SIA. Sistema d'Informació Acadèmica

CA0948 - Realització Documental

Curs 4 - Semestre 2

Temari

Temari

TEMARI DE TEORIA:

TEMA 1: TEORIA I APROXIMACIÓ AL CINEMA DOCUMENTAL


- Definir la realitat

  - Què és la realitat? Com es conta?

  - El real, la realitat i l'ordre documental

  - Documental/ficció: una distinció inoperant

- La naturalesa del versemblant i l'objectivitat

- La representació documental: la mirada mediada

  - El discurs documental

  - Informació i narrativitat

- Diferències entre documental i reportatge: institució vs. independència

- Relació entre documental i ficció: hibridacions discursives

- La figura del realitzador com a autor: el punt de vista

- Introducció a les maneres de representació documental

- El documental com a gènere obert, multiforme i assagístic

- Les modalitats de representació (Nichols): característiques enunciatives

       - Modalitat expositiva

       - Modalitat poètica

       - Modalitat observacional

- Modalitat participativa

       - Modalitat reflexiva

       - Modalitat performativa

- Subgèneres del documental: propaganda i guerra, antropologia, història, fals documental, d'autor, de creació, el diari, etc.

- Teoria del documental: E. Barnouw, B. Nichols, M. Renov, G. Gauthier, F. Niney, J. L. Comolli, J. M. Català

- Com analitzar un documental?

  - El documental com a matèria de ficció

- Algunes claus per a l'anàlisi del film documental: modes de representació

- Documental i enunciació

- L'activitat analítica i la interpretació

 

 

TEMA 2: HISTÒRIA I ESTÈTICA DEL DOCUMENTAL

- Origen i evolució dels estils: la tradició del cinema de no ficció

- Els antecedents: fotografia i inicis del cinematògraf

- Els pioners

  - R. Flaherty, D. Vertov i J. Grierson

- Les avantguardes

  - Rutmman, Léger, Man Ray, Duchamp, Dulac

- Anys 40 i 50

  - Documental de propaganda als EUA: Capra, Ford, Huston

- Anys 60 i 70

  - Direct Cinema: F. Wiseman, Maysles, Pennebaker i Kramer

  - Cinema Veritè: J. Rouch i E. Morin

  - Cinema militant: J. L. Godard, Marker, Resnais

- Tendències actuals

  - Found Footage: B. Martín Patino, S. Álvarez, K. Rafferty

  - Mockumentary: O. Welles, B. Martín Patino, W. Karel

- Diari documental: A. Berliner, A. Cavalier, R. McElwee

- Assaig documental: C. Marker, Godard i V. der Keuken

- Fotografia i documental: W. Klein, Depardon i H. Cartier-Bresson

- Ampliacions del documental en l'era digital: novel·la gràfica documental, documental d'animació i webdocumental

- Documental a Espanya: història, autors i tendències estètiques actuals (cinema militant i webdoc)

 

TEMARI DE PRÀCTIQUES:

TEMA 3: LA MANERA DE PRODUCCIÓ DOCUMENTAL

- La generació de la idea

- Fase de preproducció: investigació, documentació i guió

  - De la idea a l’escaleta

  - Del tractament al guió literari: la investigació i la convivència

  - El guió tècnic: tractament fílmic i planificació

  - Configuració de l'equip i de l'equipament

- Fase de producció: rodatge

  - Planificació, angles i moviments de càmera

  - La presa de la imatge: càmera, objectius i il·luminació

  - Rodar anticipant-se al muntatge

  - Tècniques de so directe

- Fase de postproducció: muntatge visual i sonor

  - Concepte i funcions del muntatge

  - Resum tipològic

- La banda sonora


Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16