Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Curs 4 - Semestre 2
Memòries i informes de pràctiques
50%
Entrevista de tutorització i/o informes d'experts
50%
L'avaluació és una de les funcions bàsiques del professorat
tutor, el qual compta amb dos instruments:
1. La memòria d'activitats entregada
per l'estudiantat (50%).
2. El qüestionari o full d'avaluació
que li subministrarà el supervisor o supervisora una vegada finalitzades les pràctiques
(50%) (disponible en la pàgina de l’Aula Virtual o bé en línia en el portal web
de l’OIPEP: https://ujiapps.uji.es/ade/rest/storage/5VVWTYNLRVZWDACO26N802GYAH4AV4G5)
LA MEMÒRIA DE LES PRÀCTIQUES
Dels 12 crèdits de l’assignatura Pràctiques Externes, s’han
calculat 280 hores per a l’estada en pràctiques, de manera que queden entre 15 i
20 hores per a la redacció de la memòria. Pot ser una ajuda important si, des de
l’inici de les pràctiques, porteu una mena de diari o registre de les tasques realitzades.
L’objectiu de la memòria és reflectir, de la millor manera
possible (i sobretot de manera realista), en què han consistit les pràctiques, amb
un apartat final de reflexió sobre la seua utilitat i o possibles millores. No es
tracta de fer un treball molt bonic, o amb una redacció brillant més o menys farcida
d’idealisme, ni tampoc d’emplenar molts fulls. Es tracta de reflectir el contingut
i la trajectòria reals de l’estada en pràctiques. El més encertat serà que
l'estudiantat contacte amb el seu professorat tutor i li demane orientació sobre
l'estructura, apartats, dimensions, etc.
Bàsicament, la memòria s’hauria d’estructurar, almenys, en tres blocs: descriure
l'entitat on s'han fet les pràctiques; activitats realitzades; valoració.
1. L’objectiu del primer apartat
és descriure l’entitat d’acollida on heu desenvolupat les vostres pràctiques i el
tipus de treball que s’hi desenvolupa (característiques, estructura organitzativa,
serveis que presta, personal de què disposa, tipus de funcionament, horaris, material
disponible, etc.). Amb tot això l'estudiantat ha d'acreditar el seu coneixement
i la seua integració en el lloc d'estada en pràctiques. I també pot fer-ne una valoració
sobre la seua utilitat per a assolir les competències que l’assignatura pretén.
2. El segon bloc, que constitueix
la part principal de la memòria, s'ha de centrar en el treball exercit realment
per l’alumne o l’alumna, des de la primera planificació amb el seu tutor o tutora
i supervisor o supervisora, els objectius, les dificultats trobades, la temporalització,
el desenvolupament de les tasques realitzades, la participació en altres activitats
col·laterals, etc. L’estructura d’aquesta part pot divergir segons les característiques
de cada estada en pràctiques, posant més l’accent en un aspecte o en un altre. Però
l’objectiu és deixar una memòria realista i objectiva sobre les activitats concretes
desenvolupades. Si es vol incorporar material relacionat amb el treball que s’ha
desenvolupat, cosa que sempre pot redundar en fer més comprensibles les activitats
realitzades, es pot fer en el mateix text, o millor en apèndix al final de la memòria,
si resulta massa extens.
3. El tercer bloc serà el
de les conclusions, i consistirà en una valoració crítica de les pràctiques realitzades.
En una redacció necessàriament breu (és suficient un full o, com a màxim, dos) es
tracta de construir una visió de conjunt a partir dels dos blocs anteriors, valorant
el desenvolupament de les pràctiques de manera global. Ací també interessa la valoració
personal de l’experiència, així com anotar mancances o aspectes que en opinió de
l’estudiantat s’haurien de millorar en la gestió de les pràctiques externes (siguen
aspectes organitzatius, de desenvolupament quotidià del seu treball de pràctiques,
de les característiques de l’entitat concreta, etc.).
Finalment, la memòria s'ha d’entregar al professorat tutor
perquè l’avalue i puga posar la nota en les actes de l’assignatura. Els terminis
de lliurament dependran, òbviament, del calendari de realització de les pràctiques,
però es recomana lliurar-la com més aviat millor a partir del moment de finalització
de l’estada i, en tot cas, sempre amb l’antelació necessària abans del termini estipulat
de tancament de l’acta de l’assignatura.
ACTIVITATS SUBSTITUTÒRIES I CONVALIDACIONS
En els casos excepcionals en què les Pràctiques Externes
no puguen realitzar-se per raons de conciliació familiar, laboral, de salut, etc.,
l'assignatura es podrà superar per mitjà de la realització d’un treball acadèmicament
dirigit, comptant amb l'autorització de la Comissió d'Estades en Pràctiques de la
titulació i amb la sol·licitud prèvia motivada, i per escrit, de l'estudiant o
estudianta. Una vegada concedida l'autorització, el coordinador o coordinadora de
pràctiques assignarà un tutor o tutora perquè assumisca la direcció del treball.
Pel que fa a la convalidació de les estades en pràctiques,
s'ha d'adequar al que recullen les disposicions reguladores del règim general de
convalidacions, com succeeix amb la resta d’assignatures. En aquest cas, es pot
sol·licitar bé l'exempció de les pràctiques, bé el reconeixement de crèdits per
experiència professional o per reconeixement de pràctiques extracurriculars, segons
el que es disposa en l’article 11 de l’annex I de la Normativa de pràctiques acadèmiques
citat en l’apartat 7.1. d’aquesta guia docent.