SIA. Sistema d'Informació Acadèmica

Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

PE0903 - Teoria de la Imatge (Comunicació)

Curs 1 - Semestre 1

Temari

Temari

A continuació s'exposen les línies generals del programa d'assignatura que estarà subjecte a possibles canvis en funció de les característiques del grup d'estudiants que la cursen i de l'evolució del propi escenari audiovisual.

1-A mode d'introducció a la Teoria de la Imatge

1.1. Qüestions metodològiques: presentació i planificació de l'assignatura

1.2. Qüestions teòriques:

1.2.1. Imatge i realitat

1.2.2. L'estudi de la teoria i l'anàlisi de la imatge en el context actual

1.2.3. L'objecte d'estudi de la Teoria de la Imatge

2-Conceptes i fonaments de Teoria de la Imatge

2.1. Imatge i representació

2.2. La imatge i la metàfora del llenguatge: bases del pensament semiótico

2.3. L'estatut artístic de la imatge: conceptes bàsics

2.4. Percepció, representació i imatge

3-Perspectives d'anàlisis del text audiovisual

3.1. L'anàlisi com activitat epistémica

3.2. L'esquema de comunicació de Laswell i l'anàlisi de la imatge

3.3. L'estudi de la imatge des de perspectives extratextuales

3.4. La imatge com representació i com producció simbòlica

3.5. L'anàlisi de la imatge en la pràctica

4-La fotografia en la història de les representacions icónicas

4.1. La constitució de la iconicidad moderna: el naixement de la perspectiva artificialis

4.2. Pintura vs. Fotografia

4.3. La construcció occidental de la imatge

4.4. La naturalesa de la imatge fotogràfica: crítica i estatut en la nova era digital.

4.5. Elements per a l'anàlisi del text fotogràfic. Anàlisi aplicada de fotografies

5-Naturalesa i anàlisi de la imatge cinematogràfica

5.1. Història del cinema: de les arts visuals i narratives del segle XIX a la digitalització

5.2. Alternatives al model hollywodiense: cinema i avantguardes artístiques

5.3. Els gèneres narratius i la fenomenología de la mirada

5.4. Principals teories del cinema. Anàlisi de casos pràctics

5.5. Conceptes bàsics de llenguatge cinematogràfic: el model de representació institucional. Anàlisi de casos pràctics

5.6. Subversions del cinema clàssic: el cas de Ciudadano Kane d' Orson Welles.

6-Naturalesa i anàlisi de la imatge televisiva

6.1. Característiques del mitjà televisiu

6.2. La construcció de la informació en televisió

6.3. La construcció de la imatge en la comunicació política

6.4. La imatge publicitària en televisió

6.5. La ficció en televisió

6.6. Imatge electrònica i art: el videoarte, anàlisi de casos pràctics

7-La imatge en l'entorn digital

7.1. Préstecs, cites i pastiches: el cinema i la televisió en l'era digital

7.2. Caracterització de la imatge digital en el context d'internet

7.3. La construcció hiperreal de la imatge: la imatge virtual

7.4. El llenguatge dels videojocs

8- A mode de conclusions

8.1. La imatge en la cultura visual contemporània

8.2. L'estatut de la Teoria de la Imatge entre les ciències de la comunicació i entre les ciències humanes i socials

Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16