Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

SAX003 - Habilitats Bàsiques Metodològiques (1): Tècniques d'Avaluació/Planificació de la Intervenció i de la Motivació

Anual

Sistema d'avaluació

Treball autònom (part pràctica)

50%

Treball autònom (part teòrica)

25%

Examen

15%

Activitats i pràctiques dirigides en l'aula

10%

Criteris de superació

DOCÈNCIA TEORICOPRÀCTICA

Metodologia general:

La proposta de màster es planteja per a un any acadèmic (60 ECTS). La part teòrica del màster és completament en línia i la part pràctica exigeix la presència en un dels dispositius acreditats. L'estructura bàsica es divideix en matèries obligatòries que s'imparteixen durant tot el curs.

L'assignatura combina continguts teòrics i pràctics, els quals s'imparteixen en l'entorn virtual d'aprenentatge interactiu (EVAI), on l'estudiantat tindrà a la seua disposició el material docent corresponent, que s'activarà en funció de la planificació acadèmica.

Una vegada activada l'assignatura, l'alumnat disposarà dels materials docents per a la lectura, i es plantejaran fòrums de debat i discussió, o altres activitats (treballs en grups, casos pràctics, vídeos, etc.), que el professorat considere oportú per al desenvolupament de l'assignatura, que l'alumnat ha de realitzar durant aqueix temps.

Al mateix temps, l'estudiantat disposarà d'una guia d'ajuda per a l'ús de l'EVAI. Així mateix, compta amb el suport constant de la tutorització informàtica.

El material docent de l'assignatura s'estructura de la següent manera:

§ Material teòric bàsic elaborat pel professorat.

§ Text de lectura obligatòria.

§ Recursos docents de suport.

§ Tasques d'avaluació.

La docència és participativa a través de fòrums, xat, missatgeria interna, tasques o treballs individuals i/o grupals, etc., i estarà dirigida pel professorat de l'assignatura.

Metodologia específica:

Tutoria individual en línia

Són individualitzades i programades entre el professorat i l'alumnat. Les tutories se centren en els següents aspectes:

- Guia de l'aprenentatge teòric.

- Supervisió i correcció dels materials aportats per l'alumnat.

Resolució d'exercicis en línia

Els problemes i exercicis estaran disponibles en la plataforma virtual, la qual permet també corregir-los per part del professorat que propose els exercicis.

Seminaris: fòrum en línia

Són espais de trobada o fòrums de discussió, comentaris, propostes i esclariment de dubtes entre tots l'alumnat del màster. Són obligatoris i estan programats.

Presentació de treballs escrits

L'alumnat ha de presentar treballs escrits sobre aspectes concrets, a proposta del professorat, per a satisfer els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.

En el cas dels continguts pràctics, el professorat responsable de cada assignatura proposarà activitats pràctiques específiques de l'assignatura, en funció del contingut i pes del component pràctic en la mateixa, que l'alumnat ha de desenvolupar durant la seua Estada en Pràctiques (veure apartat de pràctiques externes, detallat a continuació). Aquestes activitats quedaran plasmades en el document pertinent que, juntament amb la resta d'activitats, formaran part de l'avaluació de l'assignatura.

Avaluació

Es refereix a les activitats específiques de valoració de l'après en percentatge variable segons els continguts teòrics, pràctics i treball personal. Una vegada consignats tots els treballs (teòrics o pràctics) corresponents a l'assignatura, el professorat procedirà a l'avaluació de l'alumnat, per a emplenar les actes oficials en els períodes marcats per la normativa de la Universitat Jaume I.

La qualificació final de l'assignatura s'obté mitjançant l'avaluació independent dels continguts teòrics i pràctics, en funció de les proves d'avaluació i en funció del percentatge dels continguts teòrics i pràctics.

PRÀCTIQUES EXTERNES

FIGURES IMPLICADES. RESPONSABILITATS

Comissió de Titulació

La Comissió de Titulació del màster assignarà un dispositiu, un tutor o una tutora acadèmic i un supervisor o una supervisora per a cada alumne o alumna.

