Curs 5 - Semestre 2
Metodologia didàctica
Per a aconseguir les competències d'egresse es requereix una major participació de l'estudiant, la qual cosa implica la responsabilitat de l'alumne en el procés educatiu i una major interacció amb el seu professor. El docent ha d'oferir a l'alumne estratègies d'aprenentatge que li permeten l'adquisició de coneixements, habilitats, destreses i actituds amb les quals desenvolupe una autonomia creixent, un aprenentatge independent, continu i l'ocupació d'eines intel·lectuals i socials. Així mateix els docents utilitzaran estratègies que faciliten la integració de coneixement i habilitats, centrades en l'alumne per a promoure la creativitat, la reflexió i el raonament i els criteris del qual i formes d'avaluació es dirigeixen a les habilitats integrades, a diverses formes de coneixement (declaratiu, procedimental, actitudinal), a la solució de problemes i a la cerca d'evidències
El present programa pretén promoure la capacitació reflexiva i conscient, per a aprendre a fer, en els àmbits clínic, docent i investigador, ajudant a qüestionar-se el que sap, fa i com ho fa a partir de les competències que s'espera abast, i orientant l'acció del professor i col·laborador docent perquè exercisca una funció d'acompanyament, facilitadora i estimuladora de l'aprenentatge
Classes teòriques:
Es realitzen amb tots els alumnes matriculats i tenen com a finalitat oferir el contingut teòric de la matèria. Els continguts teòrics de les classes s'han d'ajustar a aquells aspectes del coneixement que han de ser útils per a la formació dels metges.
S'aplicarà en la mesura que siga possible la metodologia del cas perquè a partir d'un cas clínic es vaja desenvolupant l'explicació teòrica amb la reflexió i participació de l'alumnat.
Seminaris:
Es realitzen en grups reduïts. Tenen com a finalitat que els alumnes apliquen els conceptes teòrics en la resolució de problemes i que aprofundisquen en aquells aspectes més rellevants i complexos.
Activitats virtuals:
Són activitats realitzades de forma individual o en grup a través de la plataforma informàtica Aula virtual. A través d'aquesta plataforma els estudiants realitzen diferents activitats en grup o individuals vinculades a la resolució de problemes i aplicant mètodes de treball en equip (aprenentatge col·laboratiu) per a la resolució de problemes.
Tutories:
Amb la finalitat d'orientar i planificar de forma més personalitzada el treball autònom dels alumnes, la resolució de dubtes, el resum d'aspectes importants, planificació de les avaluacions. Després de cada bloc temàtic de teoria i seminaris hi haurà una classe de tutoria per a donar una visió integral de la matèria donada i també servirà de repàs i per a solucionar dubtes. Sempre serà abans de l'examen del bloc.
Pràctiques assistencials clíniques:
Es realitzen, amb grups reduïts (en dependència de l'oferta de tutors per part del sistema sanitari), en l'Hospital General Universitari de Castelló i en l'Hospital Universitari de la Plana . Aquestes pràctiques estan destinades a l'adquisició d'habilitats clíniques i de comunicació, utilitzant-se la tutorització individual i el portafoli de competències com a eines clau:
Autoaprenentatge:
· Estudi i ús d'eines d'aprenentatge individuals indicat per a l'adquisició de nous coneixements, manteniment de la competència, adquisició d'habilitats en l'ús de les eines bàsiques (anglès, informàtica, Internet). Suposa:
· Estudi quotidià a iniciativa del propi estudiant.
· Aprenentatge dirigit: lectures o visualitzacions recomanades (CD-ROM, vídeos, pàgines Web). Encàrrec de tasques: aprenentatge basat en la resolució de problemes, discussió de casos i problemes pràctics (Problembasedlearning).
· Preparació de sessions.
· Cerca de material per Internet
Aprenentatge de camp
Col·locar a l'estudiant en una situació real en la qual el seu autoaprenentatge puga tenir lloc fàcil de fer tenint a l'estudiant en la consulta. Indicada especialment para: l'adquisició i aprehensió de la complexitat de les funcions i de la presa de decisions com a professional. Suposa:
Treball grupal, interacció grupal: