorar el risc i el benefici de cada exploració. - Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions. - Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves. - Conèixer el cost de l'exploració. - Informar detalladament el pacient de les exploracions que es realitzaran. - Obtenir el consentiment.

Principis generals de la bona comunicació (pròpies i de l'entrevistat). Ser capaç de: - Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge...). - Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari...). - Conèixer les fórmules de la comunicació escrita.

Pell i mucoses. Ser capaç de reconèixer: - Una pal·lidesa. - Una icterícia. - Una cianosi. - Una deshidratació. - Les lesions cutànies elementals.

Pediatria i neonatologia. Saber reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del xiquet de bolquers, del xiquet i de l'adolescent. Conèixer les característiques morfofuncionals del xiquet de bolquers prematur, del xiquet de bolquers a terme, el xiquet i l'adolescent. Creixement. Desenvolupament cognitiu, emocional i psicosocial en l'infància i adolescència. Diagnòstic i consell genètic.

Patologies del sistema immune. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema immune.

Patologies del sistema endocrí. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema endocrí.

Patologies de la pell. Reconèixer i orientar el maneig de les principals patologies de la pell.

Patologia tumoral. Conèixer la malaltia tumoral, la seua diagnosi i maneig.

Patologia sanguínia i hematopoètica. Saber reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de la sang.

Oftalmologia. Saber: - Explorar un fons d'ull. - Fer una eversió de les parpelles. - Extraure cossos estranys superficials del globus ocular. - Utilitzar la làmpada de fenedura. - Utilitzar fluoresceïna per a detectar lesions corneals. - Interpretar una campimetria.

Oftalmologia Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies oftalmològiques. Ser capaç de: - Saber inspeccionar els globus oculars. - Fer una exploració bàsica de l'agudesa visual. - Explorar la pupil·la, les parpelles i les conjuntives. - Explorar el fons de l'ull.

Obstetrícia i ginecologia. Saber reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies ginecològiques i obstètriques. Embaràs i part normal. Exploració i seguiment de l'embaràs. Puerperi. Malalties de transmissió sexual. Contracepció i fertilització.

Nutrició. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les patologies de la nutrició.

Nutrició. Ser capaç de: - Indicar una dieta adequada. - Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat. - Selecció dels mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient. - Valorar els estats de malnutrició. - Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d'administració de la nutrició artificial enteral, parental i pediàtrica. - Prevenir les complicacions dels diferents mètodes de nutrició artificial. - Indicar i fer el seguiment en la nutrició pediàtrica.

Neuroelectrofisiologia. Saber com realitzar i interpretar un electroencefalograma i una electromiografia.

Motivació. Ser capaç de mantenir un alt nivell de motivació tot i les dificultats.

Mostrar actituds professionals adequades. Ser capaç de: - Establir confiança entre el metge i el pacient, amb respecte i amb l'adopció d'una postura empàtica i holística. - Avaluar i preservar l'autonomia del pacient i mantenir la participació en totes les decisions que l'afecten. - Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris.

Medicina basada en l'evidència (MBE) Ser capaç de: - Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible. - Conèixer les fonts de l'evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d'aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades. - Trobar l'equilibri entre l'evidència científica i l'experiència clínica. - Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l'evidència. - Conèixer l'abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de la MBE. - Saber els avantatges de l'aplicació de protocols consensuats segons la MBE.

Lectura crítica. Entendre i interpretar les dades estadístiques de la literatura mèdica. Comprendre i interpretar críticament textos científics.

Laboratori. Saber: - Fer una punció venosa. - Interpretar els resultats. - Determinar glucèmies capil·lars. - Efectuar una tira bàsica d'orina. - Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular. - Detectar sang oculta a l'excrement. - Fer un test d'embaràs.

Judici crític i capacitat per fer front a la incertesa i l'error en la presa de decisions. Ser capaç de: - Reconèixer un cert grau d'incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat. - Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. - Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions. - Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l'abast, l'ajuda dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió. - Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars. - Admetre opinions d'altres col·legues, contràries a l'opinió pròpia. - Ser receptiu als canvis en la presa de decisions. - Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d'un raonament clínic adequat i d'haver analitzat tota la informació a l'abast.

Investigació clínica. Conèixer i saber realitzar baix supervisió: - Puncions vasculars. - Una punció pleural, abdominal i lumbar. - Una biòpsia cutània.

Intoxicacions. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals intoxicacions.

Interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries. Ser capaç de: - Ordenar i interpretar les dades obtingudes en l'anamnesi. - Reconèixer la normalitat o la anormalitat de les troballes de l'exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les. - Definir els símptomes i signes guia. Saber valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Implementació d'accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional. Ser capaç de: - Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial. - Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial. - Conèixer el funcionament del sistema públic de salut sensibilitzant la població del risc que comporta no recórrer, en determinades circumstàncies, a l'ajuda mèdica. - Promocionar l'adherència al tractament amb la valoració de les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d'instruccions mèdiques i les conseqüències de la no adhesió al mateix.

