Curs 3 - Semestre 1
Temari
TEMA 1. Les
Dificultats d'Aprenentatge (DA) a l'etapa d'Educació Infantil (EI) des d'un
enfocament preventiu.
1.1.
Desenvolupament històric del camp de les DA.
1.2. Les DA a l'etapa d'EI: continguts de la matèria
Dificultats d'Aprenentatge a l'Educació Infantil (MI1820).
1.3. Resposta a les DA en Educació Infantil: Model
tradicional de detecció i intervenció a DA. Nou enfocament preventiu de
resposta a les DA.
TEMA 2. Els problemes de convivència a l'etapa d'EI.
2.1. Els problemes de convivència a l'aula d'EI.
2.2. Detecció dels problemes de convivència: Factors de
risc.
2.3. Intervenció primerenca per al desenvolupament de la
convivència a l'aula d'EI: Modificació de Conducta a l'aula. Adaptacions
contextuals. Tècniques cognitivo-conductuals d'interacció social.
TEMA 3. Les dificultats d'auto-regulació emocional a EI.
3.1. Dificultats d'auto-regulació emocional a l'etapa d'EI.
3.2. Detecció de les dificultats d'auto-regulació emocional:
factors de risc.
3.3. Intervenció per al desenvolupament de l'auto-regulació
emocional a EI: Auto-regulació de les emocions. Reentrenament atribucional.
Potenciació de l´autoestima.
TEMA 4. Les dificultats d'auto-regulació cognitiva a EI.
4.1. Les
dificultats d'auto-regulació cognitiva a les aules d'EI.
4.2. Detecció de les dificultats d'auto-regulació cognitiva:
factors de risc.
4.3. Intervenció primerenca per al desenvolupament de l'auto-regulació
cognitiva a EI: Intervenció farmacològica a TDAH. Adaptacions acadèmiques per
potenciar l'autocontrol cognitiu. Tècniques cognitivo-conductuals d'auto-regulació
cognitiva.
TEMA 5. Les DA de la Lectura (DAL) a EI.
5.1. Les DAL a EI:
dificultats en el reconeixement de
paraules.
5.2. Detecció de
les dificultats en el reconeixement de paraules: factors de risc de les DAL.
5.3. Intervenció
preventiva a les DAL en Educació Infantil: Desenvolupament de la consciència
fonològica. Domini de la correspondència grafema-fonema. Potenciació de l´automatització
lectora.
TEMA 6. Les DA de les matemàtiques (DAM) a EI.
6.1. Les DAM a EI: dificultats en numeració i càlcul.
6.2. Detecció de les dificultats en numeració i càlcul:
factors de risc.
6.3. Intervenció preventiva en nens amb risc de DAM a EI:
Optimització de les competències matemàtiques bàsiques. Intervenció sobre la
numeració i el càlcul. Potenciació
de la recuperació de fets numèrics.