Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

Temari

Temari

Unitat  1. El debat sobre la naturalesa humana: nous enfocaments

           -   De la Declaració de Sevilla als Objectius de Desenvolupament: “Hobbesians” i “rousseaunians” en el Segle  XXI

           -  Nous aportaments per un vell debat: neurociència, psicologia, antropologia, etologia i sociologia. Revisió de l’estat de la qüestió.

           - Implicacions epistemològiques i metodològiques en la investigació i acció per a la pau. Els canvis de paradigma. (T. Kuhn)

 Unitat  2: Desafiaments actuals en els estudis de pau ---

            -  Més enllà d’Occident: els estudis per a la pau en perspectiva històrica i transcultural.

            -  Revisió o redefinició dels conceptes comuns i divergents

           -  Combatin el paradigma de la letalitat: el “no matar” como a principi d’acció e investigació.

           -   Els límits de creixement i els límits per a la pau: anticipant els desafiaments de la violència extractivista

     - La participació-acció: fent ciència des de baix.

Unitat 3: De la teoría a la pràctica (I). El model soci-ecològic i les aproximacions a la pau des de l'epidemiologia i la salut pública

-      La violència com a patologia: més que una metàfora (de Quincy Wright a la OMS)

-      La dimensió global i local de la violència: ferramentes i aplicacions de l’epidemiologia en els estudis de pau.

-      Factors de risc i protecció en el model soci-ecològic. 

-      Les estratègies d’intervenció en la prevenció de la violència: estudis de cas.

Unitat  4. De la teoria a la pràctica (II). El desenvolupament de la noviolència com a estratègia social  

               -      Noviolència ètica i estratègica: de M. Gandhi a G. Sharp)

               -     La noviolència com a principi d’organització sociopolítica

               -      La noviolència com a “arma”: dinàmiques, estratègies i mètodes.

               -    Estudis de cas d’acció noviolenta per a la transformació social.

               -    La comunicació noviolenta de Rosemberg i la mediació i reconciliació en Lederach

Unitat 5. La prospectiva de pau: de futurs preferits a l’acció en el present

-    Utopia o distopia?: L’importància de les imàgens positives del futur (Fred Polak) per a guiar els estudis per a la pau

-     Determinant futurs possibles, preferits i probables en els estudis per a la pau (Elise Boulding)

-     El poder de la memòria: taller pràctic de la prospectiva aplicada.

-     Elaboració d’un plà d’acció per al present.