Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

PS1025 - Tècniques d'Intervenció i Tractament Psicològic

Curs 3 - Semestre 1

Metodologia

Metodologia didàctica

 

La metodologia està basada en: classes teòriques; pràctiques de problemes; pràctiques de laboratori; seminaris i tutories.

1) La lliçó magistral és l'eix central de les CLASSES TEÒRIQUES. No obstant això, es combinarà la lliçó magistral amb els seminaris amb grups reduïts en els quals els i les estudiants prepararan amb antelació els temes teòrics necessaris per a dur a terme el treball de l'assignatura i els presentaran i discutiran en els seminaris.

2) LES PRÀCTIQUES DE PROBLEMES:

Les 20 hores de pràctiques de problemes incloses en aquesta assignatura es dedicaran als objectius que es detallen a continuació:

1) Aprofundir en l'estudi i aplicació d'algunes tècniques d'intervenció més rellevants: 4 hores.

2) Presentació i revisió del treball de l'assignatura: 4 hores.

3) Realització de seminaris de discussió en els quals els alumnes i alumnes presentaran alguns temes teòrics rellevants per realitzar el treball de l'assignatura: 8 hores

4) Resolució de casos: 4 hores.

1) Pràctiques dedicades a la presentació i manera d'aplicació d'algunes tècniques d'intervenció

Es dedicaran quatre hores a aprofundir en l'estudi i aplicació d'algunes de les tècniques d'intervenció més rellevants (p. ex., la tècnica de relaxació muscular progressiva, la tècnica d'exposició o la tècnica de reestructuració cognitiva). Algunes d'elles són pràctiques virtuals quel'estudiantat pot realitzar de forma acte-aplicada a través d'Internet en qualsevol lloc. Per a poder accedir a aquestes pràctiques virtuals serà necessari que el professor o professora responsable de l'assignatura autoritze als estudiants matriculats i aquests podran accedir a través del seu usuari i clau del seu correu electrònic de la Universitat Jaume I. El professorat estarà disponible en les hores assignades a aquestes pràctiques per resoldre tant possibles dubtes tècnics com sobre els continguts tractats en les pràctiques virtuals.

Els temes que s'abordaran durant aquestes quatre hores de pràctiques de problemes són:

Pràctica 1. La tècnica de relaxació.

Tipus de treball: EN GRUP

Objectiu de l'activitat: millorar l'aprenentatge del Tema 3.

Que els alumnes i alumnes practiquen algunes de les tècniques de relaxació i coneguen les variacions i aplicacions en algunes de les tècniques descrites com són:

- Tensió muscular aplicada (per exemple, en la fòbia a la sang).

- Relaxació diferencial (per exemple, en la fòbia a conduir).

Pràctica 2. La tècnica d'exposició

Tipus de treball: INDIVIDUAL en línia (http://www.pvirtuali56.uji.es)

Objectiu de l'activitat: millorar l'aprenentatge del Tema 8.

Bàsicament es treballaran les següents habilitats:

- Introducció de la tècnica d'exposició al pacient.

- Passos a seguir per aplicar la tècnica d'exposició.

Pràctica 3. La tècnica de solució de problemes

Tipus de treball: INDIVIDUAL en línia (http://pvirtual3i56.uji.es)

Objectiu de l'activitat: Millorar l'aprenentatge del Tema 11.

Bàsicament es treballaran les següents habilitats:

- Fases i dimensions de la solució de problemes. Instruccions que s'han de donar al pacient en cadascuna d'elles i com fer-ho.

- Importància del fet que el terapeuta no ha de solucionar els problemes, sinó entrenar al pacient en la solució d'aquests.

Pràctica 4. Tècnica de reestructuració cognitiva

Tipus de treball: INDIVIDUAL en línia (http://www.pvirtual2i56.uji.es)

Objectiu de l'activitat: aprofundir en el Tema 12.

Bàsicament es treballaran les següents habilitats:

- Presentació al pacient de la manera de funcionament en la teràpia cognitiva.

- Aplicació de tècniques cognitives. Es treballarà específicament la manera de dur a terme una discussió cognitiva mitjançant un exemple.

2) Treball de l'assignatura:

"L'ús dels dissenys de N=1 i l'aplicació de les tècniques operants".

Tipus de treball: INDIVIDUAL

Objectiu de l'activitat:

- Mostrar a l'alumnat la possibilitat real de fer recerca des de la pràctica clínica quotidiana.

- Que l'alumnat aprenga a dissenyar una intervenció terapèutica.

- Que l'alumnat aprenga a aplicar les tècniques operants.

Els alumnes hauran de dur a terme un disseny de N=1, concretament un disseny ABA. Les característiques d'aquest disseny es detallen a continuació.

