Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Curs 1 - Semestre 2
Temari
1. La comunicació
- Importància de la comunicació com a element de cohesió social.
- La parla com a mecanisme base de la comunicació.
- Diferències entre comunicació i informació.
- Límits de la comunicació per a ser perfecta.
- La comunicació com a procés.
- Paper dels estudis dels mitjans de comunicació de masses en la conformació de l'estudi general de la comunicació.
- Processos possibles de comunicació en una societat.
- La comunicació com context formal cultural.
- Tres accions en els processos de comunicació
- Expressió, interpretació i interacció.
- Actors/protagonistes de la circulació de continguts simbòlics.
- Institucions amb un paper destacat en la producció de mitjans.
- Generació simultània de processos comunicatius.
- Característiques del moment històric vinculat al procés comunicatiu.
- Mitjans tècnics implicats en el procés comunicatiu.
- Transformacions en les teories de la comunicació de masses amb l'entrada de la comunicació amb les TIC.
- Influència de la tecnologia.
- Mediació en la producció del missatge.
- Multitud de temps concurrents en l'espai comunicatiu.
- Separació entre els sistemes de producció i recepció.
2. La comunicació mediàtica
- Visió com a institucions dedicades a la producció i difusió de continguts simbòlics amb els sistemes socials i culturals. La comunicació mediàtica com a forma d'acció i interacció social.
- Necessitat d'analitzar l'acció i el context.
- Concepte d'"acció social".
- "Construcció social de la realitat". Institucionalització del món.
- Interaccionalisme simbòlic.
- Comunicació interpersonal cara a cara, interpersonal intervinguda i comunicació mediàtica.
- Fites sociohistòriques que acompanyen a la creació dels mitjans de comunicació.
- Influència dels mitjans de comunicació en la constitució de les societats modernes.
- Visió dels mitjans com a instrument de mediació: dimensió simbòlica, cultural i socialitzadora, context històric i agents no transparents.
- Concepte i objectius de les institucions de mitjans de comunicació.
- Implicacions i context dels sistemes de la producció i recepció de continguts.
- Trets fonamentals de funcionament del sistema de producció de continguts.
- Trets fonamentals de funcionament del sistema de recepció de continguts.
- Separació estructural i discontinuïtats espaciotemporals en la interacció comunicativa.
- Teories normatives o d'expectatives socials sobre els mitjans de comunicació.
- Cultura generada pels mitjans de comunicació.
- Cultura popular - midcult - masscult.
- Comunicació política i/a través dels mitjans de comunicació.
- Tècniques i procediments per a la generació d'una comunicació política en competència.
3. Els efectes de la comunicació mediàtica.
- Centralitat i protagonisme del concepte efecte de comunicació de mitjans.
- Efectes mediàtics i efectes socials en opinió pública.
- Tendències negatives en l'anàlisi d'efectes.
- Autopercepció de l'efecte mediàtic.
- Efectes indirectes pel procés de consum.
- Efectes directes pel consum de continguts.
- Classificació d'efectes de McQuail: Temporalitat (llarg-curt termini) / intencionalitat (amb-sense planificació).
- Classificació d'efectes de W.J. Potter, introducció del nivell d'efecte (cognitiu, actitudinal, emocional, fisiològic, conductual).
- Importància del nivell d'anàlisi dels efectes.
- Rellevància del caràcter avaluatiu o direcció dels efectes.
4. Usos i gratificacions.
- Ús del temps amb els mitjans de comunicació.
- Moments, raons i protagonistes dels estudis sobre la conducta mediàtica.
- Tres usos i gratificacions derivats del consum de serials radiofònics: alliberament o descàrrega emocional (emotional release), recerca d'il·lusions (wishful thinking) i consell per a enfrontar els problemes de la vida quotidiana (valuable advice). Comparança amb els programes de telerealitat actuals.
- Supòsits de les perspectives d'usos i gratificacions.
- Variabilitat de l'actitud activa davant els mitjans.
- Anàlisi dels motius d'exposició. Metodologia emprada per a aquest tipus d'anàlisi.
- Implicació i comunicacions persuasives. Connexió personal entre audiència i contingut dels mitjans. Grau d'atenció, reflexió, emoció i interacció.
- Perspectiva usos-efectes.
- Tipus motius d'exposició i efectes de cultiu.
- Implicació de l'audiència i efecte de cultiu.
- Realisme percebut i efecte de cultiu.
5. El funcionalisme: la "Mass Communication Research".
- Visió organicista de la societat. Precedents teòrics de l'empirisme sociològic. Paradigma dominant en l'aparició del mateix, el conductisme.
- Capacitat del funcionalisme per a adaptar-se a les necessitats d'investigació, així com la pluralitat d'aportacions des d'una estratègia d'investigació analítica i empírica.
- Principis del funcionalisme. Funcionalisme teòric, Talcott Parsons.
- Principis del funcionalisme. Positivisme empíric, R. Merton
- T. Parsons i la visió integradora i democràtica en el funcionalisme.
- Lazarsfeld, funcionalisme empirista i positivisme.
- Les funcions de la comunicació de masses segons Lasswell i Wright.
- Funcions socials dels MCM descrites per Lazarsfeld i Merton.
- La funció atorgadora d'estatus.
- La funció de compulsió de normes socials.
- La disfunció narcotitzant.
- Propaganda i objectius socials: monopolització, canalització i complementació.
- Crítiques al funcionalisme.
6. La teoria crítica: l'Escola de Frankfurt.
- Fonaments teòrics generals de la teoria crítica. Una visió holística contra les disciplines sectorialitzades.
- Horkheimer i Adorno: La indústria cultural.
- L'individu en l'època de la indústria cultural.
- Indústria cultural i control psicològic.
- La qualitat de la fruïció dels productes culturals.
- Els efectes dels media.
- Estereotipatge i gèneres mediàtics.
- Segona generació de la teoria crítica: Jürgen Habermas i la teoria de l'acció comunicativa.
7. Estructuralisme i semiòtica de la comunicació.
- Orígens, Saussure, semiologia com a institució social.
- Jackobson i els factors constitutius de la comunicació.
- Levi-Strauss, la lingüística estructural en l'antropologia i els sistemes socials comunicatius.
- Principis bàsics de l'estructuralisme francès (Althusser, Poulantzas i Godelier).
- La teoria estructural de la societat capitalista contemporània d'Althusser.
L'ESTRUCTURALISME FRANCÈS.
- Rellevància del CECMAS i línies d'estudi en l'àmbit de la comunicació.
- Roland Barthes, nivells d'estudi dels mitjans de comunicació de masses.
- La semiologia com a mecanisme desemmascarador.
- E. Morin i la concepció renovada sobre els mitjans de comunicació de masses.
- E. Morin, revisió crítica i perduda de rellevància del pes dels mitjans de comunicació en la cultura de masses.
- A. Moles. La fisicamatemàtica en la investigació de la comunicació.
- Descomposició dels elements estructurals en els processos comunicatius segons Moles.
- El "cicle cultural" i els mitjans de comunicació de masses.
- Cultura mosaic i polítiques culturals segons Moles.
8. Els estudis culturals.
- Objectius i interessos dels estudis culturals.
- Vinculació text i context en l'anàlisi dels mitjans de comunicació.
- Negociació entre la proposició del text i la posició social de l'audiència.
- Diferents funcions del text.
- Paper actiu del públic.
- Metodologies qualitatives.
- Autors fonamentals dels estudis culturals. Hoggart, R.; Williams, R.; Thompson, E.P.;
- Stuart Hall i la institucionalització dels estudis culturals.
- Concepción holística sense separació de producció i recepció.
- Estudis culturals, nou concepte d'ideologia i d'hegemonia.
- Paper dels mitjans de comunicació en el consens i la desviació.
- Mitjans de comunicació i definició de la situació.
- Paper de la ideologia i el discurs d'aquesta en el funcionament dels mitjans de comunicació i en la relació amb la societat. La importància dels símbols.
- Models de codificació descodificació condicionats per les relacions de poder.
- Investigacions ideològiques sobre notícies ("More bad news") del grup de Glasgow.
- Investigacions sobre consum televisiu i processos de recepció de David Morley.
9. Mitjans de comunicació en xarxa.
- Informacionalisme com a paradigma dominant.
- Processos de convergència tecnològica.
- Increment de la velocitat de procés, recombinació i creixement de la flexibilitat en la distribució.
- Relacions amb la investigació genètica.
- Rellevància de la societat xarxa com a context.
- Paper dels nodes en les xarxes socials informacionals.
- Vinculació al desenvolupament empresarial i econòmic.
- Hipertext multimèdia com a captador de la innovació cultural.
- Influència en la reorganització de l'espai.
- Elements convergents en la creació de la societat xarxa.