Curs 4 - Anual
Metodologia didàctica
PERSONES IMPLICADES en el procés de realització de les pràctiques externes:
LLOC DE REALITZACIÓ DE LES PRÀCTIQUES: Les pràctiques es desenvoluparan a les dependències o locals de les entitats cooperadores que s'especifiquen en els convenis de cooperació o annexos corresponents. Aquestes entitats se situen fonamentalment en l'entorn socioeconòmic de la Universitat Jaume I. Tot i que aquesta és la norma general, l'estudiantat podrà proposar voluntàriament a la coordinació de pràctiques qualsevol altra entitat i ubicació, sempre que es trobe relacionada amb el contingut de la titulació. Eventualment, es podrà substituir el treball presencial pel telemàtic sempre que el Projecte Formatiu ho contemple.
Quan la naturalesa de les pràctiques ho permeta, les circumstàncies ho
aconsellen, i es garantisca el compliment dels objectius bàsics, l'estada també
podrà realitzar-se en les dependències de la Universitat Jaume I.
Amb caràcter general, l'estudiantat no podrà realitzar les pràctiques en
empreses, institucions o entitats amb les quals mantinga una relació
contractual o funcionarial. Excepcionalment, la Comissió d'Estades en
Pràctiques de la Titulació podrà autoritzar estades d'aquest tipus, sempre que
establisca mecanismes de control addicionals sobre compatibilitat d'activitats,
horaris, tasques específiques a desenvolupar, i altres aspectes que considere
necessaris.
En cas de realitzar les pràctiques a l'estranger, a través de programes de
mobilitat i/o sobre la base de qualsevol altra convocatòria pública, s'han
d'atendre a les bases de la corresponent convocatòria.
OFERTA PÚBLICA I OFERTA
NOMINATIVA DE PRÀCTIQUES
Conceptualment existeixen dos tipus d’oferta de lloc on realitzar les
pràctiques: les públiques i les nominatives. Anomenem oferta pública al llistat d’entitats i empreses que la mateixa
universitat, mitjançant el coordinador de pràctiques, posa a disposició dels
estudiants del grau perquè realitzen les seues pràctiques. Són entitats amb les
quals la Universitat ja té un conveni signat i que oferten places de manera
reiterada al llarg dels últims anys. A aquesta oferta pública pot optar tot l’estudiantat
del grau, indicant les seues preferències i, en cas de competència, s’assignaran
per ordre d’expedient acadèmic.
L’altra opció són les pràctiques nominatives,
és a dir, que l’estudiant en qüestió busque alguna altra entitat que no estiga
al llistat d’ofertes públiques (siga empresa,
organisme públic, ONG...) per tramitar que eixa entitat oferte una plaça de
pràctiques per al nostre grau, que en aquest cas seria nominativa, és a dir,
destinada en exclusiva a l’estudiant que ho ha gestionat. La raó pot ser
geogràfica (realitzar les pràctiques en la població on es viu o en un lloc
proper) o bé per l’interés en algun tipus d’activitat o entitat específica. En
tot cas, sempre d’un àmbit relacionat amb el contingut del grau i amb l’aval
del coordinador de pràctiques, al qual s’haurà d’informar prèviament d’aquesta
intenció i de les característiques de l’entitat i de les pràctiques a realitzar.
Des del grau animem l’estudiantat a fer ús d’aquesta via si no troben en el
llistat públic d’ofertes unes pràctiques que s’adapten a les seues expectatives,
però sempre amb l’autorització prèvia del coordinador del grau (i en casos de
dubte de la comissió de titulació). El procediment per gestionar unes pràctiques
nominatives apareix explicat en la pàgina web de la OIPEP, on està també l’aplicatiu
informàtic (https://www.uji.es/serveis/oipep/base/programes/pe/info-entitats/)
i en l’Aula Virtual de l’assignatura. El primer pas és que l’entitat signe un
conveni amb la universitat per acollir estudiants en pràctiques (si no el té
signat d'anys anteriors), i el segon introduir l'oferta de pràctiques en el
sistema de la Uji amb el nom de la persona que les realitzarà. Tot el
procediment pot durar, al voltant d'un mes (una setmana si ja existeix conveni
vigent).
PROCEDIMENT D’ASSIGNACIÓ DE LES
PRÀCTIQUES
Perquè l’estudiantat tinga la informació necessària sobre l'assignatura
(funcions de les persones implicades, calendari, avaluació... i dubtes que es
plantegen al respecte), conega les places disponibles i puga canalitzar les
seues preferències, el coordinador de pràctiques convocarà als alumnes a dues
reunions. En una primera reunió informativa, a celebrar entre els mesos d’abril
o maig, convocarà els estudiants de grau que estiguen en tercer curs (i que per
tant a l’any següent previsiblement faran les pràctiques) per explicar-los com funcionen,
quines són les ofertes habituals, i que d’aquesta manera puguen, si ho volen,
anar planificant amb temps quines pràctiques voldran realitzar. La segona reunió
es farà a l’inici del curs (setembre-octubre) amb els alumnes matriculats en l’assignatura
de pràctiques externes, amb indicacions ja molt més concretes per iniciar de
manera immediata el procés d’assignació de llocs de realització.
Un cop feta la reunió (acabat el període de matriculació i activades ja les
ofertes públiques) s’obrirà un termini perquè els estudiants interessats en
alguna de les places de l’oferta pública indiquen les seues preferències mitjançant
una aplicació informàtica (no ho hauran de fer els que estiguen gestionant o vagen
a gestionar una oferta nominativa). A continuació, es farà pública el llistat
amb la relació definitiva d'estudiantat, la seua distribució per llocs,
professorat tutor assignat i supervisió amb què compte cada un. En
aquells casos en què la mateixa plaça la sol·liciten més alumnes dels permesos,
es faran servir els següents criteris d'assignació per aquest ordre: 1r) Millor
expedient acadèmic, ponderant tant la nota mitjana de l'expedient com el nombre
de crèdits totals superats en el moment de fer la distribució; 2n) Nombre de
crèdits superats.
Un cop feta l’assignació (i a partir d’ací ja serveix tant per a places públiques
com per a places nominatives) l’estudiant s’haurà de posar en contacte amb el seu
tutor o tutora, que és la persona autoritzada per omplir, junt amb l’estudiant
i coneixent també l’opinió del supervisor, el Projecte Formatiu. En aquest es
fixen per escrit les característiques de les pràctiques, els objectius
educatius, les activitats a desenvolupar i el calendari de les pràctiques. Un
cop signat telemàticament per les tres parts (estudiant, supervisor i tutor,
per aquest ordre) es generarà el document corresponent i l’alumne podrà iniciar
la seua estada en pràctiques.