CA0948 - Realització Documental

Curs 4 - Semestre 2

Temari

Temari

 

PROGRAMA CA0948 REALIZACION DOCUMENTAL

TEMA 1: TEORIA I APROXIMACIÓ AL CINEMA DOCUMENTAL

-Definir la realitat

    -Què és la realitat?

    -El real, la realitat i l'ordre documental

-La naturalesa del versemblant i l'objectivitat

-La representació documental: la mirada mecànica

   -El discurs documental

   -Informació i narrativitat

-Diferències entre documental i reportatge: la frontera invisible

-Relació entre documental i ficció: els límits del documental

-La figura del realitzador com autor: el punt de vista

-Introducció als gèneres documentals

   -El documental com gènere específic

   -La conformació de documentals segons modalitats: imposició de estilemas

        -Modalitat expositiva

        -Modalitat d'observació

        -Modalitat d'intervenció

        -Modalitat reflexiva

   -Subgéneros del documental: propaganda i guerra, antropologia, història, fals documental, d'autor, de creació, el diari, etc.

-Com analitzar un documental?

   -El documental com matèria de ficció

   -Algunes claus per a l'anàlisi del film documental: maneres de representació

   -Documental i enunciación

   -L'activitat analítica i la interpretació

TEMA 2: HISTÒRIA i ESTÈTICA DEL DOCUMENTAL

-Origen i evolució dels estils: la tradició documental

-Els antecedents del documental

-Els pioners

   - R. Flaherty, D. Vertov i J. Grierson

-Les avantguardes

   -Rutmman, Léger, Man Ray, Duchamp, Dulac

-Anys 40 i 50

   -Documental de propaganda en EE.UU: Capra, Ford, Huston

-Anys 60 i 70

   -Direct Cinema: F. Wiseman, Maysles, Pennebaker i Kramer

   -Cinema Veritè: J. Rouch i I. Morin

   -Cinema militant: J.L. Godard, Marker, Resnais

-Tendències actuals

   -Found Footage: B. Martín Patine, S. Alvarez, K. Rafferty

   -Mockumentary: O. Wells i W. Karel

   -Diari documental: A. Berliner, A. Cavalier, R. Mc Elwee

   -Assage documental: C. Marker i V. Der Keuken

   -Fotografia i documental: W. Klein i H. Cartier-Bresson,

-Documental a Espanya: Història, autors i tendències estètiques

TEMA 3: CONSIDERACIONS PRÀCTIQUES EN EL DESENVOLUPAMENT DOCUMENTAL

-La generació de la idea

-Fase de preproducción: investigació, documentació i guió

   -De la idea a la escaleta

   -Del tractament al guió literari

   -El guió tècnic

   -Configuració de l'equip i de l'equipament

-Fase de producció: rodatge

   -Planificació, angles i moviments de càmera

   -La presa de la imatge: càmera, objectius i il·luminació

   -Rodar anticipant-se al muntatge

   -Tècniques de so directe

-Fase de postproducció: muntatge visual i sonor

-El concepte i les funcions del muntatge

-Resum tipològic amb vocació global

-La banda sonora