Curs 3 - Semestre 2
Metodologia didàctica
Quant a la metodologia utilitzada, l'assignatura es divideix en dues fases.
En la primera (teoricopràctica) el procés d'ensenyament-aprenentatge es
desenvolupa amb la transmissió de coneixements en classes que depenen
principalment de l'exposició de temes teòrics per part del professorat. També
es treballa la reflexió conjunta amb els estudiants i les estudiantes,
organitzats en equips, que han de desenvolupar alguns dels aspectes teòrics i
exemplificar-los, i resoldre problemes.
En la segona fase (pràctica) s'estimula el vessant pràctic, amb la
realització dels treballs que s'expliquen en els blocs desenvolupats sota. La
docència a la Universitat Jaume I defensa, com un dels seus pilars fonamentals,
la integració i l'ús de les noves tecnologies en l'aula. D'aquesta manera, els
i les alumnes poden recollir els apunts i altres materials des de la pàgina web
de l'Aula Virtual de l’UJI, on, prèviament, es posa a la disposició de l'alumnat
el material que es presentarà en les sessions teòriques i pràctiques. L'alumnat
també tindrà a la seua disposició, al Servei de Reprografia de la Facultat,
aquells materials que es considere adequat.
A més, des de l'instrument de comunicació de l'Aula Virtual, l'alumnat
podrà utilitzar també un fòrum de comunicació entre tots els estudiants, estudiantes
i el professorat de l'assignatura, entre altres usos.
El professorat utilitzarà la lliçó magistral participativa combinada amb la
resolució de problemes per a l'explicació dels temes teòrics. Es tracta
d'aconseguir un aprenentatge actiu i cooperatiu, amb la resolució de problemes
per part de l'alumnat, els quals ajuden en el desenvolupament adequat del seu
procés d'ensenyament-aprenentatge. Es tracta de promoure el coneixement per
comprensió, en un ambient de treball personal i cooperatiu entre l’alumnat on
el protagonisme i la responsabilitat recau en ells i elles.
Altres activitats d'ensenyament-aprenentatge a realitzar pels estudiants i
estudiantes són les explicades seguidament. Aquestes s'agrupen en tres blocs
amb subdivisió, al seu torn, de diverses parts (pràctiques). Totes aquestes
activitats pràctiques es realitzaran seguint una de les tècniques que
s'utilitzen per a aplicar l'aprenentatge cooperatiu, el treball en grup, el
principal objectiu del qual és aconseguir que els membres del grup col·laboren
entre si. L'alumnat disposarà de fitxes, model a seguir, que el professorat proporcionarà
a través de l'Aula Virtual a manera de guia. Els treballs han d'adaptar-se a aquest
material.
Bloc I. Pla de viabilitat. Consisteix a realitzar per l’alumnat, en grups,
un pla de viabilitat del projecte empresarial simulat, que es va plantejar en
l'assignatura Empreses de Comunicació, del curs anterior. En l'apartat del
temari de pràctiques s'especifica la divisió d'aquest bloc d'activitats en
diferents pràctiques parts, d'aquest pla global i una pràctica més, al final
del curs, la qual consistirà en la presentació en públic del pla de viabilitat
complet.
Bloc II. Seguiment de mitjans. Aquests treballs, a realitzar per l’alumnat,
també per grups, tenen una relació molt estreta amb la part teòrica de
l'assignatura, i es presentaran en funció dels conceptes teòrics que s'impartisquen
i estudien en cada moment. Consisteix a cercar, descriure i analitzar notícies
de diverses publicacions o mitjans, sobre les temàtiques escollides prèviament
pel professorat i relacionades amb el temari de teoria de l'assignatura.
El treball ha d'adaptar-se a l'esquema a desenvolupar que proporcionarà el
professorat. S'exposaran oralment i analitzaran i debatran en classe els
treballs seleccionats pel professorat.
Bloc IV, Assistència a seminaris, tallers... Cada equip o grup de treball
presenta un comentari crític de les activitats que
se'ls indique. L’estudiantat desenvoluparà aquest treball segons un model de
fitxa de comentari crític que se'ls proporcionarà, i han de relacionar
l'activitat amb l'assignatura, el seu interès científic i professional,
adquisició de terminologia professional, aportacions d'altres autors i autores a
la temàtica tractada, etc.