A) Fase de línia base. A partir de les explicacions del professorat, cada alumne o alumna haurà triat una conducta problema real que considere que ha de ser modificada. La conducta a modificar haurà de ser una fàcilment observable pel que es recomanarà triar la conducta del mateix alumne o d'una persona molt propera al mateix. L'alumnat dissenyarà un sistema de registre i aplicarà aquest fins a establir una línia de base. Analitzant aquests registres els alumnes hauran de jutjar a la classe de pràctiques el seu grau de bondat i adequació, l'estabilitat de la línia de base i la conveniència o no de la intervenció.

B) Fase d'intervenció. Els i les alumnes determinaran les tècniques d'intervenció a utilitzar per modificar la conducta-problema. S'establirà un període de temps perquè els alumnes puguen dur a terme la intervenció ajustant-se al seu disseny. Posteriorment els alumnes valoraran si les tècniques triades per intervenir en els problemes són adequades, com es podria millorar la intervenció, els avantatges i inconvenients del disseny triat, així com el grau de canvi assolit amb la intervenció.

C) Fase de retirada i seguiment. L'alumnat estructurarà la manera més adequada per a retirar el programa d'intervenció, per a això s'establirà un determinat període de temps. Posteriorment, els alumnes valoraran el grau de conveniència de l'estratègia seguida en la retirada del programa, així com el grau de canvi assolit en tot el programa i la consolidació i estabilitat d'aquest canvi.

Les hores de seminaris dedicades al desenvolupament del disseny de N=1 es distribuiran al llarg del semestre atenent al criteri temporal que es requereix per a l'aplicació del disseny ABA. En cadascuna d'elles es tractaran els següents continguts:

- Primera hora: Presentació de la pràctica:

El professor presentarà les característiques del treball de l'assignatura: objectiu, activitats a realitzar, continguts necessaris en l'informe de la pràctica, criteris d'avaluació del treball i data límit d'entrega d'aquest.

-Segona hora: revisió de la conducta-objectiu a modificar i disseny del sistema de registre d'aquesta.

El professor revisarà amb els alumnes l'elecció adequada de la conducta a modificar i resoldrà els dubtes sobre el registre més apropiat per a la seua avaluació amb la finalitat de poder dur a terme una anàlisi funcional d'aquesta.

-Tercera hora: revisió de les tècniques d'intervenció.

El professor repassarà i revisarà amb cadascun dels alumnes les tècniques d'intervenció a aplicar en cada cas per modificar la conducta objectiu en la direcció desitjada.

-Quarta hora: supervisió del treball final.

El professor supervisarà si l'aplicació de les tècniques d'intervenció s'està realitzant de manera correcta i durà a terme una revisió final de l'informe del treball.

L'elaboració d'aquest treball serà obligatòriament supervisada pel professorat responsable al llarg de les classes de seminaris dedicades a aquest propòsit i en l'horari destinat a tutories.

3) Seminaris de discussió:

Els estudiants i estudiantes prepararan amb antelació els temes teòrics referits als continguts necessaris per a dur a terme el treball de l'assignatura (N=1) i els presentaran i discutiran en aquests seminaris. Aquesta presentació haurà d'incloure un cas que exemplifique l'aplicació de les tècniques exposades en el tema i que es lliurarà al professor responsable juntament amb l'arxiu ppt. de la presentació. Es treballaran i discutiran els següents temes:

Tema 4: Tècniques operants per crear, mantenir o incrementar conductes.

Tema 5: Tècniques operants per a l'eliminació o la reducció de conductes.

Tema 6: Tècniques de maneig de contingències

Tema 7: Tècniques d'autocontrol

Es dedicarà dues hores a cada tema, en la primera hora els alumnes faran una breu presentació del tema i el cas que exemplifique l'aplicació de les tècniques d'intervenció i en la segona hora el professor resoldrà dubtes i es durà a terme una discussió en grup sobre els aspectes més rellevants.

L'estudiant ha de manejar recursos bibliogràfics procedents de bases de dades informatitzades (Psychinfo, MedLine, SCOCUPS, etc.), pàgines web específiques i vídeos relacionats amb aquests temes, a més de la bibliografia bàsica d'estudi.

4) Resolució de casos:

Les últimes quatre hores de problemes es dedicaran a la resolució de casos reals. El professor presentarà als alumnes diversos casos reals i els alumnes hauran de planificar l'avaluació que durien a terme i decidir quines tècniques d'intervenció serien les més adequades per a cada cas. Al final de la classe es presentaran les propostes d'avaluació i intervenció dels casos i, juntament amb el professor, es farà una proposta comuna.

3) PRÀCTIQUES DE LABORATORI

L'objectiu general de les pràctiques de laboratori és que l'alumne conega amb més detall la tècnica de mindfulness o atenció plena i practique l'aplicació d'algunes de les tècniques d'intervenció més rellevants (p. ex., la tècnica d'exposició o l'entrenament en habilitats socials.) Es tracta que els alumnes duguen a terme assajos comportamentals en els quals, per parelles, portaran a cap els passos necessaris per al desenvolupament d'una jerarquia d'exposició, d'un entrenament en habilitats socials o d'una discussió cognitiva d'un pensament irracional, depenent de la tècnica en la qual estiga centrada la pràctica de laboratori. Es proporcionarà retroalimentació als alumnes dels seus encerts i errors al llarg de la seua actuació.

