Curs 4 - Semestre 2
Temari
Bloc
1. DLIJ, Investigació i Curriculum al País Valencià.
1.1.Necessitat real:
Els informes sobre hàbits de
lectura assenyalen que, a partir de segon de l'ESO, es produeix una deserció de
la lectura. Laraó és que des del sistema educatiu no s'ha aconseguit una
educació literària que els incite, des del plaer, a continuar llegint. Una part
d'aquest mateix estudiantat serà el que, posteriorment, es convertirà en
estudiantat de la titulació de Mestre-a. La necessitat d'una DLIJ que atenga a
les evidències que ens aporta la investigació és molt important per conèixer
l'estat de la qüestió i poder avançar, és a dir, hem d'atendre als resultats de
les investigacions que en els últims quinze anys ens indiquen, en el context de
la universitat espanyola, que quan ingressen a la Universitat no són lectors /
lectores experts.
1.2.Conceptes bàsics:
• Què
és la DLL?
• Què
és la LIJ?
• Quines
són les necessitats dels futurs i futures mestres?
• Perquè
cal evitar el reduccionisme metodològic?.
• Quina
innovació educativa cal en DLIJ des d ´accions educatives validades per la
comunitat científica internacional?.
• La
necessitat de treballar des d´ evidències científiques
• La
necessitat de la pedagogía crítica i l´aprenentatge dialògic en una DLIJ
crítica.
• La
necessitat de la pedagogia de la pregunta freireana.
• La necessitat d´incloure l´alfabetització digital.
Bloc 2.Literatura infantil ,
educació literària i formació inicial de mestres.
2.1.Necessitat real:
Implementar una DLIJ que incloga
aquelles teories i pràctiques que produeixen transformació en l'estudiantat
afavorint l'educació literària en la seua formació com a mestres .
L'assignatura de LIJ pot convertir-se en la palanca de transformació
identitària literària de l'estudiantat, construïda, com assenyala Duszynski
(2016) des de la seua pròpia història de lectora i lector.I, a més, vindicar la
lectura com un dret i com a part del desenvolupament de la ciutadania i la consciencia
crítica.
La pedagogia crítica al voltant
de la qual es desenvolupa aquest plantejament didàctic, com a forma de crítica
educacional, s'entén com una forma de pràctica compromesa que iguala
l'aprenentatge i la creació de ciutadanes i ciutadans crítics. Per això es va
considerar la concepció de la cultura com un espai de producció de coneixement,
valors i significats (quant a la creació i la recepció lectora), els referents
compartits i contrastats per a la millor comprensió dels textos, des de les
diverses subcultures de l'estudiantat, en lloc de la consideració elitista i
monolítica de cultura i la defensa d'un desenvolupament del currículum
relacionat amb la formació literària de l'estudiantat que puga afavorir
processos democràtics de transformació de les desigualtats socials des del
concepte de ciutadania participativa i deliberativa.
La nostra opció metodològica se
situa en l'aprenentatge dialògic i, consegüentment, en dinàmiques de treball
practiques, d'indagació, reflexives i participatives, lligades a les
interaccions socials comunicatives com a font d'aprenentatge cooperatiu,
tutoritzat i lligat a la resolució de problemes i conflictes cognitius, on es
recull el que l'avantguarda de la comunitat científica defensa com a metodologia
òptima en la formació inicial de mestres en la societat de la informació
(Aubert, A.- Flecha, A.- García, C.- FlechaA, R.-Racionero, S.,2008).
2.2.Conceptes bàsics:
• Quina
és la diferencia entre formació lectora i educació literària?
• Quina
és la diferència entre llibre de LIJ i llibre d´informació o de coneixement?
• Quina
és la diferència entre conte i LIJ?
• Què
es la lectura crítica i dialògica?
• Què
és lectura acrítica?
•
Per què és necessària una LIJ de qualitat literària i estètica?
3.1.Necessitat real:
Afavorir eines conceptuals i
accions educatives concretes que sensibilitzen i formen a l'estudiantat de
formació inicial de mestra- e, per poder seleccionar llibres en el seu futur
professional, implementant en el currículum la legislació escaient relacionada
amb la LIJ, per a poder-la incorporar a
la biblioteca d'aula i al Pla de Lectura del Centre.
Poder seleccionar LIJ de qualitat
estètica i literària, des de criteris clars i argumentats, amb una finalitat
literària i no des del utilitarisme curricular.
Recuperació de la genealogía d´escriptores. Subversió des de la narrativa, dels clàssics a les revisions feministes.
3.2.Conceptes bàsics:
• Quina
és la diferencia entre cote meravellós i conte de fades?
• Què
és la intertextualitat?
• La
necessària implementació de la lesgislació vigent. Formació d'identitats i
LIJ: gènere, violencia de gènere,
interculturalitat, diversitat sexual i educación per a la pau.
• Formació
lectora, disneytzació, identitats individuals i control dels camps de
significat social
• Adaptacions
i transformacions en la LIJ lligades al
context de l´estudiantat
• Teories
basades en (in)lectures.
4.1.Necessitat real:
L´educació literària en la
formació inicial de Mestres des de la Innovació Educativa lligada a la LIJ, ha
d´incloure necessàriament el tractament de la il.lustració per poder efectuar
una selección adequada de llibres atenent a més a l´àlbum, el còmic i la
novel.la gràfica.
4.2.Conceptes bàsics:
• Quina
és la diferència entre álbum i llibre il.lustrat?
• Com
analitzar les il.lustracions?
• Es
poden llegir llibres sense text?
Bloc 5. Avaluació cvom a justicia social. i LIJ
5.1.Necessitat real:
Les polítiques i pràctiques
d'avaluació contribueixen a l'aprenentatge de l'estudiant des del compromís amb
el coneixement i altres pràctiques de la seva vida professional i social,
resultat de les seves pròpies pràctiques d'avaluació interrelacionant l'aula i
el món social.
Resulta necessari atendre de
manera crítica als diversos contextos i relacions en què es produeix
l'avaluació atenent a l'equitat i la justícia social, si ens posicionem en una
DLL crítica, evitant la instrumentalització i la burocratització de
l'avaluació, perquè l'estudiantat adquireixi responsabilitat en aquest procés,
involucrant-se en la construcció de
coneixement complex.
5.2.Conceptes bàsics:
• Quin
és el significat de l´avaluació de la LIJ a l´escola
• Pràctiques
que cal evitar versus bones pràctiques
• Contingut
d´una avaluació crítica del propi procés d´aprenentatge en l´assignatura per
part de l´estudiantat.