8.1. Sessions teòriques
En les classes teòriques s'expliquen els continguts lingüístics de l'assignatura. A més, l'exposició dels continguts anirà acompanyada d'activitats i preguntes sobre el tema abordat amb la finalitat de fomentar la participació activa de l'alumnat i facilitar la comprensió dels conceptes. Els objectius principals de les classes teòriques són els següents:
- Introduir les nocions bàsiques de la programació de continguts referent al bloc de lingüística textual.
- Establir les pautes d'anàlisis dels textos publicitaris.
- Determinar una línia d'aprenentatge coherent a partir de les característiques del text (adequació, coherència i cohesió) aplicades als textos publicitaris.
- Comentar exemples dels diferents mecanismes discursius sobre els quals es construeix l'estratègia textual de la persuasió publicitària.
- Aprofundir en els coneixements previs de l'alumnat en matèria de lingüística textual i emmarcar-los en el nou objecte d'estudi.
- Potenciar la interrelació entre la metodologia basada en la gramàtica descriptiva del sistema lingüístic i la pràctica centrada en la contextualització dels mecanismes lingüístics.
- Demostrar els vincles existents entre les estructures textuals i les categories cognitives.
- Justificar l'existència d'un estil publicitari a partir de les seues estratègies d'organització, desenvolupament i selecció lèxica.
- Contrastar les rutines d'escriptura verbal del discurs publicitari i la necessària creativitat.
8.2. Sessions pràctiques
Les classes pràctiques es distribueixen al llarg de tot el curs, amb una sessió setmanal de dues hores. En cada sessió participen els alumnes i alumnes adscrits a aqueix grup de pràctiques (hi ha dos grups per curs, compostos cadascun per la meitat dels alumnes i alumnes, aproximadament). Aquesta distribució de l'alumnat en dos grups facilita la interacció professorat-alumnat, així com la participació de tots en la posada en comú i en la resolució de les activitats proposades. Els objectius d'aquestes classes són:
- Habituar a l'alumnat a treballar amb textos reals il·lustratius dels continguts exposats en la sessió anterior.
- Facilitar la comprensió dels nous coneixements, a través de la seua dimensió pràctica, per a promoure un aprenentatge significatiu.
- Motivar a l'alumnat per mitjà d'activitats sobre textos que constitueixen el seu horitzó professional.
- Promoure una col·laboració entre l'alumnat per a enfocar correctament el desenvolupament de la pràctica.
- Establir l'aprenentatge de competències associades a la resolució de problemes, el treball en equip i la presa de decisions.
- Potenciar la idea que l'alumnat, amb la seua activitat, determina el procés d'aprenentatge seguint unes pautes programades.
- Llegir i analitzar l'escenari de l'activitat; identificar quins són els objectius d'aprenentatge; autocontrol sobre el progrés del grup per a la resolució del problema.
- Fomentar la planificació personal, necessitat de tutorització per part del professorat, cooperació amb els companys i companyes.
8.3. Seminaris
Durant el semestre, l'alumnat assistirà obligatòriament a un seminari, que serà impartit per un professional de la matèria. L'avaluació i assistència a aquest es reflectirà en una pregunta de l'examen (10%).
8.4. Tutories
La tutoria té la funció d'orientar als alumnes i alumnes en tots els aspectes teòrics i pràctics relatius al procés d'ensenyament-aprenentatge de l'assignatura. Això suposa atendre i solucionar problemes referents a qüestions acadèmiques, de documentació, dificultats d'aprenentatge, situacions personals específiques de cada alumne o alumna, problemes de base per falta de coneixements previs, aspectes d'avaluació de l'assignatura.
En l'assignatura que ens ocupa, i donada la seua condició com a assignatura de formació bàsica de primer curs, cal considerar que els citats objectius de la tutoria han de desenvolupar-se en tres moments clau del curs que coincideixen amb els tres moments d'avaluació:
- Després de l'avaluació diagnòstica si es detecten problemes de formació i del que es consideren coneixements previs necessaris per part de l'alumnat per a afrontar amb èxit l'assignatura. En aquest sentit, les deficiències més habituals tenen a veure amb el coneixement del sistema gramatical (per exemple, la conjugació verbal), amb el llenguatge literari i amb algunes nocions de la lingüística del text, en funció del procés d'aprenentatge seguit fins a arribar a la universitat (aspecte molt destacable entre els alumnes i alumnes que no provenen del batxillerat).
- Al llarg de l'avaluació formativa es desenvolupa la tutoria més rellevant, quant a que afecta no sols els problemes sorgits en el procés d'aprenentatge, sinó, sobretot, a les qüestions relatives a la realització del treball.
- En últim terme, la tutoria final, la més concorreguda, es relaciona amb el procés de l'examen, amb l'objectiu de comentar els dubtes entorn d'aquest moment del procés d'ensenyament-aprenentatge que, per a tots els alumnes, significa la culminació del curs.
8.5. Treball personal
Per a la superació de l'assignatura, l'alumnat ha d'ocupar-se, de manera individual o grupal, de diversos àmbits del procés d'ensenyament-aprenentatge:
- Preparació de les classes teòriques: recuperar els coneixements previs entorn de la matèria que serà objecte de l'exposició; accedir a l'aula virtual per a obtindre les anotacions sobre els quals es desenvoluparà la classe; anotar els principals dubtes sobre els continguts.
- Preparació de les classes pràctiques: organitzar el material de les classes teòriques i estudiar els fonaments sobre els quals es desenvoluparà l'activitat; solucionar els problemes de base observats durant la classe teòrica (per exemple, dubtes sobre la conjugació verbal en el tema 6).
- Elaboració del treball de fi de curs, per al que prèviament haurà de reunir un dossier amb textos publicitaris adequats per al desenvolupament de cada apartat.
- Preparació de l'examen final, amb el material teòric, les activitats realitzades en les classes pràctiques i l'experiència acumulada al llarg del desenvolupament del treball de fi de curs.