SIA. Sistema d'Informació Acadèmica

CA0903 - Teoria de la Imatge (Comunicació)

Curs 1 - Semestre 1

Temari

Temari

A continuació s'exposen les línies generals del programa d'assignatura que estarà subjecte a possibles canvis en funció de les característiques del grup d'estudiants i estudiantes que la cursen i de l'evolució del mateix escenari audiovisual.

Tema 1: Introducció a la teoria de la imatge
1.1. La imatge de la realitat vs. la realitat de la imatge. 1.2. L'estudi de la teoria i l'anàlisi de la imatge en el context actual.

Tema 2: Conceptes fonamentals de teoria de la imatge
2.1. Imatge i representació. 2.2. La imatge i la metàfora del llenguatge: bases del pensament semiòtic. 2.3. La imatge: entre l'art i la cultura de masses.

Tema 3: Naturalesa i anàlisi de la imatge fotogràfica
3.1. La construcció de la iconicitat moderna: el naixement de la perspectiva artificialis. 3.2. Pintura vs. fotografia: el nou mitjà fotogràfic i la crisi de la pintura. 3.3. La naturalesa de la imatge fotogràfica. 3.4. L'estatut de la fotografia en la nova era digital. 3.5. Elements per a l'anàlisi del text fotogràfic. Anàlisi aplicada de fotografies.

Tema 4: Naturalesa i anàlisi de la imatge cinematogràfica
4.1. Teoria, història i crítica de cinema. 4.2. El cinema i les arts visuals i narratives del segle XIX: espectacle i atracció fílmica. 4.3. El model de representació institucional o cinema clàssic. 4.5. Subversions de la manera de narració clàssica: el cas de Ciutadà Kane d'Orson Welles. 4.6. Posada en escena i fenomenologia de la mirada al cinema d'acció contemporani.

Tema 5: Naturalesa i anàlisi de la imatge televisiva
5.1. Característiques del mitjà televisiu. 5.2. Construcció de la informació televisiva. 5.3. La imatge publicitària a la televisió. 5.4. La ficció en televisió.

Tema 6: La imatge en l'entorn digital
6.1Préstecs, cites i pastitxos: el cinema i la televisió a l'era digital. 6.2. Caracterització de la imatge digital en el context d'Internet. 6.3. La construcció hiperrealista de la imatge: la imatge virtual. 6.4. El llenguatge dels videojocs. 6.5. Imatge i xarxes socials.

Tema 7: A manera de conclusions
7.1. La imatge en la cultura visual contemporània. 7.2. L'estatut de la teoria de la imatge entre les ciències de la comunicació i entre les ciències humanes i socials.


Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16