Curs 4 - Anual
Memòries i informes de pràctiques
50%
Entrevista de tutorització i/o informes d'experts
50%
L'avaluació és una de
les funcions bàsiques del professorat tutor, el qual compta amb dos
instruments:
1. La
memòria d'activitats entregada per l'estudiant (50%)
2. El
qüestionari o full d'avaluació que li subministrarà el supervisor o supervisora
una vegada finalitzades les pràctiques (50%) (https://ujiapps.uji.es/ade/rest/storage/5VVWTYNLRVZWDACO26N802GYAH4AV4G5 o
també en l'Aula Virtual de l'assignatura)
LA MEMÒRIA DE LES
PRÀCTIQUES
Dels 12 crèdits de
l’assignatura Pràctiques Externes, s’han calculat 280 hores per a l’estada en
pràctiques, de manera que queden al voltant de 15 hores per a la redacció de la
memòria. Pot ser una ajuda important si, des de l’inici de les pràctiques, els
estudiants van portant una mena de diari o registre de les tasques realitzades.
L’objectiu de la
memòria és reflectir, de la millor manera possible (i sobretot de manera
realista), en què han consistit les pràctiques, amb un apartat final de reflexió
sobre la seua utilitat i o possibles millores. No es tracta de fer un treball
molt bonic, o amb una redacció brillant més o menys farcida d’idealisme, ni
tampoc d’omplir moltes fulles. Es tracta de reflectir el contingut i la
trajectòria reals de l’estada en pràctiques. El
més encertat serà que l'estudiantat contacte amb el seu professorat tutor i li
demane orientació sobre l'estructura, apartats, dimensions, etc.
Bàsicament la memòria s’hauria d’estructurar, almenys,
en tres blocs: descriure l'entitat on s'han fet les pràctiques; activitats
realitzades; valoració.
1. L’objectiu
del primer apartat és descriure l’entitat d’acollida on haveu desenvolupat les
vostres pràctiques i el tipus de treball que s’hi desenvolupa
(característiques, estructura organitzativa, serveis que presta, personal de
què disposa, tipus de funcionament, horaris, material disponible, etc.). Amb
tot això l'estudiant ha d'acreditar el seu coneixement i la seua integració en
el lloc d'estada en pràctiques. I també pot fer-ne una valoració sobre la seua
utilitat per assolir les competències que l’assignatura pretén.
2. El
segon bloc, que constitueix la part principal de la memòria, s'ha de centrar en
el treball exercit realment per l’alumne, des de la primera planificació amb el
seu tutor o tutora i supervisor o supervisora, els objectius, les dificultats
trobades, la temporalització, el desenvolupament de les tasques realitzades, la
participació en altres activitats col·laterals, etc. L’estructura d’aquesta
part pot divergir segons les característiques de cada estada en pràctiques,
posant més l’accent en un aspecte o en un altre. Però l’objectiu és deixar una
memòria realista i objectiva sobre les activitats concretes desenvolupades. Si
es vol incorporar material relacionat amb el treball que s’ha desenvolupat,
cosa que sempre pot redundar en fer més comprensibles les activitats
realitzades, es pot fer en el mateix text, o millor en apèndix al final de la
memòria si resulta massa extens.
3. El
tercer bloc serà el de les conclusions, i consistirà en una valoració crítica
de les pràctiques realitzades. En una redacció necessàriament breu (és
suficient un full o, com a màxim, dos), es tracta de construir una visió de
conjunt a partir dels dos blocs anteriors, valorant el desenvolupament de les
pràctiques de manera global. Ací també interessa la valoració personal de
l’experiència, així com anotar mancances o aspectes que en opinió de
l’estudiant s’haurien de millorar en la gestió de les pràctiques externes
(siguen aspectes organitzatius, de desenvolupament quotidià del seu treball de
pràctiques, de les característiques de l’entitat concreta, etc.).
Finalment, la memòria
s'ha d’entregar al professorat tutor perquè l’avalue i puga posar la nota en
les actes de l’assignatura. Els terminis de lliurament dependran, òbviament,
del calendari de realització de les pràctiques, però es recomana lliurar-la el
més aviat possible a partir del moment de finalització de l’estada, i en tot
cas sempre amb l’antelació necessària abans del termini estipulat de tancament
de l’acta de l’assignatura.
ACTIVITATS
SUBSTITUTÒRIES I CONVALIDACIONS
En els casos excepcionals en què les Pràctiques
Externes no puguen realitzar-se per raons de conciliació familiar, laboral, de
salut, etc., l'assignatura es podrà superar mitjançant la realització d’un
treball acadèmicament dirigit, comptant amb l'autorització de la Comissió del
Títol i amb la sol·licitud prèvia motivada, i per escrit, de l'interessat. Una
vegada concedida l'autorització, la coordinació de pràctiques assignarà un
tutor o tutora perquè assumisca la direcció del treball.
Pel que fa a la convalidació
de les Estades en Pràctiques, s'ha d'adequar al que recullen les disposicions
reguladores del règim general de convalidacions, com succeeix amb la resta
d’assignatures. En aquest cas, es pot sol·licitar bé l'exempció de les
pràctiques, bé el reconeixement de crèdits per experiència professional o bé el
reconeixement de pràctiques extracurriculars, segons el que es disposa a
l’article 11 de l’Annex I de la Normativa de Pràctiques Acadèmiques citat en
l’apartat 7.1. d’aquesta guia docent.