Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

VJ1207 - Cultura Visual i Mitjans de Masses

Curs 1 - Semestre 2

Temari

Temari

A continuació s'exposen les línies generals del programa de l'assignatura que estarà subjecte a possibles canvis en funció de les característiques del grup d'estudiantat que la cursen i de l'evolució del propi escenari audiovisual.

 

Tema 1. Introducció a la Teoria de la imatge.

1.1. La imatge de la realitat vs. la realitat de la imatge.

1.2. L'estudi de la teoria i l'anàlisi de la imatge en el context actual.

1.3. L'estatut científic de la Teoria de la imatge.

1.4. L'objecte d'estudi de la Teoria de la imatge. 

 

Tema 2. Conceptes fonamentals de la Teoria de la imatge.

2.1. Imatge i representació.

2.1.1. Definicions i acotacions prèvies: l'estatut antropològic de la imatge.

2.1.2. El concepte de representació.

2.1.3. Característiques i tipus d'imatges.

2.1.4. Representació documental vs. representació ficcional.

2.2. La imatge i la metàfora del llenguatge: bases del pensament semiòtic.

2.2.1. La imatge com a signe.

2.2.2. La imatge com a text.

2.2.3. Principals invariants de la imatge: espai i temps de la representació.      

     2.2.3.1. El concepte d'enquadrament.      

     2.2.3.2. El concepte de muntatge. 

 

Tema 3. La imatge fotogràfica.

3.1. La fotografia en la història de les representació icòniques.

3.2. El concepte de fotografia i els seus reptes en la imatge digital.

3.3. Anàlisi de la imatge fotogràfica.

3.3.1. Nivell contextual.

3.3.2. Nivell morfològic.

3.3.3. Nivell compositiu.

3.3.4. Nivell enunciatiu.

 

Tema 4. La imatge cinematogràfica.

4.1. El cinema: de la mostració a la narració.

4.1.1. El context d'aparició del cinema.

4.1.2. Neix el cinema: els germans Lumière.

4.1.3. Méliès aporta la màgia.

4.1.4. El MRP (Mode de Representació Primitiu).

4.1.5. David Wark Griffith (el cinema d'integració narrativa).

4.1.6. El MRI (Mode de Representació Institucional) i el cinema clàssic.

4.2. Tensions i convivències entre els modes de representació.

4.2.1.Subversiones de la manera de narració clàssic: Ciudadano Kane (Orson Welles, 1941).

4.2.2. Actualitat del MRP en el cinema d'acció contemporani i en els videojocs.

4.2.3. Mind-game films. Destinacions carnavalescos de les narratives complexes avui.

4.3. Criticar i analitzar un film.

4.3.1. Criticar i analitzar.

4.3.2. Anàlisi de la imatge cinematogràfica. Conceptes bàsics del llenguatge cinematogràfic.

4.3.2.1. Recursos expressius: posada en escena, posada en quadre, posada en sèrie.

4.3.2.2. Recursos narratius: narració i enunciació fílmica.

 

Tema 5. Ficcions televisives.

5.1. Les sèries de televisió. Twin peaks, el lloc on va començar tot.

5.2. Els pilots. Naixement, estratègies de fidelització i promeses de continuïtat.

5.3. La televisió no sap morir: paròdia i esgotament.

 

Tema 6. Mirar en una altra direcció: manga i anime.

6.1. Els avatars de l'animació japonesa.

6.2. Les narratives no lineals de les sèries anime.

6.3. Media mix i videojocs.

 

Tema 7. Els videojocs.

7.1. Les promeses genealògiques dels videojocs i la llibertat dirigida.

7.2. Arguments universals que ara demanen ser jugats.

7.3. Efectes de la llibertat dirigida: estètica i temporalitat en l'univers lúdic.

7.3.1. La bellesa, les seves formes i els seus jocs.

7.3.2. El sinistre, les seves formes i els seus jocs.

7.3.3. “Vive, muere, repite”. Fantasies per al game over.