Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

MD1141 - Medicina d'Urgències, Emergències i Malalt Crític

Curs 5 - Semestre 1

Activitats

Ensenyaments teòrics

37 0
Hores presencials Hores no presencials

Ensenyaments pràctics (problemes)

16 0
Hores presencials Hores no presencials

Ensenyaments pràctics (laboratori)

16 0
Hores presencials Hores no presencials

Seminaris

16 0
Hores presencials Hores no presencials

Tutories

2 0
Hores presencials Hores no presencials

Avaluació

3 0
Hores presencials Hores no presencials

Treball personal

0 60
Hores presencials Hores no presencials

Competències

AER01 - Mostrar actituds professionals adequades.

AER02 - Aspectes ètics.

AER03 - Responsabilitats legals.

AER10 - Professionalisme. Mostrar els principis del respecte cap als altres, l'empatia, la compassió, l’honestedat, la integritat, l'altruisme, la confidencialitat i l’excel·lència professional. Han d’estar preparats per a defensar els seus valors professionals en la societat actual.

CI01 - Principis generals de la bona comunicació (pròpia i de la persona entrevistada).

CI02 - Comunicació amb els pacients i familiars.

CI03 - Comunicació amb els companys i treball en equip.

DP02 - Aprenentatge autònom.

EP02 - Proves de diagnòstic del laboratori. Proves funcionals.

EP03 - Diagnòstic per la imatge.

EP05 - Tècniques electrofisiològiques. Conèixer les indicacions principals de les tècniques electrofisiològiques (electrocardiograma, electroencefalogrames, electromiografia i d'altres).

EP09 - Anàlisis clíniques. Saber com s’ha d’obtenir i processar una mostra biològica per al seu estudi per mitjà dels diferents procediments diagnòstics.

HC01 - Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars.

HC02 - Exploració física. Ser capaç de realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica..

HC03 - Valoració de l’estat general.

HC06 - Aparell respiratori. Reconéixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l’aparell respiratori.

HC07 - Aparell cardiocirculatori. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies cardiocirculatòries.

HC10 - Sistema nerviós. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels principals patologies del sistema nerviós central i perifèric.

HC15 - Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries.

HC17 - Establiment d’un pla d’actuació. Capacitat d’establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que implique tots els membres de l’equip de salut.

HC18 - Registre de les troballes.

HC31 - Urgències i emergències. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de la patologia de risc vital i urgent. Estar entrenat en situacions d’emergència.

HC33 - Violència de gènere. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de la violència de gènere.

PP01 - Sistema cardiovascular.

PP02 - Sistema respiratori.

PP05 - Laboratori.

PP06 - Radiologia.

RJC01 - Raonament clínic.

RJC03 - Judici crític i capacitat per a fer front a la incertesa i l’error en la presa de decisions.

RJC05 - Ser capaç de prioritzar.

TP01 - Principis generals per al tractament del pacient.

TP02 - Fàrmacs.

TP03 - Hemoderivats.

TP04 - Cirurgia.

TP06 - Psicològics.

TP11 - Tractament precoç. Ser capaç de realitzar cures i tractaments en situacions agudes.

TP12 - Actuació precoç.

TP14 - Actuació intensiva.

TP18 - Derivació del pacient. Saber reconèixer les necessitats d’un pacient donat d’alta.

TP20 - Reanimació cardiopulmonar. Saber fer maniobres de suport vital bàsic i avançat.

TP21 - Terapèutica. Conèixer i saber utilitzar els fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.

HC16 – Portar a terme una orientació diagnòstica. Ser capaç: - D’analitzar tota la informació disponible. - De definir sindròmicament el pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques.

TP13 -Actuació vital. Conèixer i/o tractar: - Insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncoespasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncoaspiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria. - Infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril·lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conéixer les indicacions de la desfibril·lació, la cardioversió elèctrica i els marcapassos. - Xoc, segons la seua etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor. - Reacció al·lèrgica. - Intoxicació aguda greu. - Crisi hipertensiva. - Hemorràgia externa i interna. - Lesions traumàtiques cranials, medul·lars toràciques, abdominals i d’extremitats. - Coma metabòlic. - Convulsions. - Hipotèrmia i hipertèrmia profunda. - Selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments. - Diagnòstic d’òbit i aproximació de l’hora.

