Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

MD1143 - Malalties de l'Aparell Digestiu i Endocrinològiques

Curs 5 - Semestre 1

Activitats

Ensenyaments teòrics

63 0
Hores presencials Hores no presencials

Ensenyaments pràctics (pràctiques externes)

42 0
Hores presencials Hores no presencials

Seminaris

28 0
Hores presencials Hores no presencials

Tutories

14 0
Hores presencials Hores no presencials

Avaluació

3 0
Hores presencials Hores no presencials

Treball personal

0 100
Hores presencials Hores no presencials

Competències

AER10 - Profesionalismo. Mostrar los principios del respeto hacia los demás, la empatía, la compasión, la honestidad, la integridad, el altruismo, la confidencialidad y la excelencia profesional. Deben estar preparados para defender sus valores profesionales en la sociedad actual.

CB16 - Cirugía.

CB17 - Terapéuticas complementarias

CB30 - Sistema endocrino. Conocer la morfología, estructura y función del sistema endocrino.

CB31 - Nutrición humana. Conocer los principios básicos de la nutrición humana.

CB33 - Metabolismo. Conocer el metabolismo y la regulación e integración metabólica.

DP01 - Capacidad de autocrítica y de autoevaluación.

DP02 - Aprendizaje autónomo.

DP05 - Motivación.

EP02 - Pruebas de diagnóstico del laboratorio. Pruebas funcionales.

EP03 - Diagnóstico por la imagen.

EP04 - Investigación clínica.

HC01 - Anamnesis del paciente y/o de sus familiares.

HC02 - Exploración física. Ser capaz de realizar una exploración física general y por sistemas, apropiada a la edad del paciente, al sexo, al estado mental y físico, de una manera completa y sistemática.

HC03 - Valoración del estado general.

HC08 - Sistema digestivo y abdomen. Reconocer, diagnosticar y orientar el manejo de las principales patologías del aparato digestivo.

HC15 - Interpretar los resultados de la anamnesis, del examen físico y de las exploraciones complementarias.

HC16 - Hacer una orientación diagnóstica.

HC17 - Establecimiento de un plan de actuación.

HC18 - Registro de los hallazgos.

HC23 - Patologías del sistema endocrino. Reconocer, diagnosticar y orientar el manejo de las principales patologías del sistema endocrino.

HC30 - Nutrición. Reconocer, diagnosticar y orientar el manejo de las patologías de la nutrición.

PP05 - Laboratorio.

PP09 - Colocación de vías y administración de medicación.

RJC01 - Razonamiento clínico.

TP02 - Fármacos.

TP04 - Cirugía.

TP06 - Psicológicos.

TP10 - Nutrición.

TP19 - Hemorragia y trombosis. Ser capaz de controlar la hemorragia quirúrgica y conocer la profilaxis tromboembólica.

TP21 - Terapéutica. Conocer y saber utilizar los fármacos analgésicos, antineoplásicos, antimicrobianos y antiinflamatorios.

Resultats d'aprenentatge

Valoració de l'estat general. Ser capaç de: - Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura). - Valorar el nivell de consciència. - Valorar la presència de simptomatologia vegetativa. Valorar l'estat nutricional.

Terapèutiques complementàries - Conèixer els fonaments físics de les tècniques utilitzades en les diferents terapèutiques i les seues aplicacions en cada trastorn dels diversos òrgans i sistemes.

Terapèutica. Conèixer i saber utilitzar els fàrmacs analgèsics, antineoplàstics, antimicrobians i antiinflamatoris.

Sistema digestiu i abdomen. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l'aparell digestiu. Ser capaç de: - Inspeccionar l'abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col·lateral. - Palpar i reconèixer masses i visceromegàlies i saber fer la palpació bimanual. - Auscultar el peristaltisme intestinal. - Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal. - Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy. - Percudir l'abdomen. - Fer i valorar la percussió de puny lumbar. - Reconèixer un abdomen agut. - Reconèixer una ascites. - Reconèixer un globus vesical. - Reconèixer hèrnies abdominals. - Fer un tacte rectal. - Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals.

Ser capaç de prioritzar. Ha de: - Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d'important i el d'urgent. - Aprendre a desenvolupar l'activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l'envolten (personals, familiars, socials, ètics). - Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l'experiència i la iniciativa pròpia. - Aprendre a saber utilitzar el temps propi per traure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica).

Registre de les troballes. Ser capaç de: - Redactar una història clínica que siga llegible, concisa i actualitzada. - Elaborar un informe clínic, instruccions i altres registres, de forma comprensible per a pacients, familiars i altres professionals.

Raonament clínic. Ser capaç de: - Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l'anamnesi, l'exploració física i les exploracions complementàries. - Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual. - Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s'avé amb les dades clíniques. - Conjurar tots els signes i símptomes en un o en diverses síndromes i confeccionar una diagnosi diferencial raonada i en funció del pacient atès. - Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència. - Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d'experiència) a fi de sol·licitar la col·laboració d'altres col·legues.

Radiologia. Saber: - Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet). - Interpretar l'anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia.

Psicològics. Ser capaç de: - Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometen la seua evolució. - Conèixer les diverses tècniques de psicoteràpia.

Proves diagnòstiques de laboratori. Proves funcionals. Dins dels àmbits d'hematologia, bioquímica, immunologia, genètica, microbiologia i anatomia patològica fa falta: - Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes. - Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació. - Saber interpretar els resultats de les diferents proves.

