SIA. Sistema d'Informació Acadèmica

Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

SBG102 - Últimas Tendencias en Estudios de Paz y Conflictos

Semestre 2

Temari

Temari

Unitat didàctica 1.  Modernitat i empresonament de l'acte cognitiu

- Ciència i existència – aportacions per a la descolonització del poder i del saber.
- Ciència de regulació versus ciència d'emancipació.
- Ètica de l'Alliberament llatinoamericà: la producció de coneixements des de les demandes dels oprimits i de les oprimides.

Unitat didàctica 2. Cap a un concepte de pau des del Sud: la contribució de Paulo Freire i les aportacions des d'Àfrica i Àsia

- Pau com praxi
- Pau i lluites socials.
- La relació entre pau i democràcia material.
- El concepte de pau en l'obra de Paulo Freire.
- Les lluites socials no violentes, de Sud-Àfrica a Birmània.

Unitat didàctica 3. Ètica de l'Alliberament llatinoamericà i els Drets Humans.

- Cap a una ètica d'alliberament.
- El “altre negat de la història” i la superació de la racialitat justificadora de la violència.
- Criteris de reconeixement de el “altre negat de la història” per a una nova emancipació social.

Unitat didàctica 4. Els Drets Humans *descoloniales: (re)pensar els Drets Humans des de les lluites per la justícia social.

- El Nou Constitucionalisme llatinoamericà.
- La contribució del feminisme.
- Les lluites per habitatge, per la terra i el territori.
- Els megaproyectes de desenvolupament i les violacions de Drets Humans.
- El reconeixement dels drets dels pobles originaris i el dret de la Pachamama i el “bon viure”.

Unitat didàctica 5. Dialèctica social del Dret: el Dret com llibertat

- La negativa del Dret.
- La crítica positiva del Dret.
- El Dret com llibertat : el Dret com Drets Humans.

Unitat didàctica 6. La Defensa dels Drets Humans per a prevenir i reparar la violació de drets
- La mediació i la reconciliació en Lederach i la comunicació no violenta en Rosemberg
- L'Assessoria Jurídica Popular.
- L'organització enfront dels tribunals i a les Corts Internacionals.
- L'accés i el poder de la Cort Interamericana de Drets Humans

Unitat didàctica 7. Educació Popular com mètode d'organització per a la pau – el mètode Paulo Freire

- El concepte d'Educació de Paulo Freire.
- El concepte “popular” per a l'educació.
- Educació popular i Educació per als Drets Humans.
- El mètode per a estimular la participació social i la transformació de la realitat.
 - L'Educació Popular associada a l'advocacia popular – l'actuació de juristes populars.

 

Unitat didàctica 8. El paper de la Universitat en el procés d'emancipació social

- El “cordobazo” i la nova Universitat.
- El treball comunitari i la “extensió universitària”: abast del concepte per a una nova experiència cognitiva.
- El Teatre de l'Oprimit com mètode de treball des de la Universitat.
- El “jo” i el “altre” de la “extensió universitària” : cap a la trobada de subjectes.
- La producció d'una nova cultura de Drets Humans.

Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16