Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

Temari

Temari

1. Els usuaris i les usuàries

  1.1. Salut i salut mental

  1.2. La irrupció de la malaltia mental

  1.3. El trastorn mental greu en primera persona

  1.4. Apoderament, capacitació i incorporació dels usuaris al procés de recuperació

    1.4.1. Definició

    1.4.2. Particularitats de l'apoderament

    1.4.3. Accions a desenvolupar

  1.5. Recuperació

    1.5.1. Definició

    1.5.2. Etapes

    1.5.3. Principis de la recuperació

2. La família i la xarxa social

  2.1. La família

  2.2. Necessitats de la família

  2.3. La família i l'entorn com a instrument de recuperació

  2.4. El paper de la família en el tractament de la malaltia mental

  2.5. Experiència en primera persona: la veu dels familiars i reunits

3. La comunitat

  3.1. Estigma

    3.1.1. Definició

    3.1.2. Components de l'estigma

    3.1.3. Tipus

      3.1.3.1. Estigma públic

      3.1.3.2. Autoestigma

  3.2. Conseqüències

  3.3. Formes de reducció de l'estigma

4. Els equips i els professionals

  4.1. Equip multidisciplinari en rehabilitació psicosocial

    4.1.1. Concepte

    4.1.2. Funcions i composició 

    4.1.3. Característiques

  4.2. Visió interdisciplinària dels equips

  4.3. La coordinació sociosanitària. Aspecte essencial en la intervenció

    4.3.1. Què passa quan es diagnostica un problema de salut mental?

    4.3.2. Conseqüències de la descoordinació sociosanitària

    4.3.3. Eines per a la coordinació sociosanitària

5. Els moviments associatius estatals i internacionals

  5.1. Orígens

  5.2. Moviments associatius en salut mental

  5.3. Moviment associatiu de familiars i persones amb malaltia mental. L'experiència de FEAFES

    5.3.1. Elaboració de polítiques i de legislació

    5.3.2. Proveïdors de serveis

    5.3.3. Sensibilització social

6. Mitjans de comunicació i estigma

  6.1. Els missatges estigmatitzadors en els mitjans de comunicació:

    6.1.1. Identificació de salut mental i violència

    6.1.2. La psiquiatria en la literatura i el cinema

      6.1.2.1 Literatura

      6.1.2.2 Cinema

  6.2. El procés d'elaboració d'un fet noticiable

    6.2.1. Consideracions generals

    6.2.2. Com “es fabrica” una notícia?

    6.2.3. Anàlisi de diferents casos de tractament de continguts relacionats amb salut mental

  6.3. Com fer un ús intel·ligent dels mitjans de comunicació?

    6.3.1 Visibilitat de col·lectius desfavorits. Antecedents històrics. Exemples

    6.3.2. El col·lectiu d'usuaris i familiars en salut mental

    6.3.3 Campanyes generalistes

    6.3.4. Importància i valor comprovat dels testimoniatges d'afectats i familiars

  6.4. La formació com a arma essencial en la lluita contra l'estigma

    6.4.1. Selecció de segments de població

      6.4.1.1. Focalització de la formació en els col·lectius: periodistes, estudiants, (Llibre d'estil FEAFES). Personal sociosanitari, serveis d'emergències i uns altres

      6.4.1.2. Formació a entitats d'afectats i propis afectats: la correcta difusió del missatge antiestigmatitzant