Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Semestre 1
Temari
1. ESTUDI DEL CURRÍCULUM ARTÍSTIC A L'ENSENYAMENT SECUNDARI I BATXILLERAT
1.1. Currículum de Música en secundària i batxillerat
- Característiques generals del currículum de Música en ESO.
- Organització curricular.
- Anàlisi dels objectius, continguts i criteris d'avaluació prescriptius per a l'educació secundària obligatòria
- Característiques generals del currículum de Música en batxillerat.
- Organització curricular.
- Anàlisi dels objectius, continguts i criteris d'avaluació prescriptius per a l'optativa de Música en les modalitats d'Humanitats i Ciències Socials, i Ciències i Tecnologia.
- Anàlisi dels objectius, continguts i criteris d'avaluació prescriptius per a la modalitat d'Arts Escèniques, Música i Dansa.
1.2. Didàctica de la Música
1.2.1. El marc didàctic de la Música en l'ensenyament secundari.
- Epistemologia didàctica: teoria vs. praxi.
- Característiques de la didàctica de la Música generalista: El context didàctic. Funcions docents en l'organització del centre.
1.2.2. Metodologia didàctica.
- Mètode i metodologia.
- Els mètodes didàctics a l'aula de música: de la recepció al descobriment.
1.2.3. Didàctiques específiques.
- Construcció de l'escolta, interpretació i creació musical.
- Comprensió del patrimoni sonor i de la música culta i popular
1.3. Processos i tècniques per a l'adquisició de les competències musicals d'educació secundària i batxillerat.
- Implicacions dels continguts de l'àrea de Música en l'ensenyament de les competències bàsiques del currículum.
- Definició de les competències musicals en educació secundària a partir dels blocs de contingut.
- Desenvolupament de la capacitat crítica i de consum.
- Criteris per a la programació per competències a l'àrea de música.
- Anàlisi i proposta de programació anual per competències.
2. ESTRATÈGIES, DISSENYS I AVALUACIÓ DEL CURRÍCULUM DE MÚSICA. ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
2.1. Estratègies d'ensenyament didàctiques i psicopedagògiques: el treball cooperatiu.
2.2. Disseny d'unitats didàctiques i treball per projectes.
2.3. Formes de seguiment i avaluació.
- Avaluació i autoavaluació de l'aprenentatge i de l'ensenyament.
- Principis i funcions de l'avaluació: el què, com i per a què.
- Fiabilitat i validesa de l'avaluació.
- Criteris d'avaluació consensuats.
- Indicadors i instruments.
2.4. Música per a tots. L'atenció a la diversitat al programa de Música. Estudi de casos. Resolució de problemes.
3. HABILITATS, TÈCNIQUES I CONTEXTOS DE PARTICIPACIÓ EN EDUCACIÓ MUSICAL
3.1. Direcció coral.
El moviment continu en la direcció.
El cos humà com a transmissor d'informació musical: relaxació, posició correcta del cos, camp eufònic, el rostre i la imatge projectada, moviments bàsics del braç.
Arsi i tesi (alçar i donar)
L'anacrusi: tipus (tètica, mètrica i virtuosística)
La funció i els moviments de la mà esquerra.
Disposició i col·locació de les diferents “veus” en l'escenari.
Les mans com a mitjà d'expressió en la direcció coral.
Calderó, pausa i tall final.
3.2. Direcció instrumental.
Tècniques de direcció coral aplicades a la direcció instrumental.
Col·locació dels instruments en l'escenari.
La batuta
3.3. Estratègies i tècniques de participació.
Les frases musicals i els subgrups.
Anàlisis de l'obra i de les seues frases.
Interpretació pregunta-resposta.
Interpretació metronòmica.
Interpretació per color vocal o instrumental.
L'enregistrament com a mitjà d'autoavaluació.
3.4. Agrupacions corals i instrumentals.
La coral. El cor. El cor de cambra. L'orfeó.
L'orquestra. Naixement i evolució: barroca, clàssica, simfònica, filharmònica.
La banda.
L'orquestra escolar.
Grups flexibles.
La batucada.
Els grups de cambra.
3.5. Creació, producció i edició de música electrònica.
Programari musical:
Creadors: Band in a Box.
Seqüenciadors: Logic.
Editors: Finale, Sibelius.
Gravadors: Cool Edit Pro, Audacity.
Tipus d'arxius musicals: Midi, Wave, mp3, etc. Transformació d'aquests.
Harmonia i ritme harmònic.
Harmonització bàsica de peces amb forma simple o música popular.
4. CRITERIS DE SELECCIÓ I ELABORACIÓ DE MATERIALS
4.1. L'obra musical. Criteris de selecció d'obres i repertoris per al professorat.
Estils.
Gèneres.
Èpoques.
La melodia com a eix: música popular, classicisme i romanticisme musical, música pop i BSO.
El ritme com a eix: barroc musical i rock.
L'harmonia com a eix: classicisme musical i segle XX.
Els materials dels llibres de text.
4.2. Creació de cançoners. La classificació d'obres musicals com a procediment musical de comprensió de l'obra i el context per l'estudiantat.
4.3. Les sonoritzacions i els seus materials al servei de l'escolta. Construcció i finalitats.
Els muntatges musicals.
Adaptacions d'obres als grups vocals i instrumentals dels centres d'ensenyament.
Construcció d'instruments.
L'assaig i el muntatge.
Escenografia.
Enregistrament i autoavaluació.
Activitats extraescolars.