La metodologia per al desenvolupament de la pràctica requereix treball en grup. Algunes parelles representaran l'assaig de conducta al final de la classe i la resta del grup es beneficiarà dels jocs de rols presentats, realitzarà preguntes i proporcionarà retroalimentació juntament amb el professor.

Els temes que s'abordaran durant les 8 hores de pràctiques de laboratori són:

Pràctica 1. La tècnica d'exposició.

Tipus de treball: EN GRUP

Durada: dues hores

Objectiu de l'activitat: Aprofundir en el Tema 8.

Es realitzaran assajos comportamentals en els quals, per parelles, els alumnes duran a terme els passos per al disseny d'una jerarquia d'exposició i presentaran la tècnica d'exposició al pacient proporcionant les instruccions oportunes per dur a terme el procediment. Es proporcionarà retroalimentació als alumnes dels seus encerts i errors al llarg de la seua actuació.

Bàsicament es treballaran les següents habilitats:

- Importància de la construcció d'una bona jerarquia d'exposició.

- Problemes que poden sorgir en l'aplicació i com resoldre'ls.

Pràctica 2. La tècnica de reestructuració cognitiva.

Tipus de treball: EN GRUP

Durada: dues hores

Objectiu de l'activitat: aprofundir en el Tema 12.

Es durà a terme un assaig comportamental en el qual, per parelles, els alumnes duran a terme una reestructuració cognitiva d'un pensament negatiu irracional real o imaginari presentat pel professor. Es proporcionarà retroalimentació als alumnes dels seus encerts i errors al llarg de la seua actuació.

Bàsicament es treballaran les següents habilitats:

- Presentació al pacient de la manera de funcionament en la teràpia cognitiva.

- Aplicació de tècniques cognitives. Es treballarà específicament la discussió cognitiva.

Pràctica 3. CIDES (conductes impulsades/dirigides per l'emoció)

Tipus de treball: EN GRUP

Durada: dues hores

Objectiu de l'activitat: aprofundir en el Tema 11.

-Primera hora: Després d'una detallada explicació sobre el concepte teòric de les CIDEs, les accions impulsades per l'emoció i les conseqüències i tipus de CIDEs més comunes.

Segona hora: Es durà a terme una revisió sobre les estratègies i mecanismes per treballar aquests mecanismes. Es coneixerà la tècnica de l'"acció oposada" com la manera més efectiva per a trencar el cicle d'emocions.

Bàsicament es treballaran les següents habilitats:

- Introduir i aprofundir en el concepte de les conductes impulsades/dirigides per l'emoció (CIDEs).

- Mostrar les conseqüències de dur a terme CIDEs.

- Conèixer les CIDEs més comunes.

- Conèixer la tècnica d'acció oposada per adoptar conductes oposades a l'evitació i a les CIDEs desadaptatives.

Pràctica 4. Programes basats en pràctiques contemplatives (mindfulness i compassió)

Tipus de treball: EN GRUP

Durada: dues hores

Objectiu de l'activitat: aprofundir en el Tema 11.

- Primera hora: Després d'una detallada explicació sobre les bases teòriques de les tècniques, el professor ensenyarà als alumnes a practicar-ho, i es revisarà en grup les experiències dels alumnes.

-Segona hora: Es durà a terme una revisió sobre les estratègies i mecanismes per introduir tècniques de la pràctica en un context clínic, es revisaran diferents formes d'ensenyar i practicar-les (instruccions que s'han de donar i com donar-les, i principals variacions).

Bàsicament es treballaran les següents habilitats:

- Tenir un primer contacte amb les tècniques basades en mindfulness i compassió.

- Practicar-les en classe i compartir les experiències en grup.

4) SEMINARIS

Les dues hores de seminaris incloses en aquesta assignatura es dedicaran a aprofundir en aquelles recerques més rellevants, publicades i que contenen maneres d'aplicar tècniques d'intervenció esmentades en el bloc teòric i mitjançant dissenys de recerca adequats.

5) TUTORIES:

Durant la tutoria presencial el professor resoldrà dubtes sobre qualsevol dels continguts inclosos en cadascuna de les metodologies que contempla l'assignatura (classes magistrals de teoria, resolució de casos, treball de l'assignatura, etc.) fent especial recalcament en la tutorització i seguiment més personalitzat del treball de l'assignatura. Es desenvolupa a l'aula en grups reduïts.

Finalment, en la impartició de la docència es realitzaran activitats en castellà i anglès amb la finalitat d'introduir a l'estudiantat en l'ús de les diferents llengües i fomentar el multilingüisme.