Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Curs 1 - Semestre 2
Metodologia didàctica
La metodologia
emprada en el desenvolupament de l'assignatura Patrimoni Cultural i Turisme és
bàsicament històrica, comprensiva i activa per part de l'alumnat. Històrica
perquè en l'aproximació a les obres d'art se cercarà la valoració estètica de
la mateixa, però també el seu valor com document històric i com reflex d'unes
circumstàncies històriques, polítiques, socials i personals concretes.
Comprensiva perquè es valorarà, per damunt de la memorització de determinada
informació, l’adquisició d'idees i conceptes pel que fa a les manifestacions
artístiques de diverses èpoques i societats que permeten a l'alumnat
enfrontar-se de manera satisfactòria i crítica amb qualsevol obra d'art, haja
estat o no analitzada en l'aula. Activa, perquè les estratègies d'aprenentatge es basen
en la interacció entre professorat i alumnat, així com en el treball personal i
participatiu del mateix com a manera de superar l'assignatura.
D’entrada, es
realitzarà una avaluació inicial al conjunt de l'alumnat mitjançant un
formulari de preguntes elementals sobre la història de l'art i el patrimoni
cultural, per a determinar en quina mesura es troben familiaritzats amb
determinada terminologia i coneixements artístics. D'aquesta manera, el
professorat pot establir el nivell des del qual s'ha de partir a l'inici de
l'assignatura i s'evitarà donar per sabuts determinats conceptes o, al
contrari, posar l'accent en uns altres que ja són coneguts pels i les alumnes.
De la mateixa manera, comença en aquest punt la relació del professorat amb les
necessitats de cadascun dels estudiants i estudiantes per separat i es pot,
així, determinar qui necessita activitats de reforç o complementàries.
El plantejament de
cada unitat s'iniciarà amb algunes activitats prèvies al desenvolupament dels
continguts. En aquest sentit, es plantejarà un debat obert entre tots els
membres de la classe en el qual s'exposen les idees que cada un té sobre el
tema en concret. Guiats pel professorat, i a manera de pluja d'idees es
verbalitzaran els preconceptes de l'alumnat, es descartaran els equivocats i es
posarà l'accent sobre les idees correctes. A més de constituir una presa de
contacte de l'alumnat amb el tema que s'ha de tractar en les pròximes sessions,
el desenvolupament d'aquesta activitat permetrà al professorat realitzar una
avaluació inicial dels coneixements que l'alumnat posseeix sobre el tema; es
pot, d'aquesta manera, adequar el nivell de la docència a les necessitats del
grup.
A l'inici de cada
unitat didàctica es proporcionarà a l'alumnat un llistat de recursos
bibliogràfics i informatius que serà comentat pel professorat, qui destacarà
els considerats més interessants i constituint una base per a l'elaboració de
futurs treballs o activitats. Atenint-se a les possibilitats de cada grup se
cercarà realitzar una visita guiada a monuments o museus dins de cada bloc
temàtic dins del desenvolupament dels continguts pràctics de l'assignatura, de
manera que l'alumnat puga veure plasmats en la seua realitat immediata els
coneixements assolits. Es busca potenciar el coneixement del propi entorn, la
valoració pràctica de la història de l'art en la seua realitat immediata, i el
desenvolupament del respecte pel propi patrimoni. En cas de no permetre'l la
temporalització de l'assignatura o les circumstàncies del centre, es
proporcionarà a l'alumnat un itinerari cultural en l'entorn immediat perquè
voluntàriament puga accedir a un coneixement directe del patrimoni de
determinada època en la seua comunitat. Finalment, es cerca desenvolupar les
capacitats de gestió de la informació, anàlisi i síntesi, organització i
planificació, i aprenentatge autònom de l'alumnat mitjançant l'elaboració d'un
treball personal dins de les pràctiques de l'assignatura. Aquest treball, que
s'ha d'exposar en classe, potenciarà la capacitat crítica de l'alumnat així com
la competència en les destreses de la transmissió oral davant un nodrit públic.