Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Curs 4 - Semestre 2
Metodologia didàctica
Persones implicades en
el procés de realització de les Pràctiques Externes:
• L'estudiantat que
realitza les pràctiques en l'entitat de la seua elecció (segons els criteris
que s'expliquen més endavant) disposarà en tot moment del seguiment per part
d'un supervisor o supervisora (personal de l'entitat on fa les pràctiques) i
també d'un tutor o tutora (professorat de l'UJI) amb el qual haurà de mantenir
el contacte per a informar de qualsevol incidència. S'haurà d'incorporar a
l'entitat acordada, complir l'horari pactat i respectar les normes de
funcionament, seguretat i prevenció de riscos laborals de l'entitat. Igualment,
haurà d'elaborar i entregar tots els documents i informes de seguiment que se
sol·liciten (particularment, al final de la seua estada en pràctiques de 280
hores entregarà al seu tutor acadèmic o tutora una memòria de les pràctiques
realitzades segons les indicacions que s'expliciten en l'apartat 10.2 d'aquesta
guia docent sobre avaluació). Igualment té dret a rebre un certificat per part
de l'entitat amb esment exprés de l'activitat exercida, la duració i, si escau,
del seu rendiment. Sobre els drets i deures dels estudiants i les estudiantes en
pràctiques, remetem als articles 6 i 7 de la Normativa de pràctiques
acadèmiques de l'UJI referenciada en l'apartat 7.1 d'aquesta Guia Docent.
• El coordinador o
coordinadora de pràctiques. És un professor o professora del grau que coordina
tot el procés de realització de les Pràctiques Externes: es reuneix amb els estudiants
i les estudiantes i els indica les possibilitats existents i el procés a
seguir; assigna a cada estudiant l'entitat on realitzar les pràctiques i quin
professor o professora els tutoritzarà.
• El tutor o tutora. És
un membre del professorat del grau que tutoritza acadèmicament a cada alumne o
alumna individualment. Una vegada feta l'assignació del lloc on realitzar les
pràctiques per part de la coordinació, l'estudiantat haurà de posar-se en
contacte amb el seu tutor o tutora i junts emplenaran el projecte formatiu, un
document telemàtic que signaran tant l'estudiant o estudianta, com el tutor o
tutora i la supervisió. En aquest document es recullen les característiques de
les pràctiques, calendari de realització, horaris, activitats, etc. Fins que no
se signe aquest document, l'estudiantat no pot incorporar-se a la seua destinació
per a iniciar les pràctiques.
• El supervisor o
supervisora: personal de l'empresa o entitat on l'estudiantat realitza les
pràctiques i que acompanya i supervisa les seues activitats en el
desenvolupament del treball diari.
LLOC DE REALITZACIÓ DE
LES PRÀCTIQUES: les pràctiques es desenvoluparan en les dependències o locals
de les entitats cooperadores que s'especifiquen en els convenis de cooperació o
annexos corresponents. Aquestes entitats se situen fonamentalment en l'entorn
socioeconòmic de la Universitat Jaume I. Encara que aquesta siga la norma
general, l'estudiant o estudianta podrà proposar voluntàriament al coordinador
o coordinadora de pràctiques qualsevol altra entitat i ubicació, sempre que es
trobe relacionada amb el contingut de la titulació. Eventualment, es podrà
substituir el treball presencial pel telemàtic sempre que el projecte formatiu
preveja aquesta possibilitat.
Quan la naturalesa de
les pràctiques ho permeta, les circumstàncies ho aconsellen, i es garantisca el
compliment dels objectius bàsics, l'estada també podrà realitzar-se en les
dependències de la Universitat Jaume I.
Amb caràcter general, l’estudiant
o estudianta no podrà realitzar les pràctiques en empreses, institucions o entitats
amb les quals mantinga una relació contractual o funcionarial. Excepcionalment,
la Comissió d'Estades en Pràctiques de la titulació podrà autoritzar estades
d'aquest tipus, sempre que s'establisquen mecanismes de control addicionals
sobre compatibilitat d'activitats, horaris, tasques específiques a
desenvolupar, i altres aspectes que consideren necessaris.
En cas de realitzar les
pràctiques a l'estranger, a través de programes de mobilitat i/o en base de
qualsevol altra convocatòria pública d'ajudes, se seguiran les bases de la
corresponent convocatòria.
OFERTA PÚBLICA I OFERTA
NOMINATIVA DE PRÀCTIQUES
Conceptualment,
existeixen dos tipus d'oferta de places on realitzar les pràctiques: les
públiques i les nominatives. Diem oferta pública al llistat d'entitats i
empreses que la Universitat, mitjançant el coordinador o coordinadora de
pràctiques, posa a la disposició de l'estudiantat perquè realitze les seues
pràctiques. Són entitats amb les quals la Universitat ja té un conveni signat i
que ofereixen places de manera reiterada al llarg dels últims anys. A aquesta
oferta pública pot optar tot l'estudiantat del grau, indicant les seues
preferències i, en cas de competència, s'assignaran per ordre d'expedient
acadèmic.
