Curs 3 - Semestre 1
Temari
1.1. Desenvolupament històric de el camp de les Dificultats d'Aprenentatge (DA).
1.2. Les DA en l'etapa d'Educació Infantil (EI).
1.3. Resposta a les DA a EI. Enfocament d'espera al fracàs. Nou enfocament de resposta a les DA.
TEMA 2. CONTEXTOS DE DESENVOLUPAMENT I DA: ELS PROBLEMES DE CONVIVÈNCIA EN L'ETAPA D'EDUCACIÓ INFANTIL
2.1. Els problemes de convivència a l'aula d'EI.
2.2. Factors de risc dels problemes de convivència.
2.3. Intervenció primerenca per al desenvolupament de la convivència a l'aula d'EI.
TEMA 3. DA I PROBLEMES D'AUTOREGULACIÓ SOCIOEMOCIONAL EN EDUCACIÓ INFANTIL
3.1. Dificultats d'autoregulació socioemocional a EI.
3.2. Factors causals dels problemes socioemocionals.
3.3. Desenvolupament de l'autoregulació socioemocional a EI.
3.4. El paper dels pares, els professors i els companys en el desenvolupament socioemocional dels nens d'EI.
3.5. Programes per al desenvolupament de la intel·ligència emocional.
TEMA 4. AUTOREGULACIÓ COGNITIVA I DA: SIMPTOMATOLOGIA TDAH EN EDUCACIÓ INFANTIL
4.1. Les DA relacionades amb problemes d'autoregulació cognitiva.
4.2. Causes dels problemes d'autoregulació.
4.3. Identificació dels problemes autoregulatoris a EI.
4.4. Intervenció primerenca per al desenvolupament de l'autoregulació en EI. Intervenció farmacològica en TDAH. Intervenció psicosocial en problemes d'autocontrol cognitiu.
TEMA 5. DA DE LA LECTURA A EDUCACIÓ INFANTIL
5.1. Les DA de lectura (DAL) a EI. Dificultats en el reconeixement de paraules.
5.2. Factors causals de les DAL.
5.3. Detecció dels nens amb risc de DAL.
5.4. Resposta preventiva a les DAL a EI. Desenvolupament de la consciència fonològica. Domini de la correspondència grafema-fonema. Potenciació de l'automatització lectora. Programes per a la prevenció de les DAL.
TEMA 6. DA DE LES MATEMÀTIQUES EN EDUCACIÓ INFANTIL
6.1. LES DA de matemàtiques (DAM) en EI: dificultats en numeració i càlcul.
6.2. Factors explicatius de les DAM.
6.3. Detecció dels nens amb risc de DAM.
6.4. Prevenció en nens amb risc de DAM a EI. Orientacions generals per a la intervenció amb infants amb risc de DAM. Optimització de les competències matemàtiques bàsiques. Intervenció sobre la numeració i els procediments de càlcul. Potenciació de la recuperació de fets numèrics.