Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Semestre 2
Temari
Unitat 1. El debat sobre la naturalesa humana: nous enfocaments
- De la Declaració de Sevilla als Objectius de Desenvolupament: “Hobbesians” i “rousseaunians” en el Segle XXI
- Nous aportaments per un vell debat: neurociencia, psicologia, antropologia, etologia i sociología. Revisió de l’estat de la questió.
- Implicacions epistemològiques i metodològiques en la investigación i acció per a la pau. Els cànvis de paradigma. (T. Kuhn)
Unitat 2: Desafiaments actuals en els estudis de pau ---
- Més enyà d’Occident: els estudis per a la pau en perspectiva histórica i transcultural.
- Revisió o redefinició dels conceptes comuns i divergentes
- Combatint el paradigma de la letalitat: el “no matar” como a principi d’acció e investigación.
- Els límits de creixement i els límits per a la pau: anticipant els desafiaments de la violencia extractivista
- La participación-accció: fent ciencia desde baix.
Unitat 3: De la teoría a la pràctica (I). El model socio-ecològic i les aproximacions a la pau des de l’epidemologia i la salut pública
- La violència com a patología: més que una metáfora (de Quincy Wright a la OMS)
- -La dimenció global i local de la violència: ferramentes i aplicacions de l’epidemologia en els estudis de pau.
- -Factors de risc i protección en el model socio-ecològic.
- Les estratègies d’intervenció en la prevenció de la violència: estudis de cas.
Unitat 4. De la teoría a la pràctica (II). El desenvolupament de la noviolencia com a estrategia social
- Noviolència ètica i estratégica: de M. Gandhi a G. Sharp)
- La noviolencia com a principi d’organització sociopolítica
- La noviolencia com a “arma”: dinàmiques, estratègies i mètodes.
- Estudis de cas d’acció noviolenta per a la transformació social.
- La comunicació noviolenta de Rosemberg i la mediació i reconciliació en Lederach
Unitat 5. La prospectiva de pau: de futurs preferits a l’acció en el present
- Utopia o distopia?: L’importància de les imàgens positives del futur (Fred Polak) per a guiar els estudis per a la pau
- Determinant futurs possibles, preferits i probables en els estudis per a la pau (Elise Boulding)
- El poder de la memoria: taller pràctic de la prospectiva aplicada.
- Elaboració d’un plà d’acció pel present.