Professionalisme. Mostrar els principis del respecte cap als altres, l'empatia, la compassió, l'honestedat, la integritat, l'altruisme, la confidencialitat i l'excel·lència professional. S'ha d'estar preparat per defensar els valors professionals en la societat actual.

Principis generals per al tractament del pacient. Ser capaç de: - Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials). Valorar la relació risc/benefici dels procediments terapèutics. - Saber fer ús d'un tractament multidisciplinari. - Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans. - Supervisar el compliment d'instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploradors o de canvis en hàbits de salut.

Patologies del sistema endocrí. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema endocrí.

Nutrició. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les patologies de la nutrició.

Nutrició. Ser capaç de: - Indicar una dieta adequada. - Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat. - Selecció dels mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient. - Valorar els estats de malnutrició. - Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d'administració de la nutrició artificial enteral, parental i pediàtrica. - Prevenir les complicacions dels diferents mètodes de nutrició artificial. - Indicar i fer el seguiment en la nutrició pediàtrica.

Nutrició humana. Conèixer els principis bàsics de la nutrició humana.

Motivació. Ser capaç de mantenir un alt nivell de motivació tot i les dificultats.

Metabolisme. Conèixer el metabolisme i la regulació i integració metabòlica.

Medicina basada en l'evidència (MBE) Ser capaç de: - Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible. - Conèixer les fonts de l'evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d'aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades. - Trobar l'equilibri entre l'evidència científica i l'experiència clínica. - Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l'evidència. - Conèixer l'abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de la MBE. - Saber els avantatges de l'aplicació de protocols consensuats segons la MBE.

Laboratori. Saber: - Fer una punció venosa. - Interpretar els resultats. - Determinar glucèmies capil·lars. - Efectuar una tira bàsica d'orina. - Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular. - Detectar sang oculta a l'excrement. - Fer un test d'embaràs.

Judici crític i capacitat per fer front a la incertesa i l'error en la presa de decisions. Ser capaç de: - Reconèixer un cert grau d'incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat. - Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. - Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions. - Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l'abast, l'ajuda dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió. - Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars. - Admetre opinions d'altres col·legues, contràries a l'opinió pròpia. - Ser receptiu als canvis en la presa de decisions. - Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d'un raonament clínic adequat i d'haver analitzat tota la informació a l'abast.

Investigació clínica. Conèixer i saber realitzar baix supervisió: - Puncions vasculars. - Una punció pleural, abdominal i lumbar. - Una biòpsia cutània.

Interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries. Ser capaç de: - Ordenar i interpretar les dades obtingudes en l'anamnesi. - Reconèixer la normalitat o la anormalitat de les troballes de l'exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les. - Definir els símptomes i signes guia. Saber valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Hemorràgia i trombosi. Ser capaç de controlar l'hemorràgia quirúrgica i conèixer la profilaxi tromboembòlica.

Fàrmacs. Conèixer: - Els principis de bona prescripció. - Els diversos grups farmacològics amb les seues indicacions, dosi, vies d'administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos. Prescripció i farmacovigilància. Farmacologia dels diferents aparells i sistemes.

Fer una orientació diagnòstica. Ser capaç de: - Analitzar tota la informació disponible. - Definir sindròmicament el pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques.

Exploració física. Ser capaç de realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica.

Establiment d'un pla d'actuació. Capacitat d'establir un pla d'actuació considerant les necessitats del pacient i de l'entorn familiar i social, que implique tots els membres de l'equip de salut.

Diagnòstic per la imatge. Ser capaç de: - Conèixer les diverses tècniques que s'integren en el diagnòstic per la imatge. - Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscos de les exploracions. - Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adequats en cada cas. - Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica. - Saber interpretar les diferents proves.

Col·locació de vies i administració de medicació. Saber: - Col·locar una via intravenosa. - Col·locar una sonda nasogàstrica. - Col·locar una sonda vesical. - Administrar injectables intramusculars. - Administrar injectables subcutanis. - Administrar injectables intravenosos. - Administrar injectables intradèrmics.

Cirurgia. Conèixer: - Les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes. - Els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental. - La utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic.

Cirurgia. - Conèixer les diverses modalitats de tractament en cirurgia. - Conèixer la resposta de l'organisme a l'agressió. - Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides. - Conèixer la fisiopatologia de les ferides (incloent-hi cremades, congelacions i altres tipus de ferides).

Cirurgia general i primeres cures. Saber: - Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples. - Col·locar sutures en ferides simples. - Fer cures cutànies. - Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor. - Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria. - Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada. - Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar. - Desbridar abscessos simples. - Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa.

Capacitat d'autocrítica i d'autoavaluació. Ser capaç de: - Comportar-se d'una manera reflexiva i responsable, constructivament crítica. - Actuar tenint en compte la pròpia competència i les pròpies capacitats.

Aprenentatge autònom. Ser capaç de gestionar l'aprenentatge autònom amb la utilització de les estratègies i recursos més adequats.

Anàlisis clíniques. Saber com obtenir i processar una mostra biològica per al seu estudi mitjançant els diferents procediments diagnòstics.

Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars Ser capaç de: - Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics. - Utilitzar una bona tècnica de comunicació. - Recollir les dades psicosocials significatives. - Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors. - Conduir l'entrevista per a poder extraure les dades clíniques rellevants. - Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat).