Curs 3 - Semestre 2
Metodologia didàctica
- Classes teòriques: Es realitzen amb tots els alumnes matriculats i tenen com a finalitat oferir el contingut teòric de la matèria. Els continguts teòrics de les classes s'han d'ajustar a aquells aspectes del coneixement que han de ser útils per a la formació dels metges.
La docència de teoria en cada sessió s'oferirà, en dies
alterns, només a dos dels quatre subgrups (els demés estudiants podrán seguir
la clase online per streaming).
- Seminaris: Es realitzen en grups reduïts. Tenen com a finalitat que els alumnes apliquen els conceptes teòrics en la resolució i que aprofundisquen en aquells
aspectes més rellevants i complexos.
- Activitats virtuals: Són activitats realitzades de forma individual o en grup a través de la plataforma informàtica Aula virtual. A través d'aquesta plataforma els estudiants realitzen diferents activitats en grup o individuals vinculades a la resolució de problemes i aplicant mètodes de treball en equip (aprenentatge col·laboratiu) per a la resolució de problemes.
- Tutories: Individuals o en grups reduïts amb la finalitat d'orientar i planificar de forma més personalitzada el treball autònom dels alumnes.
- Pràctiques assistencials clíniques: Es realitzen, amb grups reduïts (en dependència de l'oferta de tutors per part del sistema sanitari), en els centres d'assistència primària. Aquestes pràctiques estan destinades a l'adquisició d'habilitats clíniques i de comunicació, utilitzant-se la tutorització individual i el portafoli de competències com a eines clau:
- Estudi quotidià a iniciativa del propi estudiant.
- Aprenentatge dirigit: lectures o visualitzacions recomanades (CD-ROM, vídeos, pàgines Web). Encàrrec de tasques: aprenentatge basat en la resolució de problemes, discussió de casos i problemes pràctics (Problem based learning).
- Preparació de sessions.
- Cerca de material per Internet
- Observació directa (el resident veu el que fa el tutor).
- Intervencions tutoritzades (el resident realitza les seues activitats davant la presència del tutor).
- Intervenció directa, no supervisada directament pel tutor (s'obté informació per altres vies diferents a l'observació directa: auditoria d'històries, opinió dels pacients, opinió de la resta dels companys de l'equip o del segon nivell)
- Vídeo-enregistraments en la pròpia consulta (amb consentiment del pacient) i posterior anàlisi.
- Resolució de casos en pacients simulats (participant amb el tutor)
- Contacte amb diferents professionals de l'equip: infermeria, matrones, treball social, personal d'admissió, etc.
- Elaboració de documents
- Treball individual i grupal analitzant de forma seqüencial, i en exemples reals, les diferents etapes del procés diagnòstic, pronòstic i terapèutic.
- Participació en l'elaboració d'una guia de pràctica clínica.
- Participació en les reunions d'equip i els seminaris
- Joc de rols (role playing) i visionat de vídeos
- Treballs de camp i investigació
- Millora de qualitat
- Realització i presentació de sessions clíniques en les quals es realitze un abordatge integral del problema, estudiant-ho amb un enfocament centrat en el pacient i presentat les diferents etapes del procés diagnòstic i terapèutic, d'acord a l'esquema de Riegelman.
- Valoració sobre casos reals durant les sessions de revisió d'històries (utilització de proves diagnòstiques, prescripció, IT...)
- Experiències reals de desenvolupament d'estudis d'avaluació de la pràctica clínica i d'utilització de medicaments
- Sessions teòriques i experiències reals de treball en equip, d'anàlisi, organització i gestió de l'activitat, disseny de circuits i d'agendes de l'activitat en el Centre de Salut, del maneig de la pressió i de la freqüentació assistencial. Experiència real de maneig d'algun pacient hiperfreqüentador.
- Altres tècniques de treball en aula: treball per parells, reixeta, Philips 6x6,etc.