Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Curs 4 - Semestre 2
Metodologia didàctica
Persones implicades en el procés:
- El supervisor o supervisora en l'empresa, les funcions del qual són les
següents:
- Supervisar, orientar i controlar el desenvolupament de la pràctica.
- Coordinar-se amb el tutor per al desenvolupament de les activitats
establides en el projecte formatiu.
- Emetre un informe final de les Pràctiques (avaluació acadèmica).
- El coordinador o coordinadora de Pràctiques, les funcions del qual són
les següents:
- Elaborar la guia docent (aprovada en la CT).
- Col·laborar en la captació d'empreses.
- Elaborar els criteris d'assignació de les places (aprovats en la CT).
- Orientar els tutors i tutores i coordinar-los.
- Elaborar i firmar el document acreditatiu de les Pràctiques Externes.
- El tutor o tutora en l'UJI, les funcions del qual són les següents:
- Vetlar pel correcte desenvolupament de les Pràctiques.
- Coordinar-se amb la supervisió i tindre en compte els informes de
seguiment.
- Elaborar el projecte formatiu amb la supervisió i l'estudiantat, autoritzar les
modificacions, custodiar-lo i publicitar-lo.
- Avaluar les Pràctiques d'acord amb la normativa de Pràctiques Externes i
la guia docent.
L'estudiantat: d'acord amb els articles 6 i 7 de la Normativa de
pràctiques acadèmiques externes de l'UJI (27/09/2012)
(http://www.uji.es/serveis/ocie/ acil/entitats/reglamen), els drets i els
deures dels estudiants i estudiantes són els que es despleguen a continuació.
Article 6. Drets de l’estudiantat en Pràctiques Externes
Són drets de l’estudiantat:
a) Ser tutelat durant el període d’execució de la seua pràctica formativa
per un professor o professora de la Universitat i per un o una professional de
l’empresa, entitat o institució cooperadora.
b) Ser avaluat acadèmicament quan ho requerisca el pla d’estudis.
c) Rebre un certificat per part de l’empresa, entitat o institució on ha
realitzat les pràctiques externes, amb menció expressa de l’activitat exercida,
la duració i, si escau, el seu rendiment.
d) Tenir la cobertura d’una assegurança de responsabilitat civil durant el
període de realització de les pràctiques externes, en els termes establerts en
l’article 7.2 d) del RD 1707/2011, de 18 de novembre.
e) Percebre l’aportació econòmica prevista per part de l’empresa o
institució en concepte de borsa o ajuda a l’estudi, en els casos en què així
s’estipule, que s’ha de satisfer en la forma que oportunament determinen
ambdues parts.
f) Tenir la propietat intel·lectual del resultat de la seua pràctica en
els termes establerts per la legislació reguladora de la matèria.
g) Rebre informació de la normativa de seguretat i prevenció de riscos
laborals per part de l’empresa o institució cooperadora.
h) Complir la seua activitat acadèmica, formativa i de representació i
participació, prèvia comunicació amb antelació suficient a l’entitat
cooperadora.
i) Tenir una atenció i disseny de les activitats acadèmiques que faciliten
la conciliació dels estudis amb la vida laboral i familiar, així com l’exercici
dels seus drets per part de les dones víctimes de la violència de gènere, en la
mesura de les disponibilitats organitzatives i pressupostàries de la
Universitat.
j) No ser discriminat per les raons contemplades en l’article 4 de
l’Estatut de l’estudiant.
k) L’estudiantat amb discapacitat té dret a què les condicions de les
pràctiques externes, així com la seua avaluació, s’adapten a les seues
necessitats i els centres i els departaments han de portar a terme les
adaptacions metodològiques, temporals i espacials necessàries
l) Aqueixos altres drets previstos en la normativa vigent de l'UJI i/o en
els corresponents convenis de cooperació educativa que subscriga la Universitat
amb l’entitat cooperadora.
Article 7. Deures de l’estudiantat en pràctiques externes
1. Els deures de l’estudiantat en pràctiques externes amb les entitats
cooperadores són els següents:
a) Conèixer, col·laborar i complir el
projecte formatiu de les pràctiques externes d’acord amb les indicacions del
supervisor o supervisora en l’entitat cooperadora i del tutor acadèmic o tutora
acadèmica.
b) Incorporar-se a l’entitat de què es tracte en la data acordada, complir
l’horari pactat amb l’entitat per a la realització de les pràctiques externes i
respectar les normes de funcionament, seguretat i prevenció de riscos laborals
de l’entitat.
c) Mostrar, en tot moment, una actitud respectuosa cap a la política de
l’entitat cooperadora i salvaguardar el bon nom de la comunitat universitària
de la qual forma part.
d) Respectar els membres del personal de les entitats cooperadores i tenir
cura i usar degudament els béns, equips i instal·lacions d’aquesta.
e) Guardar confidencialitat en relació amb la informació interna de
l’entitat i guardar secret professional sobre les activitats, durant la seua
estada i una vegada finalitzada aquesta.
2. Els deures de l’estudiantat en pràctiques externes amb la Universitat
són els següents:
a) Complir la normativa vigent relativa a pràctiques externes de la
Universitat.
b) Mantenir contacte amb la tutoria acadèmica durant les pràctiques i
comunicar-li i informar-li de qualsevol incidència que puga sorgir en el
desenvolupament de les pràctiques.
c) Respectar els membres de la comunitat universitària i tenir cura i usar
degudament els béns, equips, instal·lacions o recintes de la Universitat.
d) Exercir i promoure activament la no discriminació per les raons
reconegudes legalment.
e) Elaborar i entregar a la Universitat tots els documents i informes
acadèmics que se sol·liciten per al seguiment i avaluació, segons s’estableix
en aquesta normativa.
f) L’estudiantat tindrà la penalització que la Universitat determine quan,
sense causa justificada, rebutge la pràctica externa o no s’incorpore a una
pràctica assignada que haja sol·licitat.
g) Qualsevol altre deure previst en la normativa vigent i/o en els
corresponents convenis de cooperació educativa que subscriga la Universitat amb
l’entitat cooperadora, així com els establerts en la guia docent corresponent.
LLOC DE REALITZACIÓ DE LES PRÀCTIQUES:
Les Pràctiques es desenvoluparan en les dependències o locals de les
entitats cooperadores que s'especifiquen en els convenis de cooperació o
annexos corresponents. Aquestes entitats s'ubiquen fonamentalment en l'entorn
socioeconòmic de la Universitat Jaume I. Encara que aquesta siga la norma general,
l'estudiant o estudianta pot proposar voluntàriament al coordinador o
coordinadora de pràctiques qualsevol altra entitat i ubicació, sempre que es
trobe relacionada amb el contingut de la titulació. La proposta de l'entitat,
si és el cas, s'ha de presentar, com a mínim, un mes abans de l'inici de
l'estada en pràctiques, per a poder tramitar el conveni de cooperació educativa.
Quan la naturalesa de les pràctiques ho permeta, les circumstàncies ho
aconsellen, i es garantisca el compliment dels objectius bàsics, l'estada també
podrà realitzar-se en les dependències de la Universitat Jaume I. Amb caràcter
general, l'estudiant o estudianta no podrà realitzar les pràctiques en
empreses, institucions o entitats amb les quals mantinga una relació
contractual o funcionarial. Excepcionalment, la Comissió d'Estades en
Pràctiques de la Titulació podrà autoritzar estades d'aquest tipus, sempre que
establisca mecanismes de control addicionals sobre compatibilitat d'activitats,
horaris, tasques específiques a desenvolupar, i altres aspectes que considere
necessaris.
En cas de realitzar les pràctiques a l'estranger a través de programes de
mobilitat i/o en base de qualsevol altra convocatòria pública d'ajudes, se seguiran
les bases de la corresponent convocatòria.
PROCEDIMENT D'ASSIGNACIÓ:
En aqueixos casos en què una mateixa plaça siga sol·licitada per més
alumnes dels permesos, s'empraran els següents criteris d'assignació per aquest
orde de prelació: 1r) Millor expedient acadèmic, es ponderarà tant la nota
mitjana de l'expedient com el nombre de crèdits totals superats en el moment de
fer la distribució; 2n) Nombre més gran de crèdits superats. El segon criteri
només s'utilitzarà en cas d'empat respecte al primer.
Projecte formatiu (PF) (es tracta del pla de treball):
- Elaboració d'un projecte formatiu (PF) per part del tutor o tutora amb
el supervisor o supervisora i l'estudiant o estudianta (abans del començament
de les pràctiques). Totes les parts firmen el PF definitiu (estudiantat,
supervisió i tutoria).
- Atenent al que determina el pla d'estudis corresponent, concreta els
objectius educatius i les activitats que
s'han de desenvolupar, per a assegurar la relació directa amb els estudis que
es cursen.
- A partir d'aqueix PF, el coordinador o coordinadora genera un document
acreditatiu de les pràctiques que ha de contindre els objectius i les
activitats exercides. L'ha de firmar i entregar-lo a cada estudiant o estudianta al finalitzar dites
Pràctiques.