Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Semestre 2
Temari
Unitat 1. El debat sobre la naturalesa humana: nous enfocaments
- De la Declaració de Sevilla als Objectius de Desenvolupament: “Hobbesians” i “rousseaunians” en el Segle XXI
- Nous aportaments per un vell debat: neurociència, psicologia, antropologia, etologia i sociologia. Revisió de l’estat de la qüestió.
- Implicacions epistemològiques i metodològiques en la investigació i acció per a la pau. Els canvis de paradigma. (T. Kuhn)
Unitat 2: Desafiaments actuals en els estudis de pau ---
- Més enllà d’Occident: els estudis per a la pau en perspectiva històrica i transcultural.
- Revisió o redefinició dels conceptes comuns i divergents
- Combatin el paradigma de la letalitat: el “no matar” como a principi d’acció e investigació.
- Els límits de creixement i els límits per a la pau: anticipant els desafiaments de la violència extractivista
- La participació-acció: fent ciència des de baix.
Unitat 3: De la teoría a la pràctica (I). El model soci-ecològic i les aproximacions a la pau des de l'epidemiologia i la salut pública
- La violència com a patologia: més que una metàfora (de Quincy Wright a la OMS)
- La dimensió global i local de la violència: ferramentes i aplicacions de l’epidemiologia en els estudis de pau.
- Factors de risc i protecció en el model soci-ecològic.
- Les estratègies d’intervenció en la prevenció de la violència: estudis de cas.
Unitat 4. De la teoria a la pràctica (II). El desenvolupament de la noviolència com a estratègia social
- Noviolència ètica i estratègica: de M. Gandhi a G. Sharp)
- La noviolència com a principi d’organització sociopolítica
- La noviolència com a “arma”: dinàmiques, estratègies i mètodes.
- Estudis de cas d’acció noviolenta per a la transformació social.
- La comunicació noviolenta de Rosemberg i la mediació i reconciliació en Lederach
Unitat 5. La prospectiva de pau: de futurs preferits a l’acció en el present
- Utopia o distopia?: L’importància de les imàgens positives del futur (Fred Polak) per a guiar els estudis per a la pau
- Determinant futurs possibles, preferits i probables en els estudis per a la pau (Elise Boulding)
- El poder de la memòria: taller pràctic de la prospectiva aplicada.
- Elaboració d’un plà d’acció per al present.