Resultats d'aprenentatge

Valoració de l'estat general. Ser capaç de: - Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura). - Valorar el nivell de consciència. - Valorar la presència de simptomatologia vegetativa. Valorar l'estat nutricional.

Urgències i emergències. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de la patologia de risc vital i urgent. Estar entrenat en situacions d'emergència.

Tècniques electrofisiològiques. Conèixer les indicacions principals de les tècniques electrofisiològiques (electrocardiograma, electroencefalogrames, electromiografia i altres).

Tractament precoç. Ser capaç de realitzar cures i tractaments en situacions agudes.

Terapèutica. Conèixer i saber utilitzar els fàrmacs analgèsics, antineoplàstics, antimicrobians i antiinflamatoris.

Sistema respiratori. Saber: - Interpretar els trets bàsics d'una espirometria. - Fer un Peak-Flow. - Mesurar la saturació d'oxigen. - Utilitzar l'oxigenoteràpia. - Fer un repicament (clapping) - Utilitzar inhaladors i aerosols.

Sistema nerviós. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric. Ser capaç de: - Explorar l'orientació i funcions superiors. - Valorar el llenguatge. - Explorar el camp visual. - Explorar els parells cranials. - Explorar un nistagme. - Explorar la força i el to musculars. - Identificar la presència d'asterixis. - Valorar la marxa. - Identificar el signe de Romberg. - Explorar els reflexos osteotendinosos. - Explorar els reflexos del bebè. - Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria. - Valorar alteracions del moviment. - Reconèixer signes de meningis. - Explorar un malalt en coma. - Explorar el cerebel. - Valorar el desenvolupament psicomotor del xiquet.

Sistema cardiovascular. Saber: - Prendre la pressió arterial. - Fer una oscil·lometria. - Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal.

Ser capaç de prioritzar. Ha de: - Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d'important i el d'urgent. - Aprendre a desenvolupar l'activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l'envolten (personals, familiars, socials, ètics). - Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l'experiència i la iniciativa pròpia. - Aprendre a saber utilitzar el temps propi per traure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica).

Responsabilitats legals. Ser capaç d'assumir les responsabilitats legals, particularment en: - La mort. - La prescripció de fàrmacs. - Els abusos físics i psíquics. - La declaració sobre la mala praxi d'altres professionals. - El respecte dels drets humans.

Registre de les troballes. Ser capaç de: - Redactar una història clínica que siga llegible, concisa i actualitzada. - Elaborar un informe clínic, instruccions i altres registres, de forma comprensible per a pacients, familiars i altres professionals.

Reanimació cardiopulmonar. Saber fer maniobres de suport vital bàsic i avançat.

Raonament clínic. Ser capaç de: - Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l'anamnesi, l'exploració física i les exploracions complementàries. - Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual. - Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s'avé amb les dades clíniques. - Conjurar tots els signes i símptomes en un o en diverses síndromes i confeccionar una diagnosi diferencial raonada i en funció del pacient atès. - Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència. - Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d'experiència) a fi de sol·licitar la col·laboració d'altres col·legues.

Radiologia. Saber: - Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet). - Interpretar l'anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia.

Psicològics. Ser capaç de: - Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometen la seua evolució. - Conèixer les diverses tècniques de psicoteràpia.

Proves diagnòstiques de laboratori. Proves funcionals. Dins dels àmbits d'hematologia, bioquímica, immunologia, genètica, microbiologia i anatomia patològica fa falta: - Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes. - Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació. - Saber interpretar els resultats de les diferents proves.

Professionalisme. Mostrar els principis del respecte cap als altres, l'empatia, la compassió, l'honestedat, la integritat, l'altruisme, la confidencialitat i l'excel·lència professional. S'ha d'estar preparat per defensar els valors professionals en la societat actual.

Principis generals per al tractament del pacient. Ser capaç de: - Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials). Valorar la relació risc/benefici dels procediments terapèutics. - Saber fer ús d'un tractament multidisciplinari. - Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans. - Supervisar el compliment d'instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploradors o de canvis en hàbits de salut.

