MI1820 - Dificultats d'Aprenentatge en l'Educació Infantil

Curs 3 - Semestre 1

Temari

Temari


TEMA 1. Les Dificultats d'Aprenentatge (DA) a l'etapa d'Educació Infantil (EI) des d'un enfocament preventiu.

1.1. Desenvolupament històric del camp de les DA.

1.2. Les DA a l'etapa d'EI: continguts de la matèria Dificultats d'Aprenentatge a l'Educació Infantil (MI1820).

1.3. Resposta a les DA en Educació Infantil: Model tradicional de detecció i intervenció a DA. Nou enfocament preventiu de resposta a les DA.

 

TEMA 2. Els problemes de convivència a l'etapa d'EI.

2.1. Els problemes de convivència a l'aula d'EI.

2.2. Detecció dels problemes de convivència: Factors de risc.

2.3. Intervenció primerenca per al desenvolupament de la convivència a l'aula d'EI: Modificació de Conducta a l'aula. Adaptacions contextuals. Tècniques cognitivo-conductuals d'interacció social.

 

TEMA 3. Les dificultats d'auto-regulació emocional a EI.

3.1. Dificultats d'auto-regulació emocional a l'etapa d'EI.

3.2. Detecció de les dificultats d'auto-regulació emocional: factors de risc.

3.3. Intervenció per al desenvolupament de l'auto-regulació emocional a EI: Auto-regulació de les emocions. Reentrenament atribucional. Potenciació de l´autoestima.

 

TEMA 4. Les dificultats d'auto-regulació cognitiva a EI.

4.1. Les dificultats d'auto-regulació cognitiva a les aules d'EI.

4.2. Detecció de les dificultats d'auto-regulació cognitiva: factors de risc.

4.3. Intervenció primerenca per al desenvolupament de l'auto-regulació cognitiva a EI: Intervenció farmacològica a TDAH. Adaptacions acadèmiques per potenciar l'autocontrol cognitiu. Tècniques cognitivo-conductuals d'auto-regulació cognitiva.

 

TEMA 5. Les DA de la Lectura (DAL) a EI.

5.1. Les DAL a EI:  dificultats en el reconeixement de paraules.

5.2. Detecció de les dificultats en el reconeixement de paraules: factors de risc de les DAL.

5.3. Intervenció preventiva a les DAL en Educació Infantil: Desenvolupament de la consciència fonològica. Domini de la correspondència grafema-fonema. Potenciació de l´automatització lectora.

 

TEMA 6. Les DA de les matemàtiques (DAM) a EI.

6.1. Les DAM a EI: dificultats en numeració i càlcul.

6.2. Detecció de les dificultats en numeració i càlcul: factors de risc.

6.3. Intervenció preventiva en nens amb risc de DAM a EI: Optimització de les competències matemàtiques bàsiques. Intervenció sobre la numeració i el càlcul. Potenciació de la recuperació de fets numèrics.