Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.
Curs 4 - Semestre 2
Temari
TEMARI DE TEORIA:
TEMA 1: TEORIA I APROXIMACIÓ AL CINEMA DOCUMENTAL
- Definir la realitat
- Què és la realitat?
Com es conta?
- El real, la
realitat i l'ordre documental
- Documental/ficció:
una distinció inoperant
- La naturalesa del versemblant i l'objectivitat
- La representació documental: la mirada mediada
- El discurs
documental
- Informació i
narrativitat
- Diferències entre documental i reportatge: institució vs. independència
- Relació entre documental i ficció: hibridacions discursives
- La figura del realitzador com a autor: el punt de vista
- Introducció a les maneres de representació documental
- El documental com a gènere obert, multiforme i assagístic
- Les modalitats de representació (Nichols): característiques
enunciatives
- Modalitat expositiva
- Modalitat poètica
- Modalitat observacional
- Modalitat participativa
- Modalitat reflexiva
- Modalitat performativa
- Subgèneres del documental: propaganda i guerra,
antropologia, història, fals documental, d'autor, de creació, el diari, etc.
- Teoria del documental: E. Barnouw, B. Nichols, M. Renov, G.
Gauthier, F. Niney, J. L. Comolli, J. M. Català
- Com analitzar un documental?
- El documental com a
matèria de ficció
- Algunes claus per a l'anàlisi del film documental: modes de
representació
- Documental i enunciació
- L'activitat analítica i la interpretació
TEMA
2: HISTÒRIA I ESTÈTICA DEL DOCUMENTAL
- Origen i evolució dels estils: la tradició del cinema de no
ficció
- Els antecedents: fotografia i inicis del cinematògraf
- Els pioners
- R. Flaherty, D.
Vertov i J. Grierson
- Les avantguardes
- Rutmman, Léger, Man
Ray, Duchamp, Dulac
- Anys 40 i 50
- Documental de
propaganda als EUA: Capra, Ford, Huston
- Anys 60 i 70
- Direct Cinema: F.
Wiseman, Maysles, Pennebaker i Kramer
- Cinema Veritè: J.
Rouch i E. Morin
- Cinema militant: J.
L. Godard, Marker, Resnais
- Tendències actuals
- Found Footage: B.
Martín Patino, S. Álvarez, K. Rafferty
- Mockumentary: O.
Welles, B. Martín Patino, W. Karel
- Diari documental: A. Berliner, A. Cavalier, R. McElwee
- Assaig documental: C. Marker, Godard i V. der Keuken
- Fotografia i documental: W. Klein, Depardon i H. Cartier-Bresson
- Ampliacions del documental en l'era digital: novel·la
gràfica documental, documental d'animació i webdocumental
- Documental a Espanya: història, autors i tendències
estètiques actuals (cinema militant i webdoc)
TEMARI DE PRÀCTIQUES:
TEMA 3: LA MANERA DE PRODUCCIÓ DOCUMENTAL
- La generació de la idea
- Fase de preproducció: investigació, documentació i guió
- De la idea a l’escaleta
- Del tractament al
guió literari: la investigació i la convivència
- El guió tècnic:
tractament fílmic i planificació
- Configuració de
l'equip i de l'equipament
- Fase de producció: rodatge
- Planificació,
angles i moviments de càmera
- La presa de la
imatge: càmera, objectius i il·luminació
- Rodar anticipant-se
al muntatge
- Tècniques de so
directe
- Fase de postproducció: muntatge visual i sonor
- Concepte i funcions
del muntatge
- Resum tipològic
- La banda sonora