Immunoprevenció. Ser capaç de: - Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions. - Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials.

Hemoderivats. Ser capaç de: - Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d'extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions. Trasplantaments.

Habilitats informàtiques i accés a base de dades. Ser capaç de: - Manejar amb autonomia un ordinador personal. Valorar la informació i el seu ús. - Manejar, a nivell d'usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics. - Accedir en el món del coneixement biomèdic amb la utilització dels referents de prestigi reconegut. - Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per a aplicar-les periòdicament. Conèixer i manejar els procediments de documentació clínica.

Habilitat per establir, en base a la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que reduïsquen els riscos en els pacients. Habilitat per avaluar la qualitat assistencial. Ser capaç de: - Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d'edat i col·lectius especials de la població. - Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presenten malalties com ara hipertensió, metabolopaties, dolor crònic.

Fàrmacs. Conèixer: - Els principis de bona prescripció. - Els diversos grups farmacològics amb les seues indicacions, dosi, vies d'administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos. Prescripció i farmacovigilància. Farmacologia dels diferents aparells i sistemes.

Fer una orientació diagnòstica. Ser capaç de: - Analitzar tota la informació disponible. - Definir sindròmicament el pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques.

Exploració física. Ser capaç de realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica.

Establiment d'un pla d'actuació. Capacitat d'establir un pla d'actuació considerant les necessitats del pacient i de l'entorn familiar i social, que implique tots els membres de l'equip de salut.

El metge com a membre d'un equip multidisciplinari. Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.

El metge com a investigador. Ser conscient: - De la necessitat comunicar a la comunitat científica els resultats de la seua experiència professional. - De la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional. - De les oportunitats existents per col·laborar en la investigació en el període de pregrau.

Diagnòstic per la imatge. Ser capaç de: - Conèixer les diverses tècniques que s'integren en el diagnòstic per la imatge. - Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscos de les exploracions. - Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adequats en cada cas. - Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica. - Saber interpretar les diferents proves.

Desenvolupament d'estratègies de salut i screening. Salut laboral. Seguretat alimentària. Conèixer com intervé el mediambient en l'estat de salut i les conseqüències que comporta.

Derivació del pacient. Saber reconèixer les necessitats d'un pacient donat d'alta. Ser capaç de valorar la: - Derivació d'un pacient estable. - Derivació d'un pacient inestable. - Derivació d'un pacient que necessita suport sociosanitari. - El sistema d'emergències mèdiques.

Cures pal·liatives. Conèixer: - Les cures pal·liatives en règim d'ingrés o domiciliaris. - El paper dels centres sociosanitaris. - El control de les cures domiciliàries. - Les estratègies per a alleujar els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal. - El paper de la família. - Les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal. - Les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn.

Cures cròniques. Ser capaç de: - Pronosticar el tipus, l'evolució i les limitacions de les malalties cròniques. - Valorar les diferents opcions terapèutiques. - Prevenir les complicacions de la malaltia. - Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic. - Valorar el grau d'incapacitat física. - Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat. - Conèixer el paper de la rehabilitació. - Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d'hospital de dia. - Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l'evolució de la malaltia. - Participar en els tractaments multimodals. - Conèixer les pautes d'analgèsia. - Valorar la invalidesa permanent. - Conèixer l'estimulació precoç i psicoteràpia del xiquet.

Creativitat i enginy. Ser conscient de: - Inculcar els avantatges de la creativitat, l'enginy i la iniciativa en l'àmbit de la medicina. - Aplicar la creativitat i l'enginy en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica. - La necessitat d'enfortir l'autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients.

Comunicació com a educador. Ser capaç de: - Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies. - Saber estructurar i esquematitzar el missatge. - Saber utilitzar exemples pràctics que faciliten la realització de procediments. - Participar en un programa formatiu i utilitzar-hi les bases teòriques de l'aprenentatge i la docència. - Conèixer els processos de formació i capacitació professionals propis dels diferents nivells de competències.

Comunicació amb pacients i familiars. Ser capaç de: - Utilitzar els principis d'un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i assertivitat). - Utilitzar un vocabulari entenedor. - Saber notificar males notícies.

Comunicació amb els companys i treball en equip. Ser capaç de: - Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, junt amb una predisposició a la col·laboració. - Col·laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar les millors solucions al malalt i les seues famílies. - Reconèixer les limitacions pròpies amb la finalitat de sol·licitar la col·laboració d'altres col·legues. - Fer una exposició científica davant d'un auditori de col·legues.

Col·locació de vies i administració de medicació. Saber: - Col·locar una via intravenosa. - Col·locar una sonda nasogàstrica. - Col·locar una sonda vesical. - Administrar injectables intramusculars. - Administrar injectables subcutanis. - Administrar injectables intravenosos. - Administrar injectables intradèrmics.

Col·laborar amb altres professionals i institucions a fi de promocionar la salut i prevenir malalties. Ser capaç de: - Col·laborar amb professionals sanitaris, educadors i responsables de l’administració pública. - Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica. - Reconèixer i utilitzar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut. - Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives.

