Semestre 1
Temari
Aquesta assignatura té especialment un enfocament pràctic, així els continguts teòrics aniran acompanyats de diferents recursos educatius, com son els jocs cooperatius, els contes, la música, les imatges, els vídeos, les dinàmiques de grup, còmics, entre d'altres. Tanmateix, seguirà una metodologia dialògica-participativa, on "aprendre fent" a través de l'experimentació, la vivència d'emocions i sentiments, el intercanvi, el debat i la reflexió, seran una de les seves claus.
El temari proposat és el següent:
TEMA 1: EDUCACIÓ PER A LA PAU: UNA VISIÓ GENERAL
1.1. D'on partim?
1.2. Antecedents històric-educatius.
1.3. Justificació de l'Educació per a la Pau (EpP)
1.4. Conceptualització teòrica de l'Educació en general i de l'EpP en particular
TEMA 2: PRINCIPALS CONCEPTES EN L'EDUCACIÓ PER A LA PAU: PROPOSTES PEDAGÒGIQUES
2.1. De la Pau negativa a les cultures per fer les paus.
2.2 Visibilitzar les tres violències que es reprodueixen en el Sistema Educatiu: directa, estructural i cultural.
2.3 L'enfocament Reconstructiu-Empoderador (REM) d’EpP
2.4. Continguts, Metodologies i Contextos per implementar l'enfocament REM d’EpP
TEMA 3: APLICACIONS DE L'EDUCACIÓ PER A LA PAU
3.1 Ensenyar en i des del Conflicte
3.2 La Filosofia amb Xiquestes/s
3.3 Bones pràctiques d'EpP: escoles rurals, escoles lliures, comunitats d'aprenentatge, model finlandès
3.4. Creació de recursos d'EpP