Principis generals de la investigació del pacient. Ser capaç de: - Establir una metòdica raonada i ordenada d'exploracions complementàries, segons el procés de base i la diagnosi diferencial establida. - Valorar el risc i el benefici de cada exploració. - Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions. - Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves. - Conèixer el cost de l'exploració. - Informar detalladament el pacient de les exploracions que es realitzaran. - Obtenir el consentiment.

Principis generals de la bona comunicació (pròpies i de l'entrevistat). Ser capaç de: - Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge...). - Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari...). - Conèixer les fórmules de la comunicació escrita.

Neuroelectrofisiologia. Saber com realitzar i interpretar un electroencefalograma i una electromiografia.

Motivació. Ser capaç de mantenir un alt nivell de motivació tot i les dificultats.

Mostrar actituds professionals adequades. Ser capaç de: - Establir confiança entre el metge i el pacient, amb respecte i amb l'adopció d'una postura empàtica i holística. - Avaluar i preservar l'autonomia del pacient i mantenir la participació en totes les decisions que l'afecten. - Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris.

Laboratori. Saber: - Fer una punció venosa. - Interpretar els resultats. - Determinar glucèmies capil·lars. - Efectuar una tira bàsica d'orina. - Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular. - Detectar sang oculta a l'excrement. - Fer un test d'embaràs.

Judici crític i capacitat per fer front a la incertesa i l'error en la presa de decisions. Ser capaç de: - Reconèixer un cert grau d'incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat. - Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. - Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions. - Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l'abast, l'ajuda dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió. - Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars. - Admetre opinions d'altres col·legues, contràries a l'opinió pròpia. - Ser receptiu als canvis en la presa de decisions. - Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d'un raonament clínic adequat i d'haver analitzat tota la informació a l'abast.

Investigació clínica. Conèixer i saber realitzar baix supervisió: - Puncions vasculars. - Una punció pleural, abdominal i lumbar. - Una biòpsia cutània.

Interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries. Ser capaç de: - Ordenar i interpretar les dades obtingudes en l'anamnesi. - Reconèixer la normalitat o la anormalitat de les troballes de l'exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les. - Definir els símptomes i signes guia. Saber valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Hemoderivats. Ser capaç de: - Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d'extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions. Trasplantaments.

Fàrmacs. Conèixer: - Els principis de bona prescripció. - Els diversos grups farmacològics amb les seues indicacions, dosi, vies d'administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos. Prescripció i farmacovigilància. Farmacologia dels diferents aparells i sistemes.

Fer una orientació diagnòstica. Ser capaç de: - Analitzar tota la informació disponible. - Definir sindròmicament el pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques.

Exploració física. Ser capaç de realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica.

Establiment d'un pla d'actuació. Capacitat d'establir un pla d'actuació considerant les necessitats del pacient i de l'entorn familiar i social, que implique tots els membres de l'equip de salut.

Diagnòstic per la imatge. Ser capaç de: - Conèixer les diverses tècniques que s'integren en el diagnòstic per la imatge. - Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscos de les exploracions. - Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adequats en cada cas. - Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica. - Saber interpretar les diferents proves.

Derivació del pacient. Saber reconèixer les necessitats d'un pacient donat d'alta. Ser capaç de valorar la: - Derivació d'un pacient estable. - Derivació d'un pacient inestable. - Derivació d'un pacient que necessita suport sociosanitari. - El sistema d'emergències mèdiques.

Comunicació amb pacients i familiars. Ser capaç de: - Utilitzar els principis d'un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i assertivitat). - Utilitzar un vocabulari entenedor. - Saber notificar males notícies.

Comunicació amb els companys i treball en equip. Ser capaç de: - Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, junt amb una predisposició a la col·laboració. - Col·laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar les millors solucions al malalt i les seues famílies. - Reconèixer les limitacions pròpies amb la finalitat de sol·licitar la col·laboració d'altres col·legues. - Fer una exposició científica davant d'un auditori de col·legues.

Cirurgia. Conèixer: - Les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes. - Els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental. - La utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic.

Cirurgia general i primeres cures. Saber: - Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples. - Col·locar sutures en ferides simples. - Fer cures cutànies. - Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor. - Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria. - Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada. - Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar. - Desbridar abscessos simples. - Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa.