L'altra opció són les
pràctiques nominatives, és a dir, que l’estudiant o estudianta en qüestió
busque alguna altra entitat que no estiga en el llistat d'ofertes públiques
(siga empresa, organisme públic, ONG, etc.) per a tramitar amb l’entitat l’oferta
d'una plaça de pràctiques per al nostre grau que, en aquest cas seria
nominativa, és a dir, destinada en exclusiva a l’estudiant o estudianta que l’ha
gestionat. El motiu per a l'elecció pot ser geogràfic (realitzar les pràctiques
en la població on es viu o en un lloc pròxim) o bé, per l’interès en alguna
mena d'activitat o entitat específica. En tot cas, sempre d'un àmbit relacionat
amb el contingut del grau i amb l'aval de la coordinació de pràctiques, a la
qual s'haurà d'informar prèviament d'aquesta intenció i de les característiques
de l'entitat i de les pràctiques a realitzar. Des del grau animem l'estudiantat
a fer ús d'aquesta via si no troba en el llistat públic d'ofertes unes
pràctiques que s'adapten a les seues expectatives, però sempre amb
l'autorització prèvia del coordinador o coordinadora del grau (i en casos de
dubte de la comissió de titulació). El procediment per a gestionar unes
pràctiques nominatives apareix explicat en la pàgina web de l’OIPEP, on està
també l'aplicació informàtica (https://www.uji.es/serveis/oipep/base/programes/pe/info-entitats/)
i a l'Aula Virtual de l'assignatura. El primer pas és que l'entitat firme un
conveni amb la Universitat per a acollir estudiants en pràctiques (si no el té
signat d'anys anteriors), i el segon, introduir l'oferta de pràctiques en el
sistema de l'UJI amb el nom de la persona que les realitza. Tot el procediment
pot durar al voltant d'un mes (una setmana, si ja existeix conveni vigent).
PROCEDIMENT D'ASSIGNACIÓ
DE LES PRÀCTIQUES:
Perquè l'estudiantat
tinga la informació necessària sobre l'assignatura (funcions de les persones
implicades, calendari, avaluació, etc. i dubtes que es plantegen sobre aquest
tema) perquè conega les places disponibles i puga canalitzar les seues
preferències, el coordinador de pràctiques convocarà l'alumnat a dues reunions.
En una primera reunió informativa, a celebrar entre els mesos d'abril o maig,
convocarà els estudiants i les estudiantes de grau que estiguen en tercer curs
(i que, per tant, l'any següent previsiblement faran les pràctiques) per a
explicar-los com funcionen, quines són les ofertes habituals, i que d'aquesta
manera puguen, si ho desitgen, planificar amb temps quines pràctiques voldran
realitzar. La segona reunió es farà a l'inici del curs (setembre-octubre) amb
l'alumnat matriculat en l'assignatura de Pràctiques Externes, amb indicacions
ja molt més concretes per a iniciar de manera immediata el procés d'assignació.
Una vegada feta la
reunió (acabat el període de matriculació i activades ja les ofertes públiques)
s'obrirà un termini perquè els estudiants i les estudiantes interessats en
alguna de les places de l'oferta pública indiquen les seues preferències
mitjançant una aplicació informàtica (no hauran de fer-ho si estan gestionant o
gestionaran una oferta nominativa). A continuació, es farà públic el llistat
amb la relació definitiva d'estudiantat, la seua distribució per llocs,
professorat tutor assignat i supervisió amb què compten. En aquells casos en
què una mateixa plaça la sol·liciten més alumnes dels permesos s'empraran els
següents criteris d'assignació per aquest ordre de prelació:
1r) Millor expedient
acadèmic, ponderant tant la nota mitjana de l'expedient com el nombre de
crèdits totals superats en el moment de fer la distribució;
2n) Major nombre de
crèdits superats. El segon criteri només s'utilitzarà en cas d'empat respecte
al primer.
Una vegada feta
l'assignació (i a partir d'ací el procés ja és igual per a places públiques com
per a places nominatives) l'estudiantat haurà de posar-se en contacte amb el
seu tutor o tutora, que és la persona autoritzada per a emplenar, juntament amb
l’estudiant o estudianta i coneixent també l'opinió de la supervisió, el
projecte formatiu. En ell es fixen per escrit les característiques de les
pràctiques, els objectius educatius, les activitats a desenvolupar i el
calendari de les pràctiques. Una vegada signat telemàticament per les tres
parts (estudiantat, supervisió i tutoria, per aquest ordre) es generarà el
document corresponent i l'alumne o l'alumna podrà iniciar la seua estada en
pràctiques.