CA0930 - Sociologia del Consum

Curs 3 - Semestre 2

Temari

Temari

 

PRIMERA PART: LA SOCIETAT DE CONSUM

Tema 1. Introducció. Una mirada sociològica a la societat de consum.

Tema 2. Gènesi, desenvolupament i crisis de la societat de consum de masses. El naixement de la societat de consum de masses. El desenvolupament de la “cultura del consum”. Procès general i particularitats en l'àmbit de la producció cultural. Crisi de la societat de consum de masses. Globalització econòmica i fragmentació social. 

Tema 3. La formació de la societat de consum a España. Antecedents. Etapes de desenvolupament de la societat de consum de masses. Característiques específiques del model de consum espanyol. El paper jugat per la publicitat i els mitjans audiovisuals.

SEGONA PART: L’ANALISI SOCIOLOGICA DEL CONSUM

Tema 4. El concepte sociològic de consum. La crítica al concepte empirista de consum. El consum com a pràctica social. Criteris de valoració dels productes i lògiques implicades en el procés de consum. Perspectives d'interpretació i anàlisi sociològica del consum.

Tema 5. Estructura social i consum. Desigualtat social i consum. Espai, posició i situació social. La competitivitat distintiva. La pràctica del consum: Posicions socials i estils de vida; Posicions socials i consum cultural-audiovisual.

Tema 6. El paper del consum en el procés de construcció de les identitats.  Identitat i diferència. Individualització, fragmentació social i estils expressius. El consum audiovisual en la era de la convergència digital.

Tema 7Present i futur. Les investigacions sobre consum audiovisual. Principals fonts d'informació. Les pràctiques culturals i el consum audiovisual de la societat espanyola. Tendències actuals i perspectives de futur.