Capacitat d'autocrítica i d'autoavaluació. Ser capaç de: - Comportar-se d'una manera reflexiva i responsable, constructivament crítica. - Actuar tenint en compte la pròpia competència i les pròpies capacitats.

Aspectes ètics Ser capaç de: - Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principis ètics d'autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l'aplicació pràctica de les teories. - Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics. - Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat. - Acceptar els drets del malalt. - Conèixer el codi deontològic de la professió. - Fomentar el respecte a la diversitat, l'equitat i la igualtat de gènere.

Aprenentatge autònom. Ser capaç de gestionar l'aprenentatge autònom amb la utilització de les estratègies i recursos més adequats.

Aparell respiratori. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l'aparell respiratori. Ser capaç de: - Inspeccionar el tòrax i valorar l'estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l'ús de la musculatura accessòria. - Palpar el tòrax i les vibracions vocals. - Percudir el tòrax. - Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular. - Auscultar i reconèixer uns RONCUS. - Auscultar i reconèixer uns crepitants. - Auscultar i reconèixer l'estridor inspiratori. - Auscultar i reconèixer un frec pleural. - Auscultar i reconèixer un buf tubari. - Valorar la circulació col·lateral. - Explorar i valorar adenopaties axil·lars. - Detectar la presència d'acropàquia.

Aparell cardiocirculatori. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies cardiocirculatòries. Ser capaç de: - Palpar la punta cardíaca. - Reconèixer estremiments. - Localitzar els focus d'auscultació cardíaca. - Auscultar els sorolls cardíacs normals. - Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic. - Reconèixer un frec pericardíac. - Prendre el pols arterial central i perifèric. - Valorar la perfusió perifèrica. - Valorar els edemes. - Reconèixer una trombosi venosa. - Reconèixer una oclusió arterial. - Reconèixer un xoc cardiovascular i una parada cardíaca. - Detectar i valorar una arítmia.

Anàlisis clíniques. Saber com obtenir i processar una mostra biològica per al seu estudi mitjançant els diferents procediments diagnòstics.

Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars Ser capaç de: - Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics. - Utilitzar una bona tècnica de comunicació. - Recollir les dades psicosocials significatives. - Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors. - Conduir l'entrevista per a poder extraure les dades clíniques rellevants. - Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat).

Actuació vital Conèixer i/o tractar: - Insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncoaspiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi de hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria. - Infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril·lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, fa falta conèixer les indicacions de la desfibril·lació, la cardioversió elèctrica i els marcapassos. - Xoc, segons la seua etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor. - Reacció al·lèrgica. - Intoxicació aguda greu. - Crisi hipertensiva. - Hemorràgia externa i interna. - Lesions traumàtiques cranials, medul·lars toràciques, abdominals i d'extremitats. - Coma metabòlic. - Convulsions. - Hipotèrmia i hipertèrmia profunda. - Selecció de l'accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments. - Diagnòstic d'òbit i aproximació de la seua hora.

Actuació precoç Ser capaç de reconèixer i orientar la terapèutica de: - Un pacient recuperat després d'un tractament d'urgència. - El deteriorament de la consciència, diagnòstic diferencial etiològic. - L'accident vascular cerebral, hipertensió endocraneal aguda. - El politraumatisme. - La compressió medul·lar aguda. - Les lesions vasculars amb risc d'hemorràgia. - Un pacient amb cremades. - El treball de part o expulsiu. - La retenció aguda d'orina, distensió vesical. - La distensió gàstrica aguda. - L'epistaxi i hematèmesi. - La septicèmia. - La crisi vasovagal. - La crisi convulsiva i estat per postical. - La crisi tirotòxica. - La trombosi venosa profunda. - La isquèmia arterial. - L'abstinència alcohòlica i d'opiacis. - La deshidratació greu. - La hipertèrmia maligna. - La preparació per al trasllat d'un pacient traumàtic.

Actuació intensiva Conèixer: - Les situacions que precisen ingrés en unitats de vigilància intensiva. - La ventilació assistida. - La monitorització neurològica, cardiovascular i respiratòria. - Els riscos dels tractaments invasius. - Els límits de la teràpia intensiva; significat de teràpia desproporcionada. - El concepte de mort cerebral. - Els aspectes legals de la donació d'òrgans.