Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

AE1030 - Implantació d'Estratègies Empresarials

Curs 3 - Semestre 2

Metodologia

Metodologia didàctica

 D'acord amb el caràcter teoricopràctic atribuït a la matèria el desenvolupament de curs integrarà, al costat dels coneixements teòrics, un programa de pràctiques encarat a l'aprofundiment en el coneixement i el domini dels problemes, conceptes i tècniques de Direcció Estratègica en el seu vessant d'implantació d'estratègies empresarials.


La missió de les CLASSES TEÒRIQUES és desenvolupar el contingut dels temes que conformen el programa de l'assignatura. Es pretén ací la transmissió de coneixements-domini cognoscitiu (conceptes, teories i tècniques) -, posant l'accent en els aspectes més importants o difícils de cada tema, especialment si no estan totalment coberts per la bibliografia aconsellada. El desenvolupament teòric de la matèria es basarà en el mètode de la classe magistral participativa, intentant dinamitzar les classes expositives. Per això, en les sessions teòriques se seguirà el següent procediment:

- Entregables teòrics: amb caràcter previ a cada sessió de teoria el professor indicarà una lectura específica relacionada amb la temàtica a abordar. Els alumnes hauran de llegir aquest document i lliurar de manera individual un esquema (mapa conceptual) i possibles dubtes sobre la lectura realitzada. Aquest document es lliurarà a través de l'aula virtual abans que la sessió tingui lloc.

- Blocs expositius: el professor exposarà el contingut del tema través d'explicacions raonades, buscant en tot moment fomentar el debat i la participació dels alumnes.

- Activitats pràctiques sobre cada bloc: després de l'explicació de cada bloc el professor plantejarà la discussió d'il · lustracions pràctiques sobre el tema tractat a classe, es resoldran petits casos, il · lustracions o lectures addicionals per reforçar els aspectes teòrics abordats en cada bloc.


Per donar suport al procés d'ensenyament-aprenentatge el professor prepararà uns esquemes-transparències de cada tema per a un millor seguiment de les classes. El contingut d'aquestes transparències ha d'ampliar a partir de la bibliografia recomanada per a cada tema. Les transparències i les il · lustracions pràctiques a treballar en cada tema estaran disponibles per als alumnes a l'aula virtual de l'assignatura.


Les CLASSES PRÀCTIQUES no constitueixen solament un complement de les classes teòriques. El seu objectiu és doble:

1. Reafirmar l'aprenentatge dels conceptes, teories i tècniques estudiats en els mòduls teòrics, aclarint els dubtes i aprofundint en aquells aspectes insuficientment desenvolupats en les classes teòriques

2. Desenvolupar les actituds, destreses i habilitats que l'assignatura busca potenciar per tal d'augmentar les competències dels estudiants per a l'exercici professional.


El treball a realitzar en els crèdits pràctics consistirà en la realització, per part dels equips de treball, de les activitats que s'especifiquen seguidament. Per a cadascuna de les activitats proposades s'elaborarà una fitxa explicativa més detallada que es publicarà en l'aula virtual.


a) Activitats pràctiques a l'aula.

Per tal de fomentar el treball eficient en equip, i en condicions de temps limitat, es proposa la realització de diverses activitats pràctiques que seran realitzades íntegrament a l'aula i durant l'horari de les classes pràctiques. Els resultats d'aquestes hauran de ser lliurats al professor en finalitzar la sessió. Aquestes activitats versaran sobre:


Activitat pràctica 1: Gestió i millora de processos

Com a activitat pràctica relacionada amb la gestió de processos dels equips han d'identificar, analitzar, millorar i redissenyar un procés a partir de la informació que se'ls lliuri.


Activitat pràctica 2: Anàlisi de l'estructura organitzativa en relació amb l'estratègia

Aquesta activitat abordarà aspectes relacionats amb l'estructura organitzativa i el canvi estratègic i organitzatiu. Els equips de treball han d'identificar l'estructura organitzativa d'una empresa i analitzar l'ajust de la mateixa amb l'estratègia empresarial.


Activitat pràctica 3: Elaboració d'un Quadre de Comandament

En aquesta tercera activitat els equips hauran d'analitzar el quadre de comandament d'una empresa a partir de la informació que se'ls faciliti sobre els seus objectius estratègics, indicadors i metes, justificant les seves decisions sobre el tipus d'indicadors seleccionats.


Activitat pràctica 4: Anàlisi de les condicions socials per a la implantació de l'estratègia

En aquesta activitat els equips de treball hauran d'analitzar les pràctiques de recursos humans i la cultura empresarial d'una organització i valorar la coherència que tenen amb l'estratègia empresarial.



b) Resolució de problemes d'implantació de l'estratègia aplicats a una empresa real.

Els equips de treball han d'aplicar els coneixements adquirits en les classes teòriques, així com els adquirits en les classes pràctiques anteriors, per resoldre un conjunt de problemes que els seran plantejats en relació amb empreses pertanyents a diferents sectors econòmics. Els problemes faran referència a tres elements:


Problema 1: Estructura organitzativa

Identificar i caracteritzar l'estructura organitzativa actual de l'empresa i valorar l'ajustament amb la seva estratègia, analitzant en la mesura del possible els processos empresarials.


Problema 2: Planificació i control

Identificar i caracteritzar el sistema de planificació i control de l'empresa i elaborar un quadre de comandament.


Problema 3: Recursos humans, cultura i estratègia empresarial

Identificar i caracteritzar l'estratègia de recursos humans que segueix l'empresa, així com la seva cultura organitzativa, valorant la seva relació amb l'estratègia.


Els alumnes actuaran com a consultors "junior" i, per a cada un dels problemes, redactaran un informe final dirigit a un hipotètic consell d'administració de l'empresa al que hauran de convèncer de la conveniència de la seva anàlisi i de les seves propostes. Els equips lliuraran aquests informes en les dates establertes pels professors en la programació temporal de l'assignatura. Aquests treballs es consideren activitats no presencials i es realitzaran durant algunes de les sessions de pràctiques i en hores no lectives. Tanmateix, els equips realitzaran una presentació final dels principals resultats obtinguts en l'anàlisi dels tres problemes plantejats. Aquestes exposicions es realitzaran davant la resta d'equips en les sessions destinades a aquest efecte, establint-se un debat entre els grups sobre els resultats obtinguts per cada un.