Característiques i responsabilitats del tutor o de la tutora de pràctiques

Característiques del tutor o de la tutora:

a) El tutor o la tutora de pràctiques ha de ser docent del títol.

b) Els tutors o les tutores no podran formar part de la Comissió Avaluadora que es forme per a l'avaluació de l'alumnat a qui tutoritzen.

Responsabilitats del tutor o de la tutora:

a) Tutoritzar el desenvolupament global de les Estades en Pràctiques. D'acord amb el procediment establit per normativa interna de la Universitat per a la realització de les pràctiques. http://www.uji.es/bin/uji/norm/est/npaexe.pdf

b) Supervisar i avaluar la preparació prèvia a l'Estada en Pràctiques.

c) Elaborar, al costat de supervisor o de la supervisora de cada dispositiu, el pla de treball, en el dispositiu en el qual s'especificaran les hores i activitats que l'estudiant o l'estudianta durà a terme.

d) Col·laborar amb el supervisor o la supervisora de les Estades en Pràctiques. En la mesura de les possibilitats pressupostàries es desplaçarà a l'entitat, almenys una vegada, per a conèixer personalment a l'alumne o l'alumna i al supervisor o la supervisora, així com per a realitzar tasques de supervisió del dispositiu. Així mateix, realitzarà un mínim de tres contactes directes amb el supervisor o la supervisora de l'entitat.

e) Autoritzar les modificacions del pla de treball, després que l'alumne o l'alumna i el supervisor o la supervisora presenten un informe motivat.

f) Avaluar les pràctiques de l'estudiantat mitjançant memòria d'activitats i/o entrevista amb l'estudiant o l'estudianta i amb el centre, d'acord amb les línies i criteris generals de desenvolupament elaborats a l'efecte. http://www.uji.es/serveis/ocie/acil/prog/estades/tutor/

g) Comunicar la possible inserció de l'alumnat en el dispositiu.

Característiques i responsabilitats del supervisor o de la supervisora de pràctiques

Característiques del supervisor o de la supervisora:

a) Professional pertanyent als dispositius de rehabilitació psicosocial convinguts en matèria de salut mental.

b) Complir les característiques establides per la normativa interna de la Universitat per a ser supervisor o supervisora de pràctiques. http://www.uji.es/bin/uji/norm/est/npaex.pdf

Responsabilitats del supervisor o de la supervisora:

a) Elaborar amb el tutor o la tutora de pràctiques el pla de treball corresponent a cada estudiant o estudianta amb l'especificació de les activitats a realitzar, dates i horaris.

b) Assessorar i prestar suport tècnic a l'estudiantat en el desenvolupament de les pràctiques en els dispositius, distribució i seguiment de tasques adequades a l'estudiantat.

c) Mantenir i informar el tutor o a la tutora de la Universitat de les activitats de l'estudiantat, així com de qualsevol tipus d'incidència.

d) Emetre l'avaluació corresponent a l'estudiantat. Formalitzarà el qüestionari d'avaluació de l'alumnat. http://www.uji.es/bin/serveis/oipep/docs/enti/avalpra.pdf

e) Facilitar la inserció professional de l'estudiantat en els dispositius de salut mental.

Característiques i responsabilitats de l'estudiantat en les pràctiques

Característiques de l'alumnat:

a) Estar matriculat en les assignatures corresponents.

b) Complir els requisits acadèmics per a realitzar l'estada en un dispositiu en salut mental.

Responsabilitats de l'alumnat:

a) Conèixer i complir la guia i el pla de pràctiques.

b) Contactar amb el tutor o la tutora abans d'iniciar l'Estada en Pràctiques.

c) Col·laborar en l'elaboració del seu pla de pràctiques.

d) Mantenir contactes regulars amb el tutor o la tutora i el supervisor o la supervisora i informar-los de possibles incidències.

e) Participar de manera activa a les tutories individuals i/o col·lectives que es programen, per part del seu tutor o tutora i el supervisor o la supervisora.

f) Mantenir una actitud professional: compliment de l'horari, inici de les pràctiques en el període concertat i notificació prèvia de faltes.

g) Entregar la memòria final de pràctiques al tutor o a la tutora i al supervisor o a la supervisora

h) Complir el codi de conducta de les universitats en matèria de pràctiques externes.

