Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

PS1009 - Percepció i Atenció

Curs 1 - Semestre 1

Temari

Temari

TEMARI TEÒRIC

Els continguts previstos per a les activitats teòriques són els següents:

TEMA 1: EL CONCEPTE DE PERCEPCIÓ

1. El concepte de percepció

2. Fases del procés perceptiu

3. Percepció i acció

4. Enfocaments teòrics en l'estudi de la percepció

5. Els plantejaments conductual i fisiològic en l'estudi del procés perceptiu

TEMA 2: BASES FISIOLÒGIQUES DE LA PERCEPCIÓ

1. Els sistemes perceptius: des del receptor fins a l'escorça cerebral

2. La codificació sensorial

3. Efectes de la lesió cerebral sobre la percepció: les agnòsies

TEMA 3: PROCESSAMENT VISUAL BÀSIC: COLOR, LLUENTOR I CONTRAST

1. Funcions visuals bàsiques: visió fotòpica i visió escotòpica

2. L'estímul de la visió: dimensions físiques i psicològiques

3. La codificació del color i la percepció del color

4. La percepció de la lluentor: definició i factors determinants

5. La percepció del contrast

6. L'anàlisi de la freqüència espacial i la hipòtesi dels canals múltiples

TEMA 4: PERCEPCIÓ VISUAL DE LA FORMA

1. Vies del processament visual en l'escorça extraestriada

2. L'organització perceptiva

3. El reconeixement d'objectes: processos guiats per les dades i processos dirigits conceptualment

TEMA 5: LA PERCEPCIÓ DE LA PROFUNDITAT I DE LES DIMENSIONS

1. Introducció a la percepció de la profunditat: la teoria de les claus

2. Les claus de profunditat: indicis monoculars i indicis binoculars

3. L'enfocament ecològic de J. J. Gibson sobre la percepció de la profunditat

4. La percepció de la dimensió: el mecanisme de calibratge dimensió-distancia i les il·lusions de mida

TEMA 6: LA PERCEPCIÓ DEL MOVIMENT

1. La informació del moviment. Els sistemes de moviment imatge-retina i ull-cap

2. Mecanismes perceptius del moviment real

3. Il·lusions de moviment i mecanismes explicatius del moviment aparent

TEMA 7: LA PERCEPCIÓ AUDITIVA

1. L'estructura del sistema auditiu i l'estímul de l'audició. La codificació auditiva

2. Percepció de la freqüència: el to del so

3. Percepció de l'amplitud: el volum del so

4. Percepció de la complexitat: el timbre del so

5. Localització del so en l'espai

TEMA 8: ELS SENTITS CUTANIS: TACTE, PRESSIÓ, TEMPERATURA I DOLOR

1. El sistema somatosensorial

2. El tacte i la pressió: l'adaptació, la sensibilitat i la percepció tàctils

3. La percepció de la temperatura: els termoreceptors i l'adaptació a la temperatura

4. La percepció del dolor: els nociceptors, l'adaptació al dolor i la teoria del control de porta

TEMA 9: ELS SENTITS QUÍMICS: GUST I OLFACTE

1. Els estímuls químics, el sistema gustatiu i el sistema olfactori

2. El gust: la codificació del gust, i l'adaptació i la sensibilitat gustatives

3. L'olfacte: la codificació de l'olfacte, i l'adaptació, la sensibilitat i la percepció olfactòries

TEMA 10: L'ATENCIÓ: CONCEPTE I BASES FISIOLÒGIQUES

1. El concepte d'atenció

2. Bases fisiològiques de l'atenció: les xarxes atencionals

3. Mecanismes atencionals: la facilitació i la inhibició del processament

4. Processament automàtic i processament controlat

5. Naturalesa i funció de la consciència

TEMA 11: L'ATENCIÓ SELECTIVA

1. Atenció selectiva espacial: orientació oberta vs. encoberta

2. Atenció selectiva centrada en l'objecte

3. Atenció selectiva en coordenades temporals

TEMA 12: L'ATENCIÓ DIVIDIDA

1. El concepte d'atenció dividida

2. Paradigmes de doble tasca

3. El període refractari psicològic

4. Models explicatius de l'atenció dividida

TEMA 13: VIGILÀNCIA I ATENCIÓ SOSTINGUDA

1. Els conceptes de vigilància i atenció sostinguda

2. Tasques de vigilància i atenció sostinguda

3. Factors determinants de la vigilància i l'atenció sostinguda

TEMARI PRÀCTIC

Els continguts previstos per a les activitats pràctiques (problemes i laboratoris), els seminaris i les tutories són els següents:

1. Estimació del llindar diferencial mitjançant el mètode dels límits. Introducció pràctica de la llei de Weber

2. Funció psicométrica de la il·lusió de Müller-Lyer mitjançant el mètode dels estímuls constants

3. Conceptes bàsics de la teoria de la detecció de senyals: sensibilitat (d') i criteri (ß). Les corbes operatives de resposta

4. Emmascarament visual

5. La teoria d'integració de les característiques en un experiment de recerca visual

6. El parpelleig atencional i el procediment de presentació ràpida de sèries visuals (RSVP)

7. Orientació encoberta de l'atenció visual mitjançant el paradigma atencional de Posner

8. Processament automàtic i control atencional en els efectes Stroop i Simon

El contingut dels temes i de les pràctiques previstes per este curs acadèmic, així com el nombre total, pot ser modificat per factors contextuals (composició dels grups, interessos de l'estudiantat, adquisició de nous recursos bibliogràfics o informàtics...) i temporals (distribució de les activitats al llarg del semestre, planificació de la docència per grups...).