Cirurgia. Conèixer: - Les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes. - Els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental. - La utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic.

Cirurgia general i primeres cures. Saber: - Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples. - Col·locar sutures en ferides simples. - Fer cures cutànies. - Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor. - Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria. - Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada. - Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar. - Desbridar abscessos simples. - Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa.

Carrera professional. Ser capaç d'identificar els objectius professionals, a curt i llarg termini, els plans i les aspiracions personals i treballar-hi per a aconseguir-los, mitjançant plans que es poden dur a terme i activitats rellevants, tenint sempre en compte el respecte als companys i companyes i a la institució per a la qual es treballa.

Capacitat d'autocrítica i d'autoavaluació. Ser capaç de: - Comportar-se d'una manera reflexiva i responsable, constructivament crítica. - Actuar tenint en compte la pròpia competència i les pròpies capacitats.

Cap i coll. Ser capaç de: - Detectar asimetries. - Explorar i valorar si hi ha adenopaties. - Explorar el tiroide. - Detectar una ingurgitació jugular. - Valorar les fontanel·les.

Biologia molecular. Conèixer els marcadors bioquímics, citogenéticos i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic.

Aspectes ètics Ser capaç de: - Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principis ètics d'autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l'aplicació pràctica de les teories. - Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics. - Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat. - Acceptar els drets del malalt. - Conèixer el codi deontològic de la professió. - Fomentar el respecte a la diversitat, l'equitat i la igualtat de gènere.

Aspectes psicosocials. Ser capaç de relacionar-se amb els pacients i col·legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana.

Aprenentatge autònom. Ser capaç de gestionar l'aprenentatge autònom amb la utilització de les estratègies i recursos més adequats.

Aparell locomotor. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l'aparell locomotor. Ser capaç de: - Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats. - Fer una anàlisi funcional del recorregut articular. - Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats a les articulacions perifèriques. - Fer una avaluació de les parts blanes. - Avaluar la postura. - Explorar la mobilitat i l'embassament articular. - Explorar els malucs del bebè. - Explorar la maniobra de Lasègue. - Explorar la mobilitat de la columna vertebral. - Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi. - Reconèixer fractures i luxacions. - Reconèixer lesions tendinoses. - Reconèixer una lesió de nervi perifèric.

Anestèsia i control del dolor. Conèixer: - La valoració del preoperatori. - Les indicacions i riscos de l'anestèsia local, raquídia i general. Ser capaç de: - Valorar el tipus i grau de dolor amb la utilització de les diferents taules de mesura reconegudes. - Reconèixer les seues causes i les seues repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic. - Establir els escalons del tractament del dolor segons l'OMS (Organització Mundial de la Salut).

Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars Ser capaç de: - Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics. - Utilitzar una bona tècnica de comunicació. - Recollir les dades psicosocials significatives. - Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors. - Conduir l'entrevista per a poder extraure les dades clíniques rellevants. - Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat).

Actuació vital Conèixer i/o tractar: - Insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncoaspiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi de hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria. - Infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril·lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, fa falta conèixer les indicacions de la desfibril·lació, la cardioversió elèctrica i els marcapassos. - Xoc, segons la seua etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor. - Reacció al·lèrgica. - Intoxicació aguda greu. - Crisi hipertensiva. - Hemorràgia externa i interna. - Lesions traumàtiques cranials, medul·lars toràciques, abdominals i d'extremitats. - Coma metabòlic. - Convulsions. - Hipotèrmia i hipertèrmia profunda. - Selecció de l'accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments. - Diagnòstic d'òbit i aproximació de la seua hora.

Actuació precoç Ser capaç de reconèixer i orientar la terapèutica de: - Un pacient recuperat després d'un tractament d'urgència. - El deteriorament de la consciència, diagnòstic diferencial etiològic. - L'accident vascular cerebral, hipertensió endocraneal aguda. - El politraumatisme. - La compressió medul·lar aguda. - Les lesions vasculars amb risc d'hemorràgia. - Un pacient amb cremades. - El treball de part o expulsiu. - La retenció aguda d'orina, distensió vesical. - La distensió gàstrica aguda. - L'epistaxi i hematèmesi. - La septicèmia. - La crisi vasovagal. - La crisi convulsiva i estat per postical. - La crisi tirotòxica. - La trombosi venosa profunda. - La isquèmia arterial. - L'abstinència alcohòlica i d'opiacis. - La deshidratació greu. - La hipertèrmia maligna. - La preparació per al trasllat d'un pacient traumàtic.

Actuació intensiva Conèixer: - Les situacions que precisen ingrés en unitats de vigilància intensiva. - La ventilació assistida. - La monitorització neurològica, cardiovascular i respiratòria. - Els riscos dels tractaments invasius. - Els límits de la teràpia intensiva; significat de teràpia desproporcionada. - El concepte de mort cerebral. - Els aspectes legals de la donació d'òrgans.