i) Respectar el codi deontològic.

j) Avaluació que realitza l'estudiantat de l'Estada en Pràctiques. http://www.uji.es/bin/serveis/ocie/acil/infoest/avalprac.pdf


METODOLOGIA DIDÀCTICA I AVALUACIÓ

Continguts pràctics de les assignatures

La característica diferencial d'aquest màster és que els continguts pràctics de cada assignatura es realitzen durant l'estada de l'alumnat en els dispositius acreditats per a les pràctiques. Per a satisfer aquests continguts, el professorat responsable de cada assignatura proposa activitats pràctiques específiques de l'assignatura, en funció del contingut i del pes del component pràctic en la mateixa, que l'alumnat desenvoluparà durant la seua Estada en Pràctiques.

Pràctiques en dispositius acreditats

Com a qüestió diferencial del màster, les pràctiques són l'eix central del mateix i seran la base per a realització i avaluació dels continguts pràctics de totes les assignatures, de les tutories i del Treball de Final de Màster (TFM).

Les pràctiques del màster es realitzen en dispositius de rehabilitació psicosocial acreditats per la Comissió Acadèmica Mixta, amb assignació d'un supervisor o d'una supervisora de pràctiques i un tutor o una tutora, realitzant un treball directe i individualitzat amb els usuaris i professionals de l'itinerari de rehabilitació. El màster disposa de centres en pràcticament totes les comunitats autònomes espanyoles i en algun país sud-americà. Amb açò es garanteix un dels compromisos del màster: que l'alumnat realitze (si així ho vol) les pràctiques del màster en dispositius pròxims al seu lloc de procedència. En el cas que el màster no dispose de centres acreditats pròxims al lloc de procedència de l'estudiant i, sempre que siga possible, es formalitzaran convenis amb centres propers a l'estudiantat (sempre que complisca criteris d'acreditació).

L'alumnat podrà iniciar les pràctiques en el dispositiu assignat a partir de l'1 de novembre i finalitzar-les abans del mes de juliol de l'any següent, amb la finalitat que puga ser avaluat i emplenades les actes de primera convocatòria, segons calendari de la Universitat. Assignat el dispositiu, el procediment a seguir és el següent: el tutor o la tutora, el supervisor o la supervisora juntament amb l'alumne o alumna dissenyaran la planificació de les pràctiques, dates i horari de realització de les mateixes, que es plasmarà en l'agenda del Pla d'intervenció general de pràctiques.

El còmput total d'hores pràctiques que l'alumnat ha de realitzar en el dispositiu serà la suma de les hores d'activitats pràctiques externes definides per a cada assignatura en què l'estudiant està matriculat.

Durant el període de pràctiques es realitzaran tutories presencials en el dispositiu entre el supervisor o supervisora i l'alumne o alumna. Són de caràcter obligatori i es programen en l'agenda del pla d'intervenció general de pràctiques.

Com a resultat de l'Estada en Pràctiques, cada alumne o alumna ha de plasmar la seua experiència en una memòria de pràctiques, a manera de quadern de camp o document narratiu que detallarà les activitats realitzades durant les pràctiques, en funció dels continguts de les assignatures impartides en el màster que s'inclouen en el dossier. Les directrius per a la realització de la memòria de pràctiques es recullen a continuació.

Activitats substitutives de pràctiques

Els o les alumnes que treballen en un centre i no puguen realitzar pràctiques per impossibilitat laboral en un altre centre, i vulguen reconèixer les pràctiques amb el treball, podran superar-les mitjançant un treball acadèmicament dirigit (TAD), amb l'autorització de la comissió de la titulació corresponent. L'estudiant o estudianta ha de presentar prèviament una sol·licitud motivada, la qual ha d'acompanyar de documentació justificativa (certificat d'empresa o similar):

http://www.uji.es/bin/serveis/ocie/acil/docs/esp/tadc.pdf

Una vegada emplenada la sol·licitud, l'alumne o l'alumna ha de presentar-la o enviar-la per correu postal al Registre General de la Universitat Jaume I, Av. de Vicent  Sos  Baynat, s/n. 12071, Castelló de la Plana. Una vegada rebudes les sol·licituds seran revisades per la comissió del màster i, en cas de ser acceptades, es comunicarà i s'assignarà el tutor o la tutora perquè assumisca la direcció del TAD.

Memòria de pràctiques /  TAD

Com s'ha comentat anteriorment, el professorat responsable de cada assignatura proposarà diferents activitats pràctiques específiques en cada una de les assignatures impartides, perquè l'alumnat les desenvolupe durant la seua estada en pràctiques. L'estudiant o l'estudianta ha de realitzar aquestes tasques i unificar-les en un únic document, indicant, fent referència i diferenciant les activitats de cada assignatura. Aquest document final serà la memòria de pràctiques o TAD.

A manera d'índex de continguts, aquesta memòria ha de reflectir:

Introducció. Breu descripció del context en el qual s'emmarca la labor de l'entitat, projectes en funcionament i organigrama, i indicar-hi la ubicació de les pràctiques del màster.
Objectius generals i específics de l'Estada en Pràctiques.
Exposició detallada del pla de treball desenvolupat en l'entitat assignada. Presentació de les tasques realitzades i la planificació temporal, indicant i fent referència i diferenciant les activitats de cada assignatura. Presentació de tasques que no s'han pogut dur a terme dins de cada fase i la justificació tècnica.
Conclusions. Han de recollir l'anàlisi crítica i aportar propostes de millora aplicables en el context de l'entitat o organització.
Valoració personal del treball realitzat. Aquest apartat es considera important a l'hora d'avaluar la memòria. L'estudiant o l'estudianta ha de realitzar una autoavaluació de la pràctica realitzada i fer propostes de millora per a futures Estades en Pràctiques.
Referències bibliogràfiques (si escau). Han d'aparèixer per ordre alfabètic tots els materials que se citen al llarg del treball.
Annexos. Adjuntar el material que es considere oportú.
Avaluació de la memòria de pràctiques /  TAD

L'alumne i l'alumna ha d'entregar la memòria al tutor o a la tutora,  qui l'ha d'avaluar sobre la base dels següents criteris:

a) Les activitats realitzades durant les pràctiques referides als continguts de les matèries impartides en el màster.

b) L'exhaustivitat i pertinència de les intervencions i realització de les pràctiques respecte als continguts de les assignatures i matèries impartides en el màster.

c) Les millores quant a qualitat, innovació i eficàcia de l'ajuda aportada en les intervencions en els dispositius.

d) L'ús i freqüència de l'assessorament i assistència tècnica oferida pels tutors o les tutores de pràctiques.

e) L'exhaustivitat dels temes tractats en les tutories i l'elaboració i compliment dels objectius personalitzats acordats entre una entrevista i la següent.

f) El compliment d'horaris i tasques definides, així com notes i comentaris del supervisor o de la supervisora de pràctiques.

Per a facilitar el procés d'avaluació es facilitarà al tutor o a la tutora una fitxa d'avaluació, indicant els criteris d'avaluació i on reflectirà la qualificació obtinguda de cada activitat pràctica definida en cada assignatura, així com una valoració global que es tindrà en compte a l'hora d'assignar les qualificacions de les assignatures.

Informe del supervisor o de la supervisora de pràctiques:

Durant la realització de les pràctiques s'establiran tutories individuals presencials en el dispositiu entre el supervisor o la supervisora i l'alumne o l'alumna. Les tutories són obligatòries i estaran programades en l'agenda del pla d'intervenció general de pràctiques. Han de contindre els següents aspectes:

a) Tutoria personal en relació amb l'adquisició del rol de terapeuta.

b) Supervisió i correcció dels materials aportats per l'alumne o per l'alumna.

c) Supervisió de les interaccions i activitats en els casos assignats a l'alumne o l'alumna.

De cada tutoria es podrà redactar una acta. S'avaluarà la freqüència, l'exhaustivitat dels temes tractats en les tutories i l'elaboració i compliment dels objectius personalitzats acordats entre una entrevista i la següent, el compliment d'horaris i tasques definides.

Tots aquests aspectes seran la base perquè el supervisor o la supervisora emplene l'informe de pràctiques de l'estudiantat en cada un dels dispositius assignats.