SIA. Sistema d'Informació Acadèmica

PU0903 - Teoria de la Imatge (Comunicació)

Curs 1 - Semestre 1

Temari

Temari

 

A continuació s'exposen les línies generals del programa d'assignatura, el qual esta subjecte a possibles canvis en funció de les característiques del grup d'estudiants i estudiantes que la cursen i de l'evolució del mateix escenari audiovisual.

Tema 1: A manera d'introducció a la teoria de la imatge

1.1. La imatge de la realitat vs. la realitat de la imatge.

1.2. L'estudi de la teoria i l'anàlisi de la imatge en el context actual.

1.3. L'estatut científic de la teoria de la imatge.

1.4. L'objecte d'estudi de la teoria de la imatge.

Tema 2: Conceptes fonamentals de Teoria de la Imatge

2.1. Imatge i representació.

2.2. La imatge i la metàfora del llenguatge: bases del pensament semiòtic.

2.3. L'estatut artístic de la imatge: conceptes bàsics.

2.4. Percepció, representació i imatge.

2.5. Perspectives d'anàlisis del text audiovisual.

Tema 3: La fotografia en la història de les representacions icòniques

3.1. La construcció de la iconicitat moderna: el naixement de la "perspectiva artificialis".

3.2. Pintura vs. fotografia: el nou mitjà fotogràfic i la crisi de la pintura.

3.3. La naturalesa de la imatge fotogràfica.

3.4. L'estatut de la fotografia en la nova era digital.

3.5. Elements per a l'anàlisi del text fotogràfic. Anàlisi aplicada de fotografies.

Tema 4: Naturalesa i anàlisi de la imatge cinematogràfica

4.1. Teoria, història i crítica de cinema.

4.2. El cinema i les arts visuals i narratives del segle XIX: espectacle i atracció fílmica.

4.3. Principals teories del cinema.

4.4. El model de representació institucional o cinema clàssic.

4.5. Subversions de la manera de narració clàssica: el cas de Ciutadà Kane d'Orson Welles.

4.6. Posada en escena i fenomenologia de la mirada en el cinema d'acció contemporani.

Tema 5: Naturalesa i anàlisi de la imatge televisiva

5.1. Característiques del mitjà televisiu.

5.2. La construcció de la informació en televisió.

5.3. La construcció de la imatge en la comunicació política.

5.4. La imatge publicitària en televisió.

5.5. La ficció en televisió.

5.6. Imatge electrònica i art: el videoart, anàlisi de casos pràctics.

Tema 6: La imatge en l'entorn digital

6.1. Manlleus, cites i pastitxos: el cinema i la televisió en l'era digital.

6.2. Caracterització de la imatge digital en el context d'Internet.

6.3. La construcció hiperreal de la imatge: la imatge virtual.

6.4. El llenguatge dels videojocs.

Tema 7: A manera de conclusions

7.1. La imatge en la cultura visual contemporània.

7.2. L'estatut de la teoria de la imatge entre les ciències de la comunicació i entre les ciències humanes i socials.

Informació i consultes: Bústia UJI | Centre de seguretat i privacitat
Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16