Curs 1 - Semestre 1
Temari
A continuació s'exposen les línies generals del programa d'assignatura que estarà subjecte a possibles canvis en funció de les característiques del grup d'estudiants que la cursen i de l'evolució del propi escenari audiovisual.
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA TEORIA DE LA IMATGE
1.1 La imatge de la realitat vs la realitat de la imatge
1.2 Les imatges del poder i el poder de les imatges
1.3 Imatge i representació. Definicions i acotacions prèvies
1.4 El concepte de representació. De la imitació a la substitució
TEMA 2. CONCEPTES FONAMENTALS DE LA TEORIA DE LA IMATGE
2.1 El concepte d'Enunciació
2.2 Representació normativa i marques enunciatives
2.3 Representació documental i representació ficcional
2.4 Intertextualitat i motius visuals
TEMA 3. LA IMATGE FOTOGRÀFICA
3.1 La construcció de la iconicitat moderna: la perspectiva artificialis
3.2 Pintura i fotografia. El mitjà fotogràfic i la “crisi” de la pintura
3.2.1 La invenció de lobjectivitat fotogràfica
3.2.2. L'efervescència artística al segle XIX i la lluita de la fotografia per sumar-se
3.3 La imatge fotogràfica
3.3.1 La il·lusió de registre pur
3.3.2 Allò controlat i incontrolable
3.3.3. La fotografia, el temps i la mort
3.4 Aproximació a la postfotografia
TEMA 4. LA IMATGE CINEMATOGRÀFICA
Part I
4.1. El context daparició del cinema
4.1.1 La llum
4.1.2 L'instant
4.1.3 El moviment
4.2. Neix el cinema: els germans Lumière
4.3. El MRP (Mode de Representació Primitiu)
4.4 L'aportació de la màgia
Part II
4.5 El camí cap al MRI: el cinema dintegració narrativa
4.6. El MRI (Mode de Representació Institucional) i el cinema clàssic
4.7. Distàncies amb el MRI: M i Ciutadà Kane com a cas d'estudi