Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

PE0920 - Narrativa Audiovisual

Curs 2 - Semestre 2

Temari

Temari

PROGRAMA DE L'ASSIGNATURA (PART TEÒRICA):

TEMA 1: PRESENTACIÓ DE L'ASSIGNATURA

1.1. El concepte de Narrativa Audiovisual.

1.2. L'assignatura en el seno de la titulació de Comunicació Audiovisual.

1.3. Objectius, Estructura, Continguts i Metodologia de l'assignatura. 1

.4. Organització de les pràctiques de l'assignatura.

1.5. Sistema d'avaluació i enquesta inicial.

1.6. Creació de grups de treball.

1.7. Orientacions bibliogràfiques.

BLOC 1: EL PRECEDENT LITERARI - LA NARRATOLOGÍA

TEMA 2: BREU APROXIMACIÓ A LA NARRATOLOGÍA.

2.1. Herència del formalisme rus.

2.2. Claude Bremond i La lògica del relat.

2.3. Roland Barthes i L'anàlisi estructural del relat.

2.4. Narració i mostración. El problema dels narradors.

2.5. Genette i Figures III. Temps, manera i veu

TEMA 3: L'APLICACIÓ AL CINEMA.

3.1. Història, relat i discurs.

3.2. Meganarrador, autor implícit.

3.3. Punt de vista.

3.4. Focalització, ocularización i auricularización.

TEMA 4: ENUNCIACIÓN FÍLMICA.

4.1. Enunciación fílmica.

4.2. Subjectes de la enunciación.

4.3. Subjectes destinataris.

4.4. Marques enunciatives internes i externes.

TEMA 5: L'ESTRUCTURA NARRATIVA (menut avanç sobre elements de guió).

5.1. Seqüència i escena.

5.2. Punts de gir.

5.3. Quadre actancial.

BLOC 2: EVOLUCIÓ DELS MECANISMES DISCURSIUS EN CINEMA (RECORDATORI).

TEMA 6: DE LA MOSTRACIÓN A LA NARRACIÓ.

6.1. El cinema abans del cinema.

6.2. La imatge dinàmica i el cinema dels orígens.

6.3. MRI vs MRP.

6.4. De la mostración (showing) a la narració (telling).

6.5. Construcció d'un llenguatge fílmico: el classicisme en el període mut.

6.6. La consagració de la normatividad i de la naturalización: el MRI.

BLOC 3: RECURSOS EXPRESSIUS I NARRATIUS.

TEMA 7: ELEMENTS PROFÍLMICOS – POSADA EN ESCENA (I).

7.1. El profílmico: definició i tipologia.

7.2. Versemblança i punt de vista. La dicotomia ficció – no ficció.

7.3. Algunes reflexions sobre el mètode de treball documental.

7.4. La presa d'imatge sobre una realitat no manipulada.

7.5. La presa d'imatge sobre una realitat manipulada.

7.6. Construcció del versemblant fílmico.

TEMA 8: ELEMENTS PROFÍLMICOS – POSADA EN ESCENA (II).

8.1. Il·luminació: mètodes i tipologies.

8.2. Decorats.

8.3. Atrezzo

8.4. Vestuari.

8.5. Maquillatge.

8.6. Efectes.

8.7. Interpretació i figuració.

8.8. Efectes especials.

TEMA 9: ELEMENTS FILMOGRÁFICOS – POSADA EN QUADRE (I): ENQUADRAMENT.

9.1. La imatge estàtica. La imatge fotogràfica (Recordatori)

9.2. L'enquadrament com mirada.

9.3. Quadre i camp, fora de quadre i fora de camp.

9.4. Tipus d'enquadrament: centrat, descentrat, emmarcat, desenmarcado.

9.5. Composició i angulación.

TEMA 10: ELEMENTS FILMOGRÁFICOS – POSADA EN QUADRE (II): PLÀNOL I EIXOS.

10.1. Presa i pla.

10.2. Tipologia de plànols.

10.3. Pla seqüència.

10.4. Plànol subjectiu.

10.5. Moviments de càmera.

10.6. Els eixos: eix òptic, eix d'adreça, eix d'acció.

TEMA 11: LA CADENA SINTAGMÁTICA – POSADA EN SÈRIE (I): MUNTATGE.

11.1. Concepte de muntatge.

11.2. L'efecte Kuleshov i les propostes soviètiques.

11.3. Normatividad i naturalización: tipologies.

11.4. Noció de raccord i tipologies.

11.5. El muntatge sonor i els desplaçaments entre so i imatge.

TEMA 12: LA CADENA SINTAGMÁTICA – POSADA EN SÈRIE (II): ESPAI I TEMPS.

12.1. Construcció de l'espai.

12.2. El fora de camp.

12.3. Manifestacions discursives i tipologies de l'espai.

12.4. La temporalitat fílmica.

12.5. L'el·lipsi.

12.6. Manifestacions discursives i tipologies.

BLOC 4: SEMINARIS ESPECÍFICS: EL GUIÓ AUDIOVISUAL. PROGRAMA DE L'ASSIGNATURA

(PART PRÀCTICA): 1. Generació, producció i realització d'un reportatge (durada aproximada 10 min.)