PS1018 - Avaluació i Diagnosi Psicològic

Curs 2 - Semestre 2

Temari

Temari

PROGRAMA DE CONTINGUTS TEÒRICS


BLOC I: ASPECTES GENERALS DE L'AVALUACIÓ PSICOLÒGICA


TEMA 1. Introducció a l'avaluació psicològica.

1.1. Història i mètodes: què s'avalua i com en funció dels diferents models teòrics.

1.2. Ètica i deontologia de l'avaluació psicològica.


TEMA 2. El procés d'avaluació psicològica

2.1. Les fases del procés d'avaluació psicològica.

2.2. L'informe d'avaluació. 


TEMA 3. Propietats tècniques dels instruments d'avaluació

3.1. Els instruments d'avaluació en psicologia: test, tècniques, proves i principals tipus d'instruments utilitzats.

3.2. Com triar, administrar, corregir i interpretar un instrument.

3.3. Com donar sentit a les puntuacions dels instruments: comparació amb un criteri i comparació amb una norma (barems).

3.3.1. Normes evolutives: barems cronològics

3.3.2. Normes de grup: centils i barems típics. Relativitat de les normes.

3.4. Criteris de qualitat psicomètrica dels instruments: fiabilitat i validesa.


BLOC II: MÈTODES D'AVALUACIÓ PSICOLÒGICA


TEMA 4. L'Entrevista

4.1. Concepte i classificació de les entrevistes.

4.2. L'entrevista com a interacció: actituds, habilitats bàsiques, la comunicació verbal i no verbal.

4.3. L'entrevista en diferents contextos (clínica, orientació, selecció de personal).

4.4. Àrees més importants en la recollida d'informació en les diferents fases del procés en funció del context.


TEMA 5. Observació

5.1. Introducció: definició i característiques.

5.2. Unitats d'anàlisis (què observar).

5.3. Tècniques de registre (amb quin).

5.4. Mostreig (quan).

5.5. Lloc d'observació (on).


TEMA 6. Proves estandarditzades. Els test.

6.1. Característiques de les proves estandarditzades.

6.2. Classificacions de les proves estandarditzades.

6.3. Proves que avaluen variables cognoscitives.

6.4. Proves que avaluen variables de personalitat.


TEMA 7. Tècniques subjectives i projectives.

7.1. Les tècniques subjectives: origen i característiques principals.

7.2. Algunes tècniques subjectives.

7.3. Les tècniques projectives: origen i característiques principals

7.4. Algunes tècniques projectives.

7.5. Garanties científiques de les tècniques subjectives i projectives.


BLOC III. CONTINGUTS DE L'AVALUACIÓ 


TEMA 8. Personalitat. 

8.1. Introducció.

8.2. Avaluació dels trets de personalitat. Instruments.

8.3. Avaluació de la personalitat en contextos clínics.


TEMA 9. Intel·ligència i aptituds. 

9.1. Introducció. 

9.2. Test col·lectius d'avaluació de la intel·ligència.

9.3. Test individuals d'avaluació de la intel·ligència.


TEMA 10 Avaluació neuropsicològica.

10.1. Introducció: fonaments i objectius de l'avaluació neuropsicològica.

10.2. El procés de l'avaluació neuropsicològica.

10.3. Instruments d'avaluació neuropsicològica.

10.3.1. Proves de cribratge.

10.3.2. Bateries generals.

10.3.3. Proves específiques.


PROGRAMA DE CONTINGUTS PRÀCTICS


Pràctica 1. La docimoteca.

Pràctica 2. Les fases del procés d'avaluació psicològica.

Pràctica 3. Normes i puntuacions derivades en una escala de desenvolupament.

Pràctica 4. Fiabilitat i validesa dels instruments d'avaluació psicològica.

Pràctica 5. L'entrevista en la primera fase del procés d'avaluació.

Pràctica 6. L'observació: disseny i realització d'un autoregistre.

Pràctica 7. Les tècniques subjectives: la tècnica de la reixeta.

Pràctica 8. Les tècniques projectives: el test de l'arbre.

Pràctica 9. Els autoinformes de personalitat normal i patològica.

Pràctica 10. Avaluació d'intel·ligència: test de factor g i escales de *Wechsler.

Pràctica 11. Redacció de l'informe d'avaluació.

Pràctica 12. Avaluació neuropsicològica: 


PROGRAMA DE LABORATORIS

Laboratori 1. Avaluació de la personalitat. Passe d'autoinformes de personalitat normal i patològica.

Laboratori 2. Avaluació de la intel·ligència. Passe d'un test col·lectiu de factor g i de la bateria *WAIS-IV.

Laboratori 3. Avaluació neuropsicològica. Passe de proves de memòria, solució de problemes i planificació.



Nota: El número i/o contingut dels temes i de les pràctiques previstes per a este curs acadèmic pot ser modificat per factors contextuals (composició dels grups, interessos de l'estudiantat, adquisició de nous recursos bibliogràfics o informàtics...) i/o temporals (distribució de les activitats al llarg del semestre, planificació de la